Бягство от училище

Точно от поколението, участвало във великите Януарски събития през 97-а, не съм очаквала да погледне така надменно на макар и айляшката стачка на учениците във връзка със "скъсената" им ваканция. Това поколение почна да се държи все едно е участвало във Френската (Юлската) революция от 1830 г. в центъра на Париж и е проляло толкова кръв, че всяко следващо, склонно на недоволство, му изглежда нелепо в неяснотата на блудкавия си протест.  

Отчужденото отношение на големите към малките може да се илюстрира с типичния за БНТ соц менторски коментар-репортаж за ученическия протест в събота, когато авторката на този възпитателен материал достигна такива висини на журналистиката, че монтира изображението на стачкуваща ученичка с очебийно щедро деколте (природа!) до картината на Дьолакроа "Свободата води народа" с революционно настроената разгърдена жена.

Авторката на репортажа директно обвини сексапилната ученичка, че не могла, внимание, да "онагледи тезата си с тази картина, понеже не знаела за нея - понеже това се учело в клас, а не през ваканцията..."

Жестоко! Само дето не пусна анкета сред учениците за приликите и разликите между Шарл X и Сергей Игнатов...

Всъщност който и завършил средното си образование преди десетина години да попитам какво мисли за протеста на учениците, всеки ми отговаря инертно: "безобразие" - сякаш никога не е бягал от час, не е въставал срещу учител/директор и не е палил цигара пред училище в знак на мълчаливо несъгласие с нещо-си-там.

Вярно, че в случая ученическият протест е срещу "нещо-си-там", понеже ваканцията, както винаги, продължава до първия работен ден на Новата година, а по-късият период е заради датите в календара, които няма как да разместиш в полза на посталкохолния новогодишен делириум.

В този смисъл няма никакъв аргумент за протест - освен учениците да настояват оттук нататък графикът на учебното време и ваканциите, определяни със заповед от образователния министър преди всяка учебна година, да бъде разлепян на видно място в сградата на училището още на 15 септември, за да могат да реагират мирно - за което сега не остана физическо време.

Когато поговорих с единадесетокласниците от 133-то СОУ "А. С. Пушкин", разбрах, че те всъщнст са афектирани от невъзможността да си издействат още няколко дни ваканция по нормалния път - чрез писма до дирекцията и министерството и преговори, тъй като никой не си е направил труда да погледне календара за декември преди три месеца - като всички нас, подвластни на балканската логика, че се живее ден за ден (и земетресение дебне отвсякъде).

Предполагам, че единадесетокласниците от 133-то са такива, каквито са всичките им връстници по света, ударени от хормоните - безпардонни, нахални и шумни, но все пак успяхме да ги хванем чак през междучасието, а не шляещи се по капанчетата на "Шишман" през учебно време, а повечето отказаха да ни отделят повече от пет минути, за да могат да ходят да хапнат и да се върнат за следващия час - "Освен, ако не ни дадете извинителни бележки - ха-ха..."

В културата на леснодостъпните извинителни бележки никой ученик не би се занимавал с протести и всеки би се спасявал сам, ако това наистина не беше усещане за участие в някаква общност. А "говорителки" на протестиращите от 133-то са именно отличничките със стипендия, които в един глас с двуметровите симпатични гамени, заявяват, че "3 януари е национален ден за бягство от училище".

Допирът с деца, които все пак отстояват някакви права, е отрезвяващ. Доста медии отново фрагментираха "наглостта" на учениците чрез лозунга им "Сега определяте ваканцията ни, след време - ние пенсиите ви" и инициативата им в публичното пространство бе омаловажена с тезата, че учениците могат да търсят правата си само когато става въпрос за купон.

Всичко това обаче може да се разгледа и като репетиция за групово отстояване на гражданска позиция, а тв творците могат да го представят, ако днес в 13:00 часа замъкнат репродукция на Дьолакроа в северния двор на Природо-математическата гимназия „В. Друмев" във Велико Търново, където учениците ще протестират срещу построяването на огромен блок след неадекватно решение на местния парламент... Представете си - на учениците им се налага да си пазят училището от багерите.

