Бай Ганьо харесва това

- Мамо, днес децата се скараха с мен, защото казах, че съм харесала италианеца, разказва дъщеря ми на връщане от училище.

- Какъв италианец, не разбирам аз.

- Който спечели детската Евровизия, не знаеш ли?!

Не само, че не знам, но дори и не подозирам, че дъщеря ми е толкова осведомена по въпроса.

- И защо ти се караха децата? - питам.

- Защото не съм била за българката. Казват, че щом сме българи трябва да сме за българите, не за италианците. Ама, мамо, той е много сладък, защо не може да ми харесва?!

Но драмата на дъщеря ми е нищо, пред тази на брат й.

Той имал нещастието да сподели, че всички вкъщи викаме за „Ливърпул", вместо за „Лудогорец". То не бяха караници, заплахи за бой, безброй коментари във Фейсбук дали е имало дузпа или не.

Разправиите стигнаха до учителка, която отсякла, че не е патриотично да не подкрепя българския отбор, защото той представя родината ни. Тази патриотична мода вече ми идва в повече.

Да, мода е - и за ужас на родните патриоти, далеч не е само българска.

При това, всички патриоти обичат родината си, но мразят чуждите родини и чуждите патриоти. Омразата, врагът, заплахата са жизнените сокове на патриотизма - той не може без тях, защото е по-лесно да се каже какво мрази патриотът, отколкото какво обича.

Ще познаете патриота по косматите гърди, които удря с юмруци и вика „Булгар! Булгар!". Той славослови българския домат и хули полските яйца. Дори може да изпитва носталгия по социализма, когато всичко беше българско или поне съветско.

Просълзява се, когато си спомня за Крум и Симеон, за славното ни величаво минало на три морета, за 1300-годишната ни история, на фона на която американците са някакви смешници (освен това добре знаем, че са тъпи и прости) и обича да припомня, че когато ние сме имали писменост, Карл Велики е говорел на немски само с конете си.

Прекланя се пред свети мощи и вампирски кости, и рови все по-дълбоко в земята и историята, за да нахрани изпосталялото си национално самочувствие.

А какво обича българският патриот?

Отечеството, разбира се, ще кажете. А какво е Отечеството? И как се обича нещо толкова абстрактно? Най-напред, с практична доза лицемерие.

Патриотите учат децата си да викат „Българи-юнаци", докато търсят начин да ги пратят да учат в чужбина. Учат ги, че България е велика, но „държавата" е лоша. Учат ги, че са българи, но не ги учат да живеят заедно с останалите българи.

Да не говорим за тези, които не са българи - цигани, турци, бежанци и пр. Учат ги, докато гледат телевизия, докато си говорят вкъщи, докато преподават уроци в училище. Защото, макар идеята за специален час по родолюбие да е нова, дисциплината е традиционна за училището - и историята, и литературата са по същността си

обучение в показен, плакатен патриотизъм.

В публично демонстрираната си версия и актуалния си тренд патриотизмът много прилича на социализма - бидейки пределно абстрактен и същевременно фанфарен, акцентира върху общото, а не върху личността и индивидуалния принос (за разлика от „Не питай какво държавата може да направи за теб, а какво ти можеш да направиш за нея").

Родолюбието, в своя попфолк образ, изглежда, изобщо не включва възможността родината да се мисли не през историческите паметници и миналото, а през хората, тук и сега.

Патриотите обичат „българина", но не и човека; обичат „народа", но не и съседите си.

Не разбирам как може да се обичат картата на България, спомена за конската опашка или археологическите разкопки. И не мисля, че родолюбието минава през лютеницата „Хоро", лозунгите и историческите митове - а през съпричастността, съпреживяването, съобщността с останалите хора, с които живеем.

Симптоматично е, че все по-често уж на шега наричаме България територия. И следвайки актуалната мода, декларативно и публично я обичаме, но всеки сам, поотделно. И най-вече, пред телевизора.

Вярвам, че светът е голям, красив и интересен. Светът не е антибългарска конспирация, в която българският футбол е жертва, а българските боксьори - победени от „мафията". Нито патриотизмът е да любиш, тачиш и милееш „всичко българско и родно" на всяка цена. Изобщо, изборът българско или чуждо ми се струва извънредно нелеп - човек решава дали нещо му харесва или не на базата на своите ценности, естетически представи, култура, личност.

