Аз съм сериаломаниачка и на хард диска си имам цели сезони на хубави чужди сериали, които с удоволствие гледам по много пъти.
Въпреки това фурорът на българските засега не успява да ме докосне така, че да се включа в истеричния фенски хор. Все още не мога да започна да припадам по главните им герои, както припадам всеки път, когато видя Хю Лори като Хаус или Дейвид Духовни като пияния и надрусан развратник Ханк Мууди.
И не защото сексапилът на Калин Врачански или Ивайло Захариев е по-малък от на гореизброените чужди звезди. А защото случващото се в серийките няма нищо общо с живота ми. Нито пък е достатъчно достоверно и интересно като сюжет, за да ме залепи за екрана и да ме накара да тръпна какво ще се случи в следващия епизод.
За дълбочина, каквато има в "Д-р Хаус" и „Секс до дупка", пък изобщо да не говорим. Нито за обилното крадене на сценаристите на теми и мотиви от известни западни филми.
Това, което най-много ме дразни обаче, са образите на жените в българските сериали.
Да започнем с любимата българка за миналата година - Елена Петрова - в ролята на многострадална Боряна от „Стъклен дом". Защо този образ е положителен - а той се възприема точно така - за мен е пълна загадка.
Каква е биографията й? Някогашна проститутка и любовница на гадна, брутална мутра. Спасена от тази съдба от друга малко по-прилична и много по-възрастна от нея мутра, за която по-късно се омъжва и на която ражда дете. Покрай богатия си съпруг става галеристка. Нашите добре облечени бизнесмени обичат да купуват на наложниците си нещо да си играят - бутик, галерия, модно списание.
Т.е. - развитието на образа става от посока на нелегалната към легалната проституция под формата на брак. На средна възраст вече не й е интересно с мутрата, която я е извадила от блатото, и тръгва да се заиграва с порасналия му син.
Ранните години на Боряна пък са разказани в другия хитов български сериал - „Под прикритие" - чрез образа, изигран от манекенката Ирена Милянкова. Хубаво младо момиче, което не иска да положи усилия като всички други нейни връстнички, да получи образование, да се потруди, да се сбори с живота, а кешира красотата си при известна мутра.
Няма нищо против богатият й властен любовник да я третира като парцал. Всъщност - не, от време на време декоративно се бунтува, като в тези куци протести е заложен целият драматизъм на образа.
Разбира се, и тя е спътница в живота на мъж, който може да й е баща. И също се оглежда за нещо по-младо и сочно, което да задоволи сексуалните й апетити.
И стигаме до една малко позавехнала героиня от един по-ранен като време сериал - „Забранена любов". Там героинята на Диана Любенова е хищна кучка, която е зарязала на младини бедния си мъж, за да сключи финансово изгоден брак. Жертва дори децата си за това и въобще обърква хиляди съдби в името на обезпечението си с финикийски знаци.
Да разгледаме сега второстепенните образи. Героинята на Стефка Янорова в „Стъклен дом" е глуповата фризьорка, която буди смях и съжаление. Яна Маринова от същия сериал играе истерична, жадна за пари и власт кучка, много подобна на героинята на Диана Любенова от „Забранена любов" като мотивация и психопрофил.
Миленита от „Под прикритие" пък е овдовяла мутреса. Сияна и Алекс от „Стъклен дом" са разглезени пикли, които постигат всичко благодарение на богатите си татковци. Също като Елица в „Забранена любов".
Ето така виждат сценаристите на българските сериали жените. Масово са красиви кукли, които осребряват приличния си външен вид и богаташкия си произход, а не умствените способности и таланта си.
Ако не се занимават с легална проституция под формата на изгоден брак и не са имали късмета да се родят в охолни домове, а проявяват някаква личностна инициатива и имат стремеж към самостоятелност, то постигат всичко с манипулации, подлост и на цената на съсипани животи на хората около себе си. Или в най-добрия случай са смахнати глуповати домакини.
ОК, има такива жени край нас. Но има и други. Има ме мен и аз не влизам в нито една от гореописаните схеми. Аз и моите приятелки сме от обикновени семейства, учили сме, мечтали сме за самостоятелност, работили сме много.
Двайсет пъти ми е по-лесно да се припозная в образа на д-р Къди или тринайсет, отколкото в това, което играят Елена Петрова, Ирена Милянкова и другите актриси от нашите сериали.
Внушението, че е важно само да си хубава и нищо друго в жената няма значение, не се прави обаче само чрез измислените героини. То се съдържа и в масовата практика за важни роли в сериалите да се наемат манекенки, чиито актьорски способности са доста скромни.
Ако бях актриса, щях да съм бясна. Защото излиза, че талантът, обучението в НАТФИЗ и стажът в театъра нямат никакво значение. Една красива муцка и хубаво тяло ти осигуряват това, което би трябвало да ти дадат професионалната актьорска подготовка и талантът.
