- Ще гледаш "Нимфоманка" ли? За к'во ти е тая депресия, следващата седмица пускат по кината "Капитан Америка" - възкликнал познат на моя приятелка, когато тя му споделила, че отива да гледа филма на Ларс фон Триер.
Звучи забавно, но ако се замислите, към силно рекламираната сага на датския режисьор може да се погледне и по този начин. Особено ако разговаряте с фен на холивудската фантастика. А такива има доста.
Аз лично съм почитател на некомерсиалното кино. И все още не мога да повярвам, че авторски филм като "Нимфоманка" може да се радва на такъв небивал интерес. По предварителна информация заглавието е било водещо по продажба на билети в рамките на София Филм Фест. Всички места в софийските молове, а доколкото разбрах и в другите кина, са били изкупени. Още по-посещавани са били нощните прожекции на двете части. (Между другото, ако все още не сте гледали филма, имате шанс в продължението на София Филм Фест в "Eurocinema" на 26 и 27 март от 22:30 ч. или в предстоящите редовни прожекции в "Дом на киното" и "Одеон").
Заглавието като магнит
При цялата тази истерия, човек не може да не се запита кое точно привлича хората към "Нимфоманка": дали обещанието, че ще видят гениален филм на страхотен режисьор или надеждата, че ще гледат на голям екран нещо като рафинирано порно. Иронично, но и в двата случая подбудите да се отиде на кино в късните вечерни часове, са донякъде перверзни.
Когато отидох на първата част преди две седмици, още в началото на прожекцията сред зрителите се заформи спор. Докато на екрана главната героиня (аплодисменти за смелата актриса Шарлот Генсбур в ролята на Джо) лежеше пребита на улицата, някакви зрители в салона се скараха. Започнаха да си крещят. Очевидно някой закъснял е трябвало да стигне до мястото си, като мине едва ли не през главите на хората (закъсняващите в кината действително са изнервящи). Това вбеси друг и скандалът избухна с пълна сила. По стара традиция високо-интелигентната публика започна да се обижда на "селяни". Една част от салона се зае да шътка. Друга - да хихика. С една дума: имаше атмосфера. Можеше да се стигне до бой, ако не беше извънредно адекватната намеса на служителите на киното.
Първата част на филма се гледаше леко - доминираха сексуалните сцени, поднесени с чувство за хумор и тънка нишка любов: само малко, разбира се, колкото да обедини различните истории. Разделен на глави, подобно на роман, първата част на "Нимфоманка" не ужаси и не възмути никого. Залата напусна единствено възрастна двойка, която не издържа на глава 5-а: "Делириум". Сцената не изглеждаше копрофилска, но кой знае... Не е тайна, че понякога Ларс фон Триер прекалява: както с натуралистичните елементи, така и с някои философски заключения. В "Нимфоманка" той е прекалил с всичко: и с насилието, и с обсесията от секса, и с травматичността, и с психологията. Как да не го обичаш!
Секс за напреднали
Няма да е пресилено ако кажем, че втората част на "Нимфоманка" е за напреднали. Сексът става все по-извратен, удоволствието от него е напълно изчезнало. Дамата до мен в салона крие очите си: не иска да гледа как главната героиня получава 40 удара с камшик. Заснето с брутална натуралистичност, разбира се. Садизъм, мазохизъм, хомосексуалност, педофилия, асексуалност - Ларс фон Триер редува нормалното с извратеното и все пак винаги с една по-философска идея... идеята за подтиснатата сексуалност.
Разбира се, накрая се оказва, че рекламната истерия около "Нимфоманка" е повече от необходимото. В крайна сметка сюжетът е феминистки, самият режисьор е феминист, самото послание е за защита на жените и за тяхната изява. И като знам колко страшно звучи думата "феминизъм" за повечето българи, още повече се учудвам, че залите бяха пълни.
И все пак - ако сте от хората, които се плашат от сложни думи, от философски трактати и от всякакъв вид интелектуалност, наистина "Капитан Америка" е по-подходящ за вашия вкус. Или някоя от предстоящите премиери.
Общо взето, докато авторското кино днес залага на секса и реалността, Холивуд се цели във фантастиката. Казват, че във времена на криза, това е нормално: все пак повече пари се правят с продажбата на илюзии и фантазии, отколкото с продажбата на реалност. Затова не е чудно, че Ръсел Кроу ще се превъплъти в "мъж, избран от Бог" в "Ной" (разбира се, с единствената цел да обиди всички религиозни православни християни). Анджелина Джоли е намерила най-подходящата за себе си роля: на Злодеида в "Господарка на злото", а Джони Деп няма да ни изненада навярно кой знае колко, като се превърне в учен-пионер в компютърните технологии в "Превъзходство".
Приятно гледане!
Оставям ви с надеждата, че скоро пак ще се появи касов филм, който да си заслужава обсъждането. Всъщност не се знае колко ще е скоро. Май Ларс фон Триер вдигна летвата твърде високо.
"дълбок и достатъчно сериозно разглеждащ избраната тематика, че да напълни няколко курса по философия." В тоя филм нямаше нищо дълбоко и философско. Особено като се сетя как свърши. Красив, да, но не е нещо особено като сценарий. И как не брадяса тоя младеж за толко време не разбрах Adult Pi Patel: So which story do you prefer? Writer: The one with the tiger. That's the better story. Adult Pi Patel: Thank you. And so it goes with God. Тва е момента, в който на вярващите или искащите да вярват им се подава кокала. Аууууу колко философско. Извода какъв е - може да си вярваш в която измислица ти е по-близо до сърцето. Всички дърляния на тема кое е изкуство, артЪ, кое било пошло, кое дълбоко, кое за разтоварване, кое е префърцуненост без смисъл, идват от