Колко рейтинг носят гейовете в църквата?

Гей-скандалите в църквата винаги са интересни и носят рейтинг. Te са любима тема и на "Господари на ефира". Миналата седмица предаването предложи на зрителите нова порция скандални разкрития.

Главният герой вече е познат на публиката от скандала с Троянския манастир - монахът Филарет Цонев.
Той е нещо като аутсайдер за Българската православна църква (БПЦ) - монах, когото никой не иска поради спорната му телевизионна му известност. През 2013 година "Господари на ефира" излъчиха запис от чат в Skype, от който става ясно, че група монаси от Троянския манастир са хомосексуални - един от тях е Филарет. Впоследствие Светият синод направи вътрешно разследване и разпръсна набедените мъже по други манастири.

Не е ясно какво е правил Филарет от 2013 до лятото на 2015 година, когато е пратен в Гигинския манастир. Малко по-късно обаче той е принуден да напусне обителта, след като са получени заплахи за саморазправа от външни лица.

В момента Филарет служи в църквата "Успение Богодорично" в Лом, където го откриват "Господарите". Но как от предаването се сещат отново за него?

Анонимният източник

Основна роля в "разследването" - както преди, така и сега - е един и същ анонимен източник, твърдят от предаването. Той предоставя записa с чата през 2013 година, а сега дава на "Господарите" и пълен запис от скрита камера със сексуален акт, извършен между Филарет и друг мъж.

Въпросният източник е скрит от публиката, но е известен на жертвите си като "Георги". Той е редовен "клиент" в сайтове за гей-запознанства, форуми и заведения, където предлага сексуални услуги, разказва първият обект на скандалните му разкрития - йеромонах Кирил от Троянския манастир. Йеромонах Кирил твърди, че е платил на "анонимния източник" 900 лева, преди той да го компрометира публично чрез записа от Skype.

Най-вероятно двамата имат връзка, която или приключва зле за "Георги", или в даден момент той решава за изгодно да рекетира монаха с разгласяване на позорящи обстоятелства - престъпление, което се наказва с лишаване от свобода от 1 до 6 години и парична глоба, според чл.213а НК.

Четири години по-късно източникът отново се появява при "Господарите". С нова порция скандални разкрития, този път за монаха в Лом.

Защо не може да има хомосексуални свещенослужители?

Избирайки да бъдат част от клира на БПЦ, монасите полагат обет за целомъдрие, т.е. за сексуално въздържание. Този обет в случая е нарушен.

Според правилата на самата църква не може да има гей-свещенослужители, следователно няма как да бъдат защитени правата им.

Не става въпрос за модерност или ретроградност - такива са правилата, основаващи се на Светото писание. В Новия Завет в посланието до Римляни пише: "Мъжете, като оставиха естественото употребление на женския пол, разпалиха се с похоти един към други, и вършеха срамотии мъже на мъже, тия, които вършат такива дела, са достойни за смърт".

Сексуалният акт според Божия замисъл, разбиран от църквата, трябва да бъде в рамките на брака, тоест между мъж и жена, да не възпрепятства предаването на живота, тоест без използване на контрацепция, и да изразява единството между съпрузите.

По тази логика сексуалният акт между двама мъже, които няма как да създаде живот, се счита за смъртен грях.

Църквата приема, че не хомосексуалността не е въпрос на избор, а вродено привличане. Но самото й упражняване чрез сексуален акт, според църковното учение, е плод на свободната човешка воля.

С други думи: ако хомосексуалните искат да са добри християни, не трябва да физически да изразяват любовта си към същия пол.

Какво представлява видеото с Филарет Цонев?

Първа част: Приятел на анонимния източник ("Георги") попада на Филарет в сайт за гей запознанства. Започва чат от интимен характер, който завършва с уговаряне на среща в апартамент в София, уреден от монаха. Той признава, че е "поп и държи на дискретност".

Втора част: "Гостът" се появява в апартамента в София, но със скрита камера. Двамата правят орална любов, след което пристъпват към същински сексуален акт. Всичко това е заснето, без Филарет да знае. Монахът е доволен от "услугите" на новия си приятел, дори му благодари.

"Господари на ефира" излъчват почти нецензурирана версия на порното. Има надпис, че кадрите не са подходящи за лица под 18 години, само интимните части на участниците са закрити.