А сред нашите актриси има много красавици с доста по-интелектуален сексапил от този, който ни показват Яна Маринова и Ирена Милянкова. Няма нужда манекенките да изземват функциите им.
Българските сериали, въпреки претенциите си за модерност, клонят повече към латиноамериканските и турските сапунки. И това ясно си личи и в женските образи. Съдбите на героините в тях се въртят все около мъжете и любовния им живот.
В моите любими сериали - като „Д-р Хаус", „Анатомията на Грей", „Излъжи ме" и „Секс до дупка" - жените също имат интригуващ личен живот и то много по-интригуващ от този на нашите героини. Но пък техният център на тежестта е професията им, също както е и при мен.
Моят живот, а и този на приятелките ми, се дефинира точно като техния - той е нещо като 90% професионален и 10% личен. Нямам време по цял ден да се вайкам коя мутра ми обърнала внимание и коя ме заплашва, че ще разкрие миналото ми на проститутка, защото при липса на богата мутра да ме издържа се налага сама да си изкарвам парите.
А пък и няма любовна връзка, която да ми е докарала толкова удовлетвореност и вълнуващи преживявания, колкото професията ми. Така е с всички съвременни, еманципирани жени, колкото и това да не се харесва на патриархалните ни мъже.
Героините на нашите сериали постигат всичко само благодарение на силни и властни любовници, съпрузи, бащи. Никога благодарение на собствените си способности. Мотивацията им да направят нещо се корени само в отношението на мъжете към тях, никога в собствената им преценка за нещата и мечтите им, както обикновено става при мен и моите приятелки.
В този смисъл българските сапунки са силно фалоцентрични и в тях жените са само декорация или проводници на злото. Никога не са положителни, самостоятелни, способни, самодостатъчни личности.
Няма как да се разпозная в тях и да се зарибя да видя какво ще се случи по-нататък в живота им. Все ми е тая.
Предпочитам да следя хрумките на западните продуценти и много повече ме вълнува съдбата на готините мадами от чуждите сериали, които имат много повече общо с мен.
Хубава статия, показва бездарието, кича, шаблона в "киното" тук. Само че, лош завършек. А именно: "Няма как да се разпозная в тях и да се зарибя да видя какво ще се случи по-нататък в живота им. Все ми е тая. Предпочитам да следя хрумките на западните продуценти и много повече ме вълнува съдбата на готините мадами от чуждите сериали, които имат много повече общо с мен." Което идва да покаже заявката: "Како Сийке, аз не съм от тях." В което се съмнявам. Ще го кажа, по друг начин, малко по-деликатно. Виктория, това че никой не иска да те купи, да плати [визията ти, интелекта], не означава че не си склонна да се продадеш. В каквото искаш да ни убедиш или поне така звучи. И аз съм много стабилен и повярвайте ми, ама въобще не искам да си легна с Джесика Алба. Това ме кара да си вярвам, че съм по-вървежен от Кеш Уорън.
Диана Любенова е прекрасна. Играе в тъпи сериали заради хонорара, така както на некои журняля им се налага да пишат халтурки срещу някакъв хонорар - както в случая предполагам. Аман от обиди в тия статии. Да коментираш външния вид на друга жена е такава проява на лош вкус, че направо слязохте на нивото на чалгата. Повръща ми се.
Нищо на света, не ми е по-скучно, от това да гледам филми.
Диана Любенова - актриса ? Да се учат? Да я стигнат? Моля ви се! За водеща на предаване - екстра, но актьорството все пак иска талант, не болезнено напъване Отклонихме се от темата малко, да караме нататък....
Чета си аз ра'иш ли статията и се надявам да устиска до края в посоката в която започва, ама не би. Хубаво започна, перфектно си изложи тезата, че и с любимите ми сериали се подкова, но накрая не се сдържа госпожицата Миланова и пак се изсра. Не може да не спомене пустите му български патриархални мъже деа. Сите са маскари. Мамка им. Викторио, моме заблудена, това че някой те е направил на парцал преди години, си е лично твоя грешка, че си била куха лейка, да му се вържеш. Вземи порастни накрая, че ще се пенсионираш заблудена.
Интересна статия,със авторката имаме сходен вкус към сериалите. Обаче малко ме объркват приоритетите и в живота. Човек който разделя живота си на 90% професионален и 10% личен едва ли може да очаква да ангажира повече от 10% от вниманието на предполагаемия си партньор/ка. И причината не е че мъжете са свине а жените кучки.
Хареса ми коментарът на Rodrigo . Дали авторката е чувала нещо за чалгата ?
