Кажи, тате, Fuck You

Честит 15 септември. Завчера прочетох нещо крайно оптимистично: Световната банка ни похвали преди старта на учебната година, че родното образование ставало все по-ефективно.

Браво! Както би казала фолкдивата Камелия... ето това чукане чаках.

Винаги е яко когато някой те похвали. Например Световната банка - образованието ни. Или Министерството на културата в Бурунди - българското машиностроене.

Важното е да има нещо хубаво, нещо позитивно. Като това, че мнозина зрелостници смятаха, че Левски трябва да се "канализира" за светец.

Но да не губим време. 15 септември е, чака ни първият учебен ден. Стягайте раници, взимайте китка и бегом марш към училище. Проблемите започват от утре, но както знаем "Утре започва от днес"

Накъде сме тръгнали

Трудно нещо бе да си ученик в последните 15 години. То не бяха реформи, не бяха чудеса. Всяка година нови учебници, нови учебни програми. Бележници от първи клас, бележници от II клас, от IV клас...

В последните 15 години се издадоха повече учебници, отколкото бяха томовете на Тодор Живков, Ленин, Маркс и Енгелс едновременно.

Либерализъм и демокрация - ще кажaт някои.

Комисиони и финикийски знаци - ще отвърна аз.

От това многообразие не само дървесата ги заболя, защото не стигна дървесината за производство на учебници, а и горките деца се ошашавиха напълно.

Поради крайната неяснота и безумните критерии изпод перата на пишман авторите на учебници излязоха такива шедьоври, че децата просто спряха да учат.

Горките даскали - от уважавани и почитани наравно с кмета и попа ренесансови личности се превърнаха в голтаци с мизерни заплатки, които редовно биваха нашоквани от родители-мутри и други подобни представители на многообразната посткомунистическо-чалгаджийска пасмина.

И това продължи повече от десетилетие. В това време първите плодове на новото образование цъфнаха и дадоха плод. Плодът може да бъде видян ясно, ако гледате някои от участниците в риалити предавания като "Биг Брадър", публиката на концертите на Митю Пайнера и зрителите на Глистопад (грешката не е случайна).

През цялото това време, освен че се крадяха пари по европейски програми, се появиха и някакви сектантски образователни съветници, единият от които, ако се не лъжа някакъв холандец, ни съветваше да си вкараме повече гейове в образователната система.

За мен обаче последните надежди рухнаха, когато видях върха на толерантността - една швейцарска книжка с дървени (от рециклирана дървесина естествено) корици, предназначена за дечица от предучилищна възраст.

Там имаше картинка на детенце с един мъж и две жени. А текстът бе - това е тати, това е мама, това е любовницата на тати...

Не се майтапя. Ето това е подход - а не да учиш децата на "Аз съм българче" и "Мила моя мамо".

Къде сме в момента

Тук сме. 2010 година, септември месец. Тази година от висшите учебни заведения обявиха толкова места за прием, че не им достигнаха абитуриентите.

Преди това чиновник, срещу съответното заплащане, изнесе темите от матурата по литература.

Междувременно учениците се млатеха, заплашваха... Толкова много бяха тия истории, че дори хронологията ми се губи.

Както и да е. И висшите учебни заведения ни дариха с нови специалисти.

Аз работех с няколко подобни в една голяма българска телевизия. Единият, отговарящ за продукцията, бе горд с факта, че през живота си е прочел само една книга "Приключенията на Лукчо".

А една друга млада "специалистка" беше за кратко министър на културата, помните ли. Каза, че пред Панчо Владигеров предпочита Златю Бояджиев.

Та какво се сърдим на децата си, питам аз. Че не знаели къде е магистрала Тракия - че то има ли такава магистрала?

Когато попитах сина си какво правят в час по музика, той ми отвърна, че досега не са имали такъв - в този час си решавали задачите по математика.

Как да обясним на децата си, че ако учат - ще сполучат

А сега се оказа, че големият специалист по хидрология, минно дело и строителство Ахмед Доган е получил милиони като консултант по проект. Доган е завършил философия

С което още веднъж се доказа, че сме толкова квалифицирани и образовани, щото аз бих могъл спокойно да поема националния отбор по художествена гимнастика. (Само за справка - тежа 150 кила.)

И сега кажете... как да обясним на децата си, че ако учат - ще сполучат. Това е абсолютно невярно твърдение. Ще сполучат ако:

1. се ориентират правилно в политическата обстановка

2. целунат правилния задник

3. сключат правилния брак и родят деца на правилния човек

Оградете верния отговор. Време е да приключваме.

Е, що тогава ни хвалят

Просто е. Хвалят ни, защото затъпяваме. Колкото по-глупави излизаме, толкова по-лесни сме за манипулации и управление. Колкото по-материални ставаме, толкова повече преставаме да мислим за свобода, духовност, справедливост. А това е удобно за всички - от родните нагли политици до Евросъюза.

