Мутреси или кучки?

Аз съм сериаломаниачка и на хард диска си имам цели сезони на хубави чужди сериали, които с удоволствие гледам по много пъти.

Въпреки това фурорът на българските засега не успява да ме докосне така, че да се включа в истеричния фенски хор. Все още не мога да започна да припадам по главните им герои, както припадам всеки път, когато видя Хю Лори като Хаус или Дейвид Духовни като пияния и надрусан развратник Ханк Мууди.

И не защото сексапилът на Калин Врачански или Ивайло Захариев е по-малък от на гореизброените чужди звезди. А защото случващото се в серийките няма нищо общо с живота ми. Нито пък е достатъчно достоверно и интересно като сюжет, за да ме залепи за екрана и да ме накара да тръпна какво ще се случи в следващия епизод.

За дълбочина, каквато има в "Д-р Хаус" и „Секс до дупка", пък изобщо да не говорим. Нито за обилното крадене на сценаристите на теми и мотиви от известни западни филми.

Това, което най-много ме дразни обаче, са образите на жените в българските сериали.

Да започнем с любимата българка за миналата година - Елена Петрова - в ролята на многострадална Боряна от „Стъклен дом". Защо този образ е положителен - а той се възприема точно така - за мен е пълна загадка.

Каква е биографията й? Някогашна проститутка и любовница на гадна, брутална мутра. Спасена от тази съдба от друга малко по-прилична и много по-възрастна от нея мутра, за която по-късно се омъжва и на която ражда дете. Покрай богатия си съпруг става галеристка. Нашите добре облечени бизнесмени обичат да купуват на наложниците си нещо да си играят - бутик, галерия, модно списание.

Т.е. - развитието на образа става от посока на нелегалната към легалната проституция под формата на брак. На средна възраст вече не й е интересно с мутрата, която я е извадила от блатото, и тръгва да се заиграва с порасналия му син.

Ранните години на Боряна пък са разказани в другия хитов български сериал - „Под прикритие" - чрез образа, изигран от манекенката Ирена Милянкова. Хубаво младо момиче, което не иска да положи усилия като всички други нейни връстнички, да получи образование, да се потруди, да се сбори с живота, а кешира красотата си при известна мутра.

Няма нищо против богатият й властен любовник да я третира като парцал. Всъщност - не, от време на време декоративно се бунтува, като в тези куци протести е заложен целият драматизъм на образа.

Разбира се, и тя е спътница в живота на мъж, който може да й е баща. И също се оглежда за нещо по-младо и сочно, което да задоволи сексуалните й апетити.

И стигаме до една малко позавехнала героиня от един по-ранен като време сериал - „Забранена любов". Там героинята на Диана Любенова е хищна кучка, която е зарязала на младини бедния си мъж, за да сключи финансово изгоден брак. Жертва дори децата си за това и въобще обърква хиляди съдби в името на обезпечението си с финикийски знаци.

Да разгледаме сега второстепенните образи. Героинята на Стефка Янорова в „Стъклен дом" е глуповата фризьорка, която буди смях и съжаление. Яна Маринова от същия сериал играе истерична, жадна за пари и власт кучка, много подобна на героинята на Диана Любенова от „Забранена любов" като мотивация и психопрофил.

Миленита от „Под прикритие" пък е овдовяла мутреса. Сияна и Алекс от „Стъклен дом" са разглезени пикли, които постигат всичко благодарение на богатите си татковци. Също като Елица в „Забранена любов".

Ето така виждат сценаристите на българските сериали жените. Масово са красиви кукли, които осребряват приличния си външен вид и богаташкия си произход, а не умствените способности и таланта си.

Ако не се занимават с легална проституция под формата на изгоден брак и не са имали късмета да се родят в охолни домове, а проявяват някаква личностна инициатива и имат стремеж към самостоятелност, то постигат всичко с манипулации, подлост и на цената на съсипани животи на хората около себе си. Или в най-добрия случай са смахнати глуповати домакини.

ОК, има такива жени край нас. Но има и други. Има ме мен и аз не влизам в нито една от гореописаните схеми. Аз и моите приятелки сме от обикновени семейства, учили сме, мечтали сме за самостоятелност, работили сме много.

Двайсет пъти ми е по-лесно да се припозная в образа на д-р Къди или тринайсет, отколкото в това, което играят Елена Петрова, Ирена Милянкова и другите актриси от нашите сериали.

Внушението, че е важно само да си хубава и нищо друго в жената няма значение, не се прави обаче само чрез измислените героини. То се съдържа и в масовата практика за важни роли в сериалите да се наемат манекенки, чиито актьорски способности са доста скромни.

Ако бях актриса, щях да съм бясна. Защото излиза, че талантът, обучението в НАТФИЗ и стажът в театъра нямат никакво значение. Една красива муцка и хубаво тяло ти осигуряват това, което би трябвало да ти дадат професионалната актьорска подготовка и талантът.

А сред нашите актриси има много красавици с доста по-интелектуален сексапил от този, който ни показват Яна Маринова и Ирена Милянкова. Няма нужда манекенките да изземват функциите им.