Трета част: репортерът Боби Ваклинов отива в Лом, където в момента се намира Филарет. Приклещен от репортера, монахът първо отрича, че е извършил сексуалния акт, после се кълне, а накрая признава, че е правил секс с мъжа.

Заявява, че няма да се откаже от Църквата, въпреки настойчивите призива от страна на репортера на "Господарите".

След репортажа водещите заключават: "За пореден път заявяваме, че Църквата не трябва да проявява търпимост към подобни Божи служители, които въпреки че са облечени в расо, не зачитат църковните канони. Това води единствено до отблъскване на хората, които имат нужда да се опрат на вярата".

Така не мислят само "Господарите". Съществуват т.нар. "православни талибани" - нещо като "Динковците" на православната църква, които са се заели да изгонят хомосексуалните служители от храмовете. Един от които е известният отец Силвестър Янакиев от Сливен, който открито твърди, че "води война на живот и смърт" срещу "гей-лобито" в Църквата.

Скандал, рейтинг и голям интерес

Предаването очаквано предизвика скандал, бурни обсъждания и голям интерес, съответно рейтинг. Дотук Господарите са само на печалба - продължават борбата със злото и лицемерието в Църквата, която от една страна осъжда гей-парада, а от друга пази монаси, които правят секс с други мъже.

Всъщност не е новина, че в Църквата има хомосексуални служители. Има ги и в Католическата, и в протестантската, където дори ги правят епископи. Това е сериозен въпрос, който засяга най-вече Светия Синод на БПЦ.

Хомосексуалните монаси в манастирите са част от друг, не по-малък проблем, а именно, че българските монаси намаляват все повече. В манастири, в които преди е имало стотици, допреди десет години 20-30 монаси, днес има едва шест-седем. И то в големите.

Игуменът е този, който би трябвало да забележи хомосексуалните наклонности на подопечните му монаси и да вземе нужните мерки. Възможните изходи са два: монахът да се покае и да се върне към обета си или просто да напусне монашеството и да бъде свободен да прави, каквото намери за добре.

Има ли обществен интерес от казуса с Филарет Цонев?

Медиите могат да излъчват записи от скрита камера, само ако е налице изявен обществен интерес. В случая монах Филарет не само, че не е член на ръководството на БПЦ, но и трудно успява да си намери манастир, гонен е от няколко места. С кого си ляга той и дали престъпва дадените обети - това е по-скоро вътрешен проблем на Църквата, отколкото обществен казус. Да, морален проблем има, но в случая не става дума нито за измама, нито се върши нещо незаконно.

Сексът между пълнолетни лица от един и същи пол не е престъпление в България. Затова пък записът на сексуалния акт, излъчен по телевизията, без да бъде от обществен интерес, е спорен. Щеше да стане ясно, че монахът е хомосексуален и без зрителите да стават свидетели отблизо на сексуалния му акт. Можеше да се скрие поне лицето му.

В противен случай се получава нещо друго - влиза се с груба сила в личния живот на един човек без неговото знание и съгласие. Бил той и най-големият грешник и лицемер - единствената му вина е, че нарушава обета, който е дал в църквата.

В края на интервюто монахът иска прошка - естествено няма кой да оцени това, защото разкаянието не носи рейтинг, не е интересно просто.

Още няколко въпроса - ние, зрителите, не знаем кога е направен секс-записът. Може да е отпреди година-две, може монахът отдавна да се е покаял.

Любопитен е и въпросът за анонимния източник и неговия жертвоготовен приятел, който даде тялото си, за да бъде направен скандалния запис. Дали безкористният интерес за доброто на Църквата е единственият му мотив да разпространява порнографски материали с монаси?

"Който от вас е безгрешен, нека пръв хвърли камък по нея" - казва Исус в евангелието от Йоан на хората, дошли да убият с камъни жена, която е спала с друг мъж. Той не оправдава деянието й, но не счита, че саморазправата е съд.

Историята с монах Филарет остава блудкав вкус в устата. Показва падението на един духовник, но и поставя въпроса за личното пространство. Готови ли сме да смажем нечий личен живот, за още малко рейтинг/трафик?

Новините

Най-четените