Не виждам как е възможно да се направи избор дали да ни харесва Ботев или Шекспир; Оскар Уайлд ли да четем или Йордан Йовков; „Рапсодия в синьо" ли да слушаме или рапсодия „Вардар".

Не е ли именно целта да познаваме колкото се може повече от разнообразието на нашия необятен свят? Да гледаме на собствената си култура (наука, спорт и пр.) като достойна част от това разнообразие, поставяйки я редом с всички останали, а не да й осигуряваме изкуствено привилегировано положение, харесвайки я само защото си е наша, българска?

Светът вече е изпълнил пророчеството и се е превърнал в глобално село - всички можем да се съберем на глобалния онлайн мегдан и да обменяме мисли, идеи, новини, музика, емоции. Всички ядем пица и суши, гледаме американски, датски, турски, колумбийски или бразилски сериали, слушаме индийска, арабска, перуанска или аборигенска музика.

Изборът не е родно или чуждо - изборът е да приемем света с широко отворени очи и да му се радваме или да се затворим и да се страхуваме. Да бъдем част от него или да чувстваме малки и незначителни. Да се чувстваме богати с идеи и таланти или с древна история. Да се вдъхновяваме от бъдещето или да търсим утеха за жалкото си настояще в славното минало.

Уловката не е в избора, уловката е, че трябва да го направим заедно, като общество. Значи първо трябва да си направим общество. Една, мисля, наистина патриотична кауза.

#61 Ролинс 19.11.2014 в 16:45:14

Хехехе, доста се посмях на неграмотния Английски на Младен. Статията ми хареса. "Патриотизмът" в тази държава е сведен до това да се тупаш по гърдите, да викаш "Българи, Юнаци" и да псуваш чужденците. Тези изцепки в последната седмица ми дойдоха малко в повече (на мен и на другите като мен представляващи цивилизованата част от обществото ни) До Псевдопатриотите - направете нещо за страната ни, а не се присламчвайте за епизодични успехи в някакви безсмислени състезания и спортове.

#62 dedo adji 19.11.2014 в 16:45:53

Денижане, и в Чили са викали за България. Случих се в Антофагаста през 94г. точно за мача България-Аржентина на световното. Цяла Антофагаста викаше "Вива Булгариа" Чили и аржентина враждуват откак са станали независими, аржентина е доста по-мощна и всеки, който бие Аржентина в Чили е герой. Иначе коментарът ти е точен, ясен и прекрасен. Имаш един плюс от мене.

#63 pepe 19.11.2014 в 16:48:39

Паяк - честно казано - глупости на търкалета... Да се игнорира произхода всъщност призовават хуманистите и комунистите. "Принадлежността ти" трябва да имаш свободата да е въпрос на избор, всяка друга принадлежност априори е натрапена принадлежност - може и да я приемеш, но не може да е задължително. Между "безродието" и "безполовостта" общото е, че никой не те пита, преди да се родиш какъв искаш да бъдеш, само дето "половостта" е по-тежкия случай на предрешена принадлежност /не че се оплаквам/. Никой обаче не поощрява хомосексуализма, освен хомосексуалистите, особено прикритите. Има хора обаче, които признават правото на избор и също така правят разлика между "sex" и "gender". На "лишават от права създаващите..." се чудя, дали да не запея Интернационала, но пък се страхувам, че не е патриотично... едно нещо обаче е вечно - лишаването на "създаващите" от права - и от "плутократите" и от "лентяите" и от "пиратите"; от друга страна самите "плутократи" също са лишавани от това, което им се полага, което е тяхно и им принадлежи - въобще винаги, когато някой се опита да прокара съмнителна теза извиква на помощ "лишаването на създаващите", само дето тълкува това "създаващи" както му е угодно...