Българските сериали, въпреки претенциите си за модерност, клонят повече към латиноамериканските и турските сапунки. И това ясно си личи и в женските образи. Съдбите на героините в тях се въртят все около мъжете и любовния им живот.

В моите любими сериали - като „Д-р Хаус", „Анатомията на Грей", „Излъжи ме" и „Секс до дупка" - жените също имат интригуващ личен живот и то много по-интригуващ от този на нашите героини. Но пък техният център на тежестта е професията им, също както е и при мен.

Моят живот, а и този на приятелките ми, се дефинира точно като техния - той е нещо като 90% професионален и 10% личен. Нямам време по цял ден да се вайкам коя мутра ми обърнала внимание и коя ме заплашва, че ще разкрие миналото ми на проститутка, защото при липса на богата мутра да ме издържа се налага сама да си изкарвам парите.

А пък и няма любовна връзка, която да ми е докарала толкова удовлетвореност и вълнуващи преживявания, колкото професията ми. Така е с всички съвременни, еманципирани жени, колкото и това да не се харесва на патриархалните ни мъже.

Героините на нашите сериали постигат всичко само благодарение на силни и властни любовници, съпрузи, бащи. Никога благодарение на собствените си способности. Мотивацията им да направят нещо се корени само в отношението на мъжете към тях, никога в собствената им преценка за нещата и мечтите им, както обикновено става при мен и моите приятелки.

В този смисъл българските сапунки са силно фалоцентрични и в тях жените са само декорация или проводници на злото. Никога не са положителни, самостоятелни, способни, самодостатъчни личности.

Няма как да се разпозная в тях и да се зарибя да видя какво ще се случи по-нататък в живота им. Все ми е тая.

Предпочитам да следя хрумките на западните продуценти и много повече ме вълнува съдбата на готините мадами от чуждите сериали, които имат много повече общо с мен.

#1 Rodrigo Diaz de Vivar 14.05.2011 в 10:34:07

Хубава статия, показва бездарието, кича, шаблона в "киното" тук. Само че, лош завършек. А именно: "Няма как да се разпозная в тях и да се зарибя да видя какво ще се случи по-нататък в живота им. Все ми е тая. Предпочитам да следя хрумките на западните продуценти и много повече ме вълнува съдбата на готините мадами от чуждите сериали, които имат много повече общо с мен." Което идва да покаже заявката: "Како Сийке, аз не съм от тях." В което се съмнявам. Ще го кажа, по друг начин, малко по-деликатно. Виктория, това че никой не иска да те купи, да плати [визията ти, интелекта], не означава че не си склонна да се продадеш. В каквото искаш да ни убедиш или поне така звучи. И аз съм много стабилен и повярвайте ми, ама въобще не искам да си легна с Джесика Алба. Това ме кара да си вярвам, че съм по-вървежен от Кеш Уорън.

#3 garo 14.05.2011 в 10:55:25

Диана Любенова е прекрасна. Играе в тъпи сериали заради хонорара, така както на некои журняля им се налага да пишат халтурки срещу някакъв хонорар - както в случая предполагам. Аман от обиди в тия статии. Да коментираш външния вид на друга жена е такава проява на лош вкус, че направо слязохте на нивото на чалгата. Повръща ми се.

#4 boris 14.05.2011 в 11:16:43

Нищо на света, не ми е по-скучно, от това да гледам филми.

#6 Оня Дето Го Трият 14.05.2011 в 11:20:25

Диана Любенова - актриса ? Да се учат? Да я стигнат? Моля ви се! За водеща на предаване - екстра, но актьорството все пак иска талант, не болезнено напъване Отклонихме се от темата малко, да караме нататък....

#7 Rowan 14.05.2011 в 11:21:00

Чета си аз ра'иш ли статията и се надявам да устиска до края в посоката в която започва, ама не би. Хубаво започна, перфектно си изложи тезата, че и с любимите ми сериали се подкова, но накрая не се сдържа госпожицата Миланова и пак се изсра. Не може да не спомене пустите му български патриархални мъже деа. Сите са маскари. Мамка им. Викторио, моме заблудена, това че някой те е направил на парцал преди години, си е лично твоя грешка, че си била куха лейка, да му се вържеш. Вземи порастни накрая, че ще се пенсионираш заблудена.

#9 Четвъртък 14.05.2011 в 12:12:00

Интересна статия,със авторката имаме сходен вкус към сериалите. Обаче малко ме объркват приоритетите и в живота. Човек който разделя живота си на 90% професионален и 10% личен едва ли може да очаква да ангажира повече от 10% от вниманието на предполагаемия си партньор/ка. И причината не е че мъжете са свине а жените кучки.

#11 YOLE 14.05.2011 в 12:30:17

Хареса ми коментарът на Rodrigo . Дали авторката е чувала нещо за чалгата ?

