Пред политическия анализ в България има само два пътя - да се върне две десетилетия назад или да не се състоява изобщо. Причината е в обекта на този анализ. Активните политици днес говорят и действат така, сякаш никога през изтеклите 20 години не са чували политическа реч, а ако са я чували, то не са разбирали и дума от нея. Не е сигурно, че в такъв случай има действително основание те да бъдат анализирани със средствата на политическия анализ.
В селската кръчма на Полски Тръмбеш
Последният пример е изказването на човек, който днес е министър. Застанал пред избиратели в Полски Тръмбеш, министър Цветанов заяви през изминалата седмица, че младите хора не бива да напускат малките населени места като Полски Тръмбеш, за да ходят в големите градове или в чужбина.
Тук възможните реакции са само две. Първата е да се подмине изречението като нещо, достойно за обсъждане максимум в селската кръчма. Втората е да се напомни на министъра, че свободното движение на хора е основен демократичен принцип, който не подлежи на разискване, а камо ли на отхвърляне. Трето няма.
Примерите са десетки и с времето само се увеличават, а не обратното. Какво може да се каже на министър-председател, който от първо лице съобщава, че ще качи „дедесето“ или че ще свали „дедесето“? Може да се подмине репликата. Може и да се напомни, че България е парламентарна демокрация и решенията за „дедесето“ се взимат от един колективен орган на площад „Народно събрание“. Трето няма.
Всъщност, както и да се обсъжда съвременния политически пейзаж, аргументите на коментаторите са априори лишени от оригиналност. Те непременно се свеждат до изброяване на аксиоми на демокрацията - при това не заради нуждата тези аксиоми да бъдат отстоявани, а заради изненадващата необходимост те да бъдат съобщавани като някаква оригинална новина, а после и разяснявани почти по жестомимичната система.
Да откриеш наново топлата вода
Това е дискурс от края на 80-те и началото на 90-те, не по-късно. Само тогава се налагаше да се съобщава, че светът е измислил разни устройства на обществата, в които влиза разделението на властите или правата на човека, например. Напълно разбираемо е, ако днешният коментатор на политическите процеси откаже да влезе в анахроничната роля на откривател на колелото.
Последните, които влязоха в този капан и насериозно се впуснаха да обясняват какво е колелото, се оказаха хора, взимащи решения в Брюксел. След като България беше изпълнила всички изисквания за влизане в Шенген, този Шенген й беше отказан не за друго, а заради неразбиране на азбучни правила.
Например това, че работата на една полиция е да пречи на престъпниците, а работата на един прокурор е да успее да докаже пред неподкупен съдия, че престъпникът е престъпник. Българското правителството се почувства обидено от това решение, защото влизането в Шенген не съдържа подобни условия. И то наистина не ги съдържа. Ако ги съдържаше, щеше да звучи като въпрос към професор по литература дали познава буквите. Но в българския случай очевидно такъв въпрос се налага.
Още като го чух тва изказване на милиционера миналата седмица и щях да си счупя телевизора от яд и безсилие. Тъп Цецо - ела ми на гости пък да взема аз да ти покажа, защо всеки млад с малко повече желание и мерак за работа трябва на момента да се махне от тая кочина.
Що му се връзваш на простотиите? Той толкова си може. Бай Тошо още по умни ги приказваше, та му се смееха и на обществено място. БББ да не би да е нещо по-умен, или по-по-по-по-най-свръх капацитет? Амииии!!! Изпушил е отвсякъде....
Простотията не ходи по говедата, а по хората. И още: за лудото не питай; то само ще се обади.
Ами приятелчето на Цвъц-Веско Маринов защо е напуснал полски тръмбеш па се е докъцал в София да ни пее потен потен хвалебствени песни за милиционерите?Що не си седи в Полски тръмбеш да сади картофи или да пасе овцете?
е какво се чудите толкова на този рапон?! той нещо умно да е казал в последните няколко години?