#64 mima 19.11.2014 в 17:03:34

Италианчето пя много хубаво, нищо че песента му беше леко бозава, но те всички бяха такива. Чудесен глас, много добре го владееше, шапка му свалям, но въпреки това си подкрепях нашето момиче. Според мен също толкова заслужаваше титлата. Кубрат Пулев седеше зле на ринга и очевидно по-добрият Кличко го победи. И все пак подкрепях Пулев, утре пак да има мач с Кличко пак Кобрата ще подкрепям и ще се надявам чудо да стане. Ама лошо се бил изказал, еми той не е нобелов лауреат - боксьор е. Треньорите са го нахъсвали преди мача и до голяма степен допускам, че е повтарял техните думи или каквото е запомнил от тях. Какво да кажа за Лудогорец-Ливърпул. Когато собственикът на Ливърпул пренесе бизнеса си основно в България и започне да плаща данъците си тук ще подкрепям неговия отбор или пък Лудогорец - зависи кои са ми по-симпатични. Писанията на авторката много ми приличат на емоциите на 6-годишната ми дъщеря. Гледаме семейно сървайвър или по-точно едно от изпитанията. Нашата хитруша следи с голям интерес кой е начело и гордо заявява "аз съм за Ива". След малко друг излиза на чело и тя ми обяснява "а, не, аз съм за Занев". Аз кротко й обяснявам, че така не може, избираш си един и подкрепяш него. Ако спечели - супер, а ако загуби не трябва да се отричаш от него. Та и нейните деца така, "викат" за италианеца и Ливърпул.

#65 скучко 19.11.2014 в 17:06:49

Ехааааа, най -после си дойдохме до същността на Българщината. Да коментираме не събитието а коментаторите. P.S. Дядка, не ми изглеждаш да си опериран от чувство за хумор, затова и забежката тия приемам с такова чувство!

#66 паяка 19.11.2014 в 17:09:16

Миме, не бяха всичките песни бозави. Я чуй арменчето Бети как беше http://www.youtube.com/watch?v=hNIh3zudmjM

#67 dedo adji 19.11.2014 в 17:21:25

Пепе, за работата си много точен. Как ще работиш не зависи от националната ти принадлежност и самосъзнание. Но това важи само докато си в родината си. Излезеш ли навън от националността ти зависи дали изобщо ще си намериш работа и как ще се отнасят към тебе чорбаджиите. Мотая се по света като свободен атом от 20+ години. Отначало гръцките чорбаджии ми плащаха 1/3 от заплатата на равностоен гръцки колега и се отнасяха високомерно. По-късно германците ми плащаха 1/2 от немеца и се отнасяха с пренебрежение, макар и маскирано с немска учтивост. (винаги mister, винаги please) Последните 10 години, макар още да не съм достигнал английска или немска заплата, съм равнопоставен. Не си приписвам заслуги за което, не съм супер специалист и съм си същият, само по-опитен,измени се конюнктурата. Но запомни от дяда си хаджия, никой няма да се отнася с теб като с равен АКО НЕ ГО ПРИНУДИШ. Не с бой или вражда, просто като си нужен или опасен, най-добре и двете. И от дългите си разходки по глобалното село достигнах до заключението, че може да си добре дошъл във всяка къща, но си оставаш гостенин. И имаш нужда от свой дом, откъдето никой не може да те изгони. И не можеш да си избираш националната принадлежност. Освен ако си роден от неизвестни родители и израсъл на международно летище.

#68 BatJango 19.11.2014 в 17:29:07

що "чорбаджия", бе? не са ли ти били работодатели, а ти съответно наеман работник? Не сте ли влезнали във взаимноизгодно споразумение, съгласно което ти им предоставяш знания и умения, а те ти плащат съответната цена? Ако е е така що са ти плащали 1/2 ?! Да не би щото не са те оценили правилно ? Абе, мафия, бе остави се.. я ги мани... айде наздраве, да живей братушката, само той ще ги нареди.

#69 pepe 19.11.2014 в 17:29:12

Биро Винов - сега забелязах коментара ти за шовинизма на британците - имаш доста груби историко-етнографски грешки, ако държиш ще ги упомена поименно. А Павър Пезев е стигнал до там да дава Британци и Американци като положителен пример за нещо...

#70 pepe 19.11.2014 в 17:38:04

Дедо Аджи, значи гръцките патриоти са се отнасяли с теб точно по начина, който българските патриоти твърдят, че е правилен...