#12 A4i 14.05.2011 в 12:37:29

Човекът е социално животно. Професионализмът, от друга страна, е абстрактно занимание. Мъжете са облагодетелствани по-лесно да превключват от социална на професионална вълна. Мисля, че това няма нищо общо с интелигентността, по скоро е прост механизъм, възникнал още в мозъка на влечугите, които си работи и до днес. Напоследък този механизъм се поврежда често и това води до епидемия от аутизъм при момчетата. Социалните способности са конкурентно предимство, което се използва от жените по предназначение. Съответно няма нищо чудно в това те да се домогват до необходимите им ресурси по начин, който е малко по в страни от професионализма и дълбоко в социалната тъкан на обществото. Тъй като тази тъкан в момента е в лошо състояние, оттам и тези нелицеприятни определения за част от инициативните дами. Ако обекта на домогванията им бяха интелигентни кавалери - професионалисти в уважавани и доходни сфери, какво лошо в това? Така работи света, кой каквото притежава, го предлага, пък ако ви е страх от мечки - не ходете в гората.

#13 YOLE 14.05.2011 в 12:38:03

За сюжетите ми беше думата .Не приличат ли на ч . . . . ?

#14 Rodrigo Diaz de Vivar 14.05.2011 в 12:56:40

A4i, respect. За коментара ти. Разумен, безпристрастен, без емоции.

#16 antiwebcafe 14.05.2011 в 13:25:01

изхвърлете си телевизорите и станете хора.. може би...

#17 Профилът е закрит 14.05.2011 в 13:35:22

Чудим се нещо. След като очевидно Миланова следи трите български сериала, които са ситуирани в различни дни в различни часови пояси, плюс очевидно гледането на две дузини чужди сериали и рестартираното им гледане от харда на писиту, кога и остава време да си изживее 10-те процента личен живот?! Не че немутресата автор не е права. Много по вероятно е да е. Отказвам да гледам нещо изиграно от витизчии и нямам идея за развитието на сценария, героите и техните постъпки. Витизчията не може да играе. Витизчията е артистично скопен човек с декламаторски функции на мутирало пионерче, рецитиращо стихотворение с фалшив патос. При витизчията нищо не е естествено. Дори пиенето на вода в кадър. Да не говорим за нещо по сложно, касаещо емоции. Чудя се, как може да имаме претенции към витизчията въобще?! Да го анализираме и да го сравняваме? Това ми прилича на тренираното възмущение на дойчо вельовския коментатор, който постоянно се нанизва доброволно на нещата които мрази. Като да влезе в чалга кръчма, вероятно очаквайки симфония на Чайковски и дами в кринолини или да изкупи жълтата преса, ей така, просто за да се повъзмущава. Чакам го всеки момент да напише нещо за Слави Трифонов, след като го е гледал 200- 300 пъти повече от всеки фен на учиндолеца. Но да се върнем на Миланова- това момиче страда от остро недооценяване (nedostatyk vnimanikus) и самоизтъкването е втората и природа. Аз, аз, аз... литературен Бойко Борисов. Аз имам готин личен живот, не съм като мутресите. Любовният Ми живот, професията Ми, животът Ми... Аз сама си изкарвам парите, аз съм красива и каня дебили у нас, да ми се възхищават докато ги поя. Аз съм сексуално разкрепостена, аз имам блог... няма деликатност и втори план. Крещим от първо лице, че СМЕ... чисто психологически проблеми... несбъднати мечти, желания, проекти за живота. Чудим се, статията за женския образ на българката в сериалите ли е или “аз не съм като тях”?! Или, направете сериал за мен, защо не съм прототипът на героините?... е какво да гледа стандартната домакиня- как героинята гледа сериали? “...и много повече ме вълнува съдбата на готините мадами от чуждите сериали, които имат много повече общо с мен.” ... еха, Вики

#18 Devar 14.05.2011 в 13:55:01

Авторката явно не е гледала българските сериали, които коментира, защото фактологията й е на 90% грешна...жалко...когато коментираш нещо без всъщност да си запознат с него е непрофесионално ама най-меко казано. Веднага спирам да вярвам и на всичко останало казано от авторката по дефолт. А от хубавите западни сериали, които гледа, пак нищо не е разбрала. В Секс до дупка, на който така се радва и разпознава себе си явно някъде, няма ни една читава жена. Там жените се третират като парцали- да имат професии, ама са толкова недоизчу''ни, че сами се хвърлят на впиянчения и надрусан Дон Жуан - Ханк Мууди. Е, не е проституция както в бг сериалите, ама е откровен курвалък. Да не говорим, че се сравняват несравними неща, защото и Д-р Хаус и Анатомията са докторски сериали, в Хаус е важен случая дето ще го разгадае той в епизода. не става въпрос за семейна драма;) Някой да се образова малко на жанрове преди да пише;) Все пак пожелавам на авторката да намери и спаси своя Ханк Мууди, да го направи уважаван семеен мъж и накрая да си пръсне главата като в Отчаяни Съпруги.

#21 belqta 14.05.2011 в 14:52:33

Спокойно и ти ще срещнеш човека с който ще си готова да си легнеш веднага без значение къде...

#22 sake 14.05.2011 в 15:13:35

Докато мъжете определят пазара на човешкия ресурс,мутресите и кучките ще са на предна линия,заради хубавите задници,така е.

Новините

Най-четените