Нека си признаем, че вземаме от децата си много повече отколкото им даваме, за да очакваме от тях да реагират като "големи" хора, когато някой им дръпне играчката. Те наследяват страна, в която възрастните са преглътнали доста нередности, за да ги сочим укорително с пръст да си мълчат.

Пример: пак в ученически GSM стои записан номера на маршрутка, чиято гума без никакъв, ама никакъв грайфер и липсващ болт на джантата вчера снимаха група деца, току-що слезли от нея пред СУ - слава богу преди да се разпадне в някоя дупка. Някой от нас скоро да е подавал сигнал за някакъв гаф на пътя, застращаващ живота на придвижващите се от вкъщи до училище хлапета? "А, не, чакай, че е тоя отляво с голфа много ме дразни..."

Наистина децата имат да изразяват недоволство срещу още десетки неща, освен скъсената си ваканция (някои се опитват да нададат глас и срещу учителка, която има доста версии за биорафията на Шекспир, ама никой не ги чува). Но неглижирането на протестите им с "кадри" от Френската революция, не значи, че те не са склонни и на по-големи подвизи.

Толкова - децата няма да палят училища, те просто ще изразят несъгласие с това, че тая година са изтеглили късата клечка, бойкотирайки един учебен ден. Който наистина съвестните ученици ще си наваксат със сигурност - вместо да се стряскат от училищния звънец в просъница...

#1 stg 23.11.2010 в 09:26:42

решението , децата да имат толкова къса зимна ваканция е съвсем малоумно а оправданията с матури още по малоумни,изобщо нищо не пречи да се направят матурите така че учениците да учат, трябва да се реши тоя проблем щото 2 дена учат 2 не учат и пак така е по времето за матури и кой има полза от това не знам

#2 Smells Like Teen Spirit 23.11.2010 в 10:01:00

Помните ли предишните състоятелни протести на учениците? Бяха свързани с матурите. Толкова дълго ги слушахме как не могат и не трябва да се явяват на матури, за които впрочем знаеха от началото на учебната година, че дори се стигна до телевизионен дебат с министъра на Образованието. Дебат, в който министърът демонстрира огромно самообладание, като търпеливо обясняваше мотивите. Насреща си имаше един превъзбуден единадесотокласник, който го прекъсваше с викове "не е вярно!" и скандиране на лозунги "НЕ - на матурите!". Тинейджърът дори се беше подготвил с многозначителна карикатура, която идеше да рече, че тези матури ще ги направят по-глупави. Тъй като правите, крайно неуместен паралел със социално-политическия протест на СТУДЕНТИТЕ през 2007 г. се изкушавам да Ви попитам: Кое точно подкрепяте в момента? Целта или организацията? Ако ви е за протеста, моля, присъединете се към групата ми във фейсбук "За повече разбиране от жените" и ако имате възможност се включета в блокирането на София съвместно с таксиметровите шофьори, в знак протест, че след като с братчеда бяхме на стриптийз-бар жените ни ни наказаха да спим на канапето.

#4 Ицо 23.11.2010 в 12:11:23

Не съм вече ученик, но подкрепям учениците. Малоумници са от министерството. И тоя Игнатов е комунистически изрод. Тъпи тъпи та чак ... незнам. Толкова глупости се учат в училище ... толкова излишни неща. Така че спокойно можеше да има по-дълга ваканция.

#5 SILANCE 23.11.2010 в 14:34:27

Драги ми Ицко!И аз,представи си,съм била ученичка и мислех,че не е важно да уча за проблемите на отдавна умрели хора - нек'ви си древногръцки трагедии. От няколко години,обаче, спорът между Антигона и Креон е много актуален - морал и право.Аз съм си научила урока още тогава,защото никой не ми даде пра- во да определям какво ми е излишно!И,слава Богу!Дано и сега възрастните да сложат всички общовалидни за Земята правила в учебната програма. А непримиримостта на сегашните ученици към всичко,което ги възмущава или дразни,особено,когато е изразено от повече от един представител на общността им,може само да бъде приветствана и насърчавана - ще "извади" от сладкия сън на работните места доста номенклатурни тъпоъгълници!