Човекът е социално животно. Професионализмът, от друга страна, е абстрактно занимание. Мъжете са облагодетелствани по-лесно да превключват от социална на професионална вълна. Мисля, че това няма нищо общо с интелигентността, по скоро е прост механизъм, възникнал още в мозъка на влечугите, които си работи и до днес. Напоследък този механизъм се поврежда често и това води до епидемия от аутизъм при момчетата. Социалните способности са конкурентно предимство, което се използва от жените по предназначение. Съответно няма нищо чудно в това те да се домогват до необходимите им ресурси по начин, който е малко по в страни от професионализма и дълбоко в социалната тъкан на обществото. Тъй като тази тъкан в момента е в лошо състояние, оттам и тези нелицеприятни определения за част от инициативните дами. Ако обекта на домогванията им бяха интелигентни кавалери - професионалисти в уважавани и доходни сфери, какво лошо в това? Така работи света, кой каквото притежава, го предлага, пък ако ви е страх от мечки - не ходете в гората.
За сюжетите ми беше думата .Не приличат ли на ч . . . . ?
A4i, respect. За коментара ти. Разумен, безпристрастен, без емоции.
изхвърлете си телевизорите и станете хора.. може би...
Чудим се нещо. След като очевидно Миланова следи трите български сериала, които са ситуирани в различни дни в различни часови пояси, плюс очевидно гледането на две дузини чужди сериали и рестартираното им гледане от харда на писиту, кога и остава време да си изживее 10-те процента личен живот?! Не че немутресата автор не е права. Много по вероятно е да е. Отказвам да гледам нещо изиграно от витизчии и нямам идея за развитието на сценария, героите и техните постъпки. Витизчията не може да играе. Витизчията е артистично скопен човек с декламаторски функции на мутирало пионерче, рецитиращо стихотворение с фалшив патос. При витизчията нищо не е естествено. Дори пиенето на вода в кадър. Да не говорим за нещо по сложно, касаещо емоции. Чудя се, как може да имаме претенции към витизчията въобще?! Да го анализираме и да го сравняваме? Това ми прилича на тренираното възмущение на дойчо вельовския коментатор, който постоянно се нанизва доброволно на нещата които мрази. Като да влезе в чалга кръчма, вероятно очаквайки симфония на Чайковски и дами в кринолини или да изкупи жълтата преса, ей така, просто за да се повъзмущава. Чакам го всеки момент да напише нещо за Слави Трифонов, след като го е гледал 200- 300 пъти повече от всеки фен на учиндолеца. Но да се върнем на Миланова- това момиче страда от остро недооценяване (nedostatyk vnimanikus) и самоизтъкването е втората и природа. Аз, аз, аз... литературен Бойко Борисов. Аз имам готин личен живот, не съм като мутресите. Любовният Ми живот, професията Ми, животът Ми... Аз сама си изкарвам парите, аз съм красива и каня дебили у нас, да ми се възхищават докато ги поя. Аз съм сексуално разкрепостена, аз имам блог... няма деликатност и втори план. Крещим от първо лице, че СМЕ... чисто психологически проблеми... несбъднати мечти, желания, проекти за живота. Чудим се, статията за женския образ на българката в сериалите ли е или “аз не съм като тях”?! Или, направете сериал за мен, защо не съм прототипът на героините?... е какво да гледа стандартната домакиня- как героинята гледа сериали? “...и много повече ме вълнува съдбата на готините мадами от чуждите сериали, които имат много повече общо с мен.” ... еха, Вики
Авторката явно не е гледала българските сериали, които коментира, защото фактологията й е на 90% грешна...жалко...когато коментираш нещо без всъщност да си запознат с него е непрофесионално ама най-меко казано. Веднага спирам да вярвам и на всичко останало казано от авторката по дефолт. А от хубавите западни сериали, които гледа, пак нищо не е разбрала. В Секс до дупка, на който така се радва и разпознава себе си явно някъде, няма ни една читава жена. Там жените се третират като парцали- да имат професии, ама са толкова недоизчу''ни, че сами се хвърлят на впиянчения и надрусан Дон Жуан - Ханк Мууди. Е, не е проституция както в бг сериалите, ама е откровен курвалък. Да не говорим, че се сравняват несравними неща, защото и Д-р Хаус и Анатомията са докторски сериали, в Хаус е важен случая дето ще го разгадае той в епизода. не става въпрос за семейна драма;) Някой да се образова малко на жанрове преди да пише;) Все пак пожелавам на авторката да намери и спаси своя Ханк Мууди, да го направи уважаван семеен мъж и накрая да си пръсне главата като в Отчаяни Съпруги.
Спокойно и ти ще срещнеш човека с който ще си готова да си легнеш веднага без значение къде...
Докато мъжете определят пазара на човешкия ресурс,мутресите и кучките ще са на предна линия,заради хубавите задници,така е.