Много е конспиративно? Помислете, кое е по-добро за една държава като Англия да речем: скъпоструващ български специалист или евтин и нелегален български бачкатор на полето.

Отговорът е ясен за всички.

Впрочем, 15 септември е.

Честито.

Въпреки всичко не жалете парите - научете добре децата си.

Аз лично смятам да инвеститам в образованието на моя син. Да го науча добре на английски. И всеки път, когато някой стерилен европейски несретник-експериментатор идва да ни хвали и съветва, да го подканям: "Кажи, тате, Fuck You".

Може да е просташко, но е от сърце.

#1 Tutankamon 15.09.2010 в 08:58:47

Не знам дали децата затъпяват, дали някой прави изобщо подобни проучвания! Доста са неграмотнички май! Наистина не го разбирам това с хилядите различни учебници по 1 предмет, как може да правят пари на гърба на родителите и за сметка на доброто образование на децата, нищо свято не остана в тази държава! А тези които трябва да помислят за това май мислят само за вилички на морето и други екстри, ако въобще могат да мислят, защото аз мисля, че точно това е проблема! Тези хорица е крайно време да започнат да бъдат назначавани след конкурсен изпит, след като са изготвили подробна програма какво и защо ще правят и след тест за елементарна интелигентност, а не защото са политически удобни или по ред други неоснователни причини!

#4 neptun 15.09.2010 в 09:31:21

Абсолютно вярна статийка. Омръзнало ми е да споря с учители - търговци на помагала. На моите деца до 7-ми клас не съм купувал "сборник" и жена ми не ме пускаше на родителски срещи А иначе децата може да не са толкова образовани но не са по-малко умни!

#10 Hermine 15.09.2010 в 11:13:14

Моите наблюдения върху българското средно образование през последните 15-ина години ме навеждат на следните заключения : От една страна българският ученик не желае да учи, защото не вижда причина да полага излишни усилия и да губи време да се образова, тъй като образоваността не се включва като предпоставка за успешна социална реализация – виж модела за успеха, формулиран в три точки. От друга страна българските учители не желаят да преподават по същите причини, поради които децата не желаят да учат, тъй като самите учители се чувстват неуспели и социално нереализирани / пак виж трите формули на успеха, форумлирани от автора /. И тъй като интересите на тези два основни компонента в тази система – обучавани и обучаващи съвпадат, всеки опит от страна на държавната власт, в лицето на министерство на образованието за някакви нововъведения, или както те шумно ги афишират като реформи, срещат сериозна съпротива и от двете страни.

#11 Dimitar 15.09.2010 в 11:17:16

Напълно съм съгласен с автора особенно с последната част на статията. Със сигурност на европейците им трябват прости хора за манипулация, както е в държавата, която всеки втори дава за пример - САЩ. Там 80% може и повече са напълно глупави и сигурно си мислят , че само САЩ, Мексико и Канада са държавите в света. Та така ЕС се мъчи да ни прави СЕЩ (Съединени европейски щати). Браво на автора дано продължава с подобни статии.

#13 lina 15.09.2010 в 12:32:47

Поздравления! Изключително синтезирана и невероятно точна статия. Няма едно излишно или невярно нещо в нея за наше съжаление. И бъдещето е страшно!

#16 El 15.09.2010 в 13:24:07

Вярно е, прости сме, а и по-прости ще ставаме. Статията е много точна. Учителите изглежда са най-малко виновни от всички, понякога просто си пазят спокойствието. Може да се случи да им налети не само разбеснял се родител, но и такъв ученик...Учениците също са абсолютно немотивирани Не им пука, че не знаят да пишат и да четат добре, нали винаги, когато пращат СМС или чатят в скайп, могат да използват четворката вместо ''ч'' и щестицата вместо ''ш''. А препинателните знаци са съвсем ненужни. За всяко настроение пък има и съответна емотиконка. Пък ако имат прекалено много двойки или пък не им достигат силите за влизане в университета, тате и мамичка ще платят колкото е нужно. Защо да се хабят милите деца. За такива родители подготовката в училище е маловажна. Ценностите в живота са други, както авторът съвсем умело посочва. Лошото е, че и сред представителите на по-зрели поколения има леко неграмотни или по-точно със съмнителна обща култура '' творци''. Наскоро четох статия за плевенчанка, залята със сода каустик. В началото ставаше дума за сода каустик, след което авторът коментираше, че извършителите (или извършителят, забравих точно) били плиснали КИСЕЛИНАТА върху жертвата. Непростимо, бих казала. Сода каустик представлява точно натриева ОСНОВА, която има толкова общо с киселина, колкото коалата с кедъра....

#18 Vankoff 15.09.2010 в 14:08:39

Отлична статия. Но интересното е какво правим за да спрем това затъпяване. Отговорът е: Нищо. Траем си. Манталитетът ни е такъв. Защото мразим чалгата, а когато имаме гости им я пускаме. Нас хем ни сърби, хем ни боли. Леко бременни сме (не сме бременни , не сме и небременни). Не е ли време да казваме "НЕ!" на това, което е пошло и убива културата ни?! Затова действайте!