#8 Лични финанси 23.11.2010 в 16:11:56

Такива протести не са израз на гражданска позиция, както се опитва да го изкара авторката, а опит с мрънкане да си постигнат своето. Точно както децата в магазина реват на висок глас, като не им купиш шоколад.

#9 Perrin 23.11.2010 в 16:42:05

Съжалявам, но не мога да се съглася с тезата на автора. Един протест може да да бъде смислен, ако каузата е смислена. В този контекст сравнението с протеста на студентите от 1997 година изглежда абсурден. Жалкото е, че въобще се стига до тази абсурдна ситуация. Същите тези ученици после ще реват на матурите, че не са имали достатъчно време за подготовка. След това ще реват, че не им признават матурите за изпит в университета. Не отричам, че навремето и аз съм бягал от часове, но никога не съм се оправдавал с късата ваканция. Винаги зимната ваканция е била 10 дни, колкото и пролетната. Ако не ви се учи, не обвинявайте министерството на образованието - те са виновни за много по сериозни проблеми...

#11 morningcoffee 23.11.2010 в 20:39:45

На всичко това се обръща прекалено много внимание.. Сякаш учениците не бягат от часове ежедневно..Този 'протест' не представлява нищо особено от гледна точка на един ученик. Логиката е такава: 'щом всички ще бягат, защо не и аз?' Така че, бягство очевидно ще има и не мисля че то се нуждае от повече обсъждане.

#12 lele-2 24.11.2010 в 09:06:52

да, проблемът е, че с годините големите стават все по-дидактични, а истината е, че не можеш да се разбереш с детето си, ако не застанеш на негово място. както въобще с всички хора. не разбрах дали на протеста в математическата във ВТ е имало само деца? щото това вече си е протест и за родители... или те си пазят обедната почивка за топла супичка

#14 Лични финанси 24.11.2010 в 11:50:25

@Тодор Караджов (10) - и сега какво, май и вие не знаете за какво точно протестирате и минахме на тезата "Ама ние така по принцип" ) Като имате претенции за учебния план, направете предложение по подходящ начин, щом толкова искате. Не си въобразявайте, че вие сте най-наясно с проблемите в училище само защото в момента сте ученици. По-големите от вас също ги виждат, при това техният поглед стига дори по-далеч от "проблемът" с кратката ваканция И ако мога да дам един добронамерен съвет - гледайте си ученето и оценките, за да ви е по-лесен животът след това. Да, някои успяват и без това, но при всички случаи е по-лесно, като имаш стабилна основа.

#16 OLAF BG 24.11.2010 в 13:07:19

До Лични финанси | 24.11.2010 11:50 Лични, смисъла на образованието е да се учим. Тодор е прав. Не може да учиш и да пишеш теми за революции, а в елементарна ситуация да не можеш да се справиш. Не можеш да учиш за Ботев, а да се държиш като парцал. Няма мисъл. Целта на обучението по история, социология и т.н. е това. В този смисъл - БРАВО НА ДЕЦАТА. Ако съдя по снимката на Лични (дама) преди 100 години не бихте искали да не можете да гласувате, да не можете да работите куп професии и т.н.? Но някой Ви го е извоювал по-рано. От СЪДЕБНА гледна точка, ако с езаведе дело, децата ще го спечелят. Ваканцията не е нещо по различно от платения отпуск като право. Лични, миналата година 4 клас имаше матура (в София). Та директора "изгони" на двора 1-3 клас за няколко часа няколко дни И НЕ УЧИХА. Каква е тая матура, заради която се спира учебния процес на другите? Няма уволнени и наказани, освен децата. Хем без ваканция, хем навън. Затова, като не знаете нещо за енда система, не пишете. НЕ ПИШЕТЕ. МОНМ е блато. Фандъкова панически избяга от него.