#72 скучко 19.11.2014 в 17:55:50

Ха, Дядка! Не знаех, че си се "мяткал" (ха ама,че дума -сетих се за едно парче от студентския фолклор: Ей Дядка, Дядка уя ти се мяааатка, а налево, а на десно-търси дупе теснооооо...), немил-недраг 20 и кусур години из Чужбините. Се едно. Ходил съм ТАМ , колкото да видя свят и да похарча некой лев по местните кръчми и забележителности. Аз, пък и цялото ми семейство цел живот учим, работим,живеем (не лошо), плащаме данъци и пр. и пр. в България. Не се определям като етнически Пра българин (ако изобщо има такъв етнос). Казвам ти го само като информация, нищо повече. Това, че цел живот работя за семейството и обществото, тук, в България, разбира се не ме прави по -голяааам патриот от който и да е друг Гражданин на България тръгнал да си търси късметя по широкия свят, но ми дава правото да сравнявам това което се случва ТУК и ТАМ, дето аргатуваш на чужди чорбаджии, и да искам да вземам положителното от тях. Ето затова и имам право като стъпя на Българската магистрала да искам по пътя освен сичко друго, да има и къде, като "ония" другите хора да се изсера на прилично място разбийш ли!

#73 pepe 19.11.2014 в 18:16:07

Името на Британия не напомня това на някаква френска провинция, то е едно и също /различно произношение/ - виж кой е Вилхелм Завоевателя и какво е направил. И двете имена произховдат от "владение на бритите", които не са френско племе, а се предполага, че са населявали британия /поне южната част преди и по римско време/ и Бретон/Бретан е тяхно владение на континента; въпросния Вилхелм, херцог /май беше/ на Бретан /континенталния/ и поне претендиращ да е наследник на "истинските" британци, завладява острова... Англия пък се предполага, че има произход сходен с думата, с която германците наричат себе си и земите си. Когато саксите /англо-саксите/ завладяват британския остров, те напълно унищожават местното население /имаше генетично изследване - наистина е било геноцид/ и английския е много по-сходен с немския, той е изменения език на саксите, които остават преобладаващото население и след Вилхелм. И франки също е име на германско племе /или по-скоро обединение от такива/, което създава огромна империя - Франкската или Каролингската /по името на управляващата династия/, включваща териториите на днешна Франция, Германия, северна Италия, Белгия, Швейцария, ако не се лъжа Карл Велики я разделя на 3 между тримата си сина, но може и да греша...

#74 dedo adji 19.11.2014 в 18:20:28

Пепе, никой български патриот не е твърдял подобно нещо. И не го върши. Ниското заплащане не е монопол на гърците, всеки плаща минимума, който е изчислил, в зависимост от нуждите и целите си. Болният на легло се оножда, босият в тръните. И аз не се заричам, че бих платил 30лв ако мога да мина с 20. Но отношението им, не само към българите а към всеки, който не може да се защити е отвратително, до ритници. Освен това, гърците са най-наглите шовинисти по света и у нас, по-нагли и от руснаците и американците. И не от вчера, а от времето на Сократ и Перикъл са обявили всички негърци за варвари. На надстройката на гръцки кораб в американски порт видях надпис с огромни букви MACEDONIA IS GREEK. Никой друг няма да постави подобен надпис и на никой друг няма да му се размине. Но на тях им се разминава, защото в европейските и американските колежи ги учат, че гърците били върхът на сладоледа в цивилизацията, измислили геометрията, демокрацията, философията и т.н. И благодарение на това успяха да наложат на цяло ООН да налага име на суверенна държава.

#77 dedo adji 19.11.2014 в 18:43:59

Скучко, благодаря за съчувствието, но няма защо. Не съм бил и не съм немил-недраг. Мил и драг съм за приятелите си и семейството си, а за останалите, както е казал Юлий Цезар trans mihis penitas. Ходя ТАМ за да осигуря на семейството си и на себе си достоен живот ТУК, и винаги се връщам тук. С това в никакъв случай не искам да засегна или да омаловажа патриотизма на вас, които опъвате каиша тук. Просто, като пошаваш из тъмните кьошета на света, някак по-ясно виждаш и оценяваш своето кьоше. Признавам ти правото да искаш магистрала по европейски тертип, пък ако ще и по гръцки пример. Просто връзката с кенефа ми прозвуча като в оная реклама за салама и свободата. Приеми го като майтап, извинявай ако съм те засегнал.

#78 dedo adji 19.11.2014 в 18:51:39

За Жозефина. Че какво му е лошото, че коментарът бил сексистки. Ми какъв да е? Всеки от нас има някаква сексуална ориентация, някои имат две. (чувал съм за бисексуалност, но не съм разбрал какво е метросексуалност, трети вид ли?) Хич не виждам и не очаквам някой от тук изходилите се да си прави харакири.

Новините

Най-четените