#21 Hermine 15.09.2010 в 14:40:52

Христина, задачата на училището и на учителите е да образова детето, а задачата на родителелите е да го възпитат, като под възпитане разбирам не само да го научат да си мие ръцете преди ядене, да се къпе всеки ден и да казва добър ден и довиждане. Задачата на родителя е да обясни на детето си кое е добро и кое не е добро, кое е лошо, кое е неприлично, кое е недопустимо, кое е хубаво, какво трябва да се стреми да прави. Но понеже самите родители са с твърде объркани морални ценности, очакват от училището да направи за децата им това, което те самите не могат. И ако едно дете излиза неграмотно от училище, значи учителят не си е свършил работата. И обратното, ако едно дете смята, че успеха в живота се свежда до това да си хванеш богат мъж и да му родиш 3-4 деца, значи че родителите му са му внушили това, пряко или косвено.

#25 MacAllister 15.09.2010 в 17:04:19

Настоящият дебат в "Икономист" е на тема дали натъртването на математиката и науката стимулира иновациите (http://www.economist.com/debate/overview/183). По ред причини у нас пък и въобще соц. лагера се стимулираха математиката и науката като уж безопасна идеологически посока, която може и да донесе полза за "народните" ни армии. Аз от своя страна мисля, че само чрез абстрактни и естествени науки човек може да постигне свобода, а така наречените хуманитарни науки са капан за самозаблуди, ако не се упражняват от хора с много опит в другите. Демокрацията има лошия навик да допуска до образованието напъните на всякакви люде и хуманитаризацията на образователните системи при достатъчна доза вертикална мобилност в обществената структура е общо взето закономерно. Студената война създаваше за запада някакъв стимул в според мен разумната посока, но след края й, макар и по-бавно (поради липсата на шока, който ние на изток преживяхме) образованието се хуманитаризира все повече. Историята трудно може да ни даде съвет, никога толкова много хора не са били въвлечени в цивилизация и ефекта от разстежа на авторитета на хуманитарното пред естественото и абстрактното познание сред масите може, както да е временен така и гибелен процес, така и без съществено значение - едва ли някой може да каже нещо категорично. За нас, за западната култура, обаче има очевиден проблем - ние не сме сами. В далечния изток ситуцията е различна и ние рискуваме да се превърнем в цивилизования хуманитарно малък брат. Ако не друго това прави въпроса спешен не само за българите, а въобще за запада. Във Великобритания проблемите и плановете за образованието не слизат от първите страници на вестниците вече години и поведението на страна, която има традицията да мисли с перспектива трябва да ни кара да се замисляме. Философски тезата ми може доста лесно да се докаже на всеки, който не следва мисловни аксиоми класифициращи като безчовечност или асоциалност всичко, което кара човека да се откъсне от общо взето приетите норми на човешкото общество и смее да си създаде гледна точка базирана на по-широки перспективи. По същество проблемът е подобен на оня в астрономията едно врем, като цяло ние хората все още не сме склонни да приемем, че вселената не се върти около нас не само физически, но и морално, емоционално, философски и т.н. Когато се сблъскаме с проблеми като българските, било то далаверата (малка в сравнение с други) от нови учебници, насочването на вниманието в посоки избрани от политици с перспектива на мисленето си

#28 Оня Дето Го Трият 15.09.2010 в 18:34:48

Егати и тъпия аргумент - Евросъюза ли сега ни е виновен, че затъпяваме? Това е малко като "кой ми сра в гащите?"..... Евросъюза и Запада ли ни пратиха Азис, Андреа-мандреа и подобни разни или сами си ги избутахме на преден план? Световната банка ли направи на Уикенд тиража 400 000? Това даже и на шега да е казано звучи ужасно тъпо и като измиване на ръце, че видиш ли някой отвън имал интерес да сме много тъпи, та да му работим черната работа. Дай все друг да ни е виновен....Аре стига с тия конспирации! И аз искам китайците или американците да са тъпи, ама това не зависи от нас, а от самите тях ..... и обратното е в сила!

#32 unsterblich 19.09.2010 в 18:44:42

Исках да напиша коментар върху тази статия, защото е по тема, която дълбоко ме вълнува...но уви не успях. Статията е умопомрачително вярна и точна. Може би е удачно да подхождаме с повече надежда и оптимизъм спрямо родната просвета, но като представител на сганта, която се обучава в момента, мога да кажа само - положението наистина е критично...

#33 No censorship 20.10.2010 в 07:14:15

И аз съм от обучаващата се сган и държа да потвърдя сериозността на ситуацията Неспасяеми са нещата - имам колеги, които пишат неграмотен разделно (не грамотен) и задават въпроси в стил "какъв е пойнта на експириънсъ?" Моля, не записвайте безугледно простите си хлапета в университет.

Новините

Най-четените