Разливът в Мексиканския залив е нещо повече от екологична катастрофа - той е благодат за царевичната индустрия и неговата схема за пилеене на време и пари с биоетаноли.
Вече видяхме помощ от парите на данъкоплатците за Chrysler, GM и големите банки от Уолстрийт. Сега, донякъде благодарение на масивния петролен разлив в Мексиканския залив, е практически гарантирано, че администрацията на Обама ще окаже също такава помощ на индустрията за производство на биоетанол, като повиши нивото на етанола, който може да бъде добавян към бензина.
Което означава, че американските потребители ще бъдат изкушавани да купят нов тип бензин, наречен E15 (съдържащ до 15% етанол), който е по-нискокачествен от конвенционалното гориво. А ето и най-оскърбителното: новият тип гориво може да повреди вашата кола, лодка или градинска косачка.
Как дестилира помощта за царевичната индустрия
Помощта за царевичната индустрия за производство на етанол назрява - или по-точно се дестилира - още откакто Обама влезе в Белия дом. И въпреки че политиката, свързана с петролния разлив, може да изглежда твърде далеч от тази, която би засегнала индустрията с царевичен етанол, знаците, че помощта ще бъде осигурена, са очевидни.
На 28 април по време на реч в завод за етанол в Мисури, Обама възхвали етаноловата индустрия с думите: "Не би трябвало да има каквито и да е съмнения, че възобновяемите, отглеждани в САЩ горива, са ключова съставка от нашата стратегия за бъдещето на зелената енергия." Открих качествата на биогорива като етанола, още когато се качих за първи път на автобуса си за кампанията, добави той.
Но защо бизнесът с етанол да има нужда от финансова помощ? Отговорът е едновременно очевиден и болезнен: през 2005 г. американският Конгрес драстично повиши изискванията (и субсидиите) за царевичен етанол. Това доведе до инвестиционен балон за изграждане на нови дестилиращи фабрики, които бяха огледално копие на балона с недвижими имоти.
Кредиторите, предвождани от немската банка WestLB, наляха стотици милиони долари в етаноловата индустрия. От 2005 г. насам американските производствени мощности за етанол са се утроили и сега могат да осигуряват повече от 13 милиарда галона (1 американски галон е равен на 3.785 литра) годишно. Но индустрията сега е изправена пред пресищане. През март почти 1 милиард галона от американските производствени биоетанолови мощности бездействаха. Въпреки този съществуващ свръх-капацитет, още дестилационни мощности с капацитет 1.4 млрд. галона в момента са в процес на строителство.
Излишният алкохол
Накратко, етаноловата индустрия е залята от излишен алкохол, или на езика на представителите на самата индустрия, се сблъсква със "стената на марките горива". Етаноловата индустрия зависи от продажбите на бензин, защото трябва да смесва своя продукт с конвенционалното гориво.
Но рецесията парализира търсенето на бензин, оставяйки по-малко количество, което да поеме всичкия алкохол, произвеждан от етаноловата индустрия. По думите на Боб Дайнийн, председател на Асоциацията за възобновяеми горива - търговска група на производителите на етанол, "имаме много галони етанол, които се опитват да догонят твърде малко галони бензин."
Свръхзапасите от етанол могат да бъдат установени просто като погледнем поредицата от производители на етанол, които се оказват пред съда за банкрут. През последните около 18 месеца сред жертвите се оказаха вторият най-голям производител в САЩ - VeraSun, Pacific Ethanol (които получиха инвестиция от $84 млн. от Бил Гейтс), Aventine Renewable Energy и много други.
Вместо да затворят етаноловите фабрики и да ограничат производството - стъпка, която би била както очевидна, така и логична, етаноловите мошеници се нуждаят от одобрението от администрацията на Обама за увеличението на количествата на по-некачественото хидрофилно гориво, което да се добавя в бензина.
Защо от 10 на 15%
Да бъдем конкретни: те се борят американската Агенция за защита на околната среда да одобри регулации, които ще позволят на търговците на бензин да увеличат количествата етанол, които могат да бъдат включвани в състава на бензина - от 10% на 15%. И донякъде благодарение на петролния разлив, те ще получат това.
Защото етаноловата индустрия вече използва разлива, за да аргументира нуждата от помощ. Миналата сряда Дайнийн забяви, че Обама би трябвало да използва инцидента в Мексиканския залив като "поучителен момент", за да се обсъди зависимостта на Америка от петрола. Той доразви тезата си, казвайки, че "съпоставката на екологично американско произвеждано във ферми гориво и петролният разлив с цвят на мед, разпростиращ се над залива, е забележителна." И в петък, производител на етанол от Айова заяви, че разливът доказва, че добивът на петрол е станал "по-скъп и по-рисков."
Но реалните рискове - и естествено разходи - на прехода към E15 ще бъдат понесени от самите потребители. Миналата година Toyota изтеглиха повече от 200 000 автомобила Lexus заради вътрешна корозия на компоненти, причинена от слято с етанол гориво. А американските производители на автомобили неотклонно се противопоставят на увеличавената употреба на етанол.
Проблеми с тестваните двигатели
Миналата седмица Коулман Джоунс, мениджърът по въвеждане на биогоривото в General Motors, коментира пред в. "Ню Йорк Таймс", че изпитанията, извършени от американския Съюз на автопроизводителите, са показали, че по-високото съдържание на етанол е довело до проблеми в половината от тестваните двигатели. Вестникът цитира Джоунс как заявява, че някои притежатели на автомобили "в крайна сметка ще ходят пеша" заради проблеми, предизвикани от горивото с по-висок процент етанол.
Адвокати във Флорида вече съдят група петролни фирми за щети, причинени на горивните резервоари и двигателите на лодки от съдържащо етанол гориво. Етанолът може да причини огромни щети при по-стари лодки, особено такива с горивни резервоари от фибростъкло.
Американският Институт за оборудване за употреба на открито, представляващ фирми, произвеждащи косачки, машини за изхвърляне на сняг, моторни резачки и други подобни, обяви, че повишената употреба на етанол "води до повреди в милиони задвижвани с двигатели с течно гориво машини за гората, ливадата и градината, които в момента се намират в гаражите на масовите потребители."
Така че ако хората са гневни за помощта за "Голдман Сакс" и другите мошеници от Уолстрийт, сега им предстои нова вълна на недоволство, предизвикана от спасението на етаноловата индустрия. Не е изключено скоро потребителите да открият, че старата им градинска косачка няма да запали заради проблеми, предизвикани от съдържащото етанол гориво.
За което те ще се наложи да благодарят на щати като Айова, които безпрекословно подкрепят етанола в кандидат-президентските кампании. И на Мексиканския залив и петролния разлив - политическото събитие, което ще превърне E15 в реалност.