#17 OLAF BG 24.11.2010 в 13:13:02

"Те сами в интервютата си признаха, че през ваканцията няма да учат. То е ясно, че ще се напиват и напушват по цял ден. Аман от мързеливци в тая държава. " Теа, да сте протестирала срещу нещо друго в образованието изобщо? МОНМ е едно блато. В него е истинсми хаос по отношение на това, какво всъщност да искат от децата. Директорите на дирекции не са сменяни от десетилетие. Едни и същи кадри в МОМН съсипват всичко при 5-ти пореден министър. Анонимни за децата лица решават, не министрите-кукли. А вие сте седнали да пишете глупости за учениците, слагайки ги по един знаменател.

#18 OLAF BG 24.11.2010 в 13:18:52

"Ако не ви се учи, не обвинявайте министерството на образованието " Перин, Това е грешна теза. Точно МОМН решава КАКВО ДА СЕ УЧИ. И е от огромно значение, какво се очаква да бъде научено... МОМН е станало рекламен център за продажажба на пособия. Даже на 1-4 клас са сложили ръка с платени от родителите учебници по ЗИП. А на кориците не пишат кой автпр какво работи в МОНМ и как е свързан. Та какво точно да им се учи на тях? Математика или черни метали за Кремиковци?

#19 Лични финанси 24.11.2010 в 14:02:21

@Олаф (16), цитирам те: "Не може да учиш и да пишеш теми за революции, а в елементарна ситуация да не можеш да се справиш. Не можеш да учиш за Ботев, а да се държиш като парцал. Няма мисъл. Целта на обучението по история, социология и т.н. е това. В този смисъл - БРАВО НА ДЕЦАТА." -------------------------------------------------------------------------------------------------- Ами дай тогава да пускат електрошок на директора, че да усвоят материала по физика. И да прилагат на практика уроците от учебника по биология по репродуциране. А, чакай, те това го правят вече, направо в тоалетните. В този смисъл - браво на децата... Колкото до извоюваните права на жените, също погрешен аргумент (освен неподходящия паралел между протест и революция) - те не са извоювани от ученици, а от ОСЪЗНАТИ хора. И моля те, не разбирай позицията ми като осъждаща ВСЕКИ протест.

#21 Лични финанси 24.11.2010 в 15:46:24

@Тодор Караджов (20) - не съм сигурна че вие самите знаете какво точно искате Затова си седнете на д-то да учите каквото ви е по план и се отърсете от илюзията, че морето ви е до колене. Пък като пораснете, можете да направите каквото решите за ВАШИТЕ деца и системата, по която те ще учат. Освен това в коментара си съм писала да си гледате и ученето, и оценките, а не само оценките. Но приеми на доверие, пак най-добронамерено, че и оценките са важни колкото ученето. Защото утре като тръгнеш да кандидатстваш, ще те питат какъв ти е балът, а не колко знаеш (смешно звучи, ама си е тъй ). Така че най-добре е хем да знаеш, хем оценките да работят в твоя полза. А оценките са показателни не толкова като измерител на знания, но като измерител на 1) адаптивност към системата 2) постоянство 3) практичност 4) упоритост 5) мислене за бъдещето, а не само ден за ден

#22 Perrin 24.11.2010 в 16:58:47

Olaf, относно министерството - съгласен съм, че батака там е пълен. Шест години работих в тая система и накрая ми писна и се махнах. Проблема в случая обаче, няма нищо общо с министерството. Казваш, че ваканцията на учениците е като отпуската на работещите. Елементарните сметки показвата, че учениците имат 10 дни ваканция около Коледа и Нова година, което означава, че всичко е ОК. Винаги ваканцията е била 10 дни. Да, имало е години, в които са се натрупвали и по повече, но това не е правила, а прецедент. В този смисъл - протеста е безмислен и без никакви аргументи. И аз ще трябва на 3-ти януари да съм на работа, но не протестирам.

Новините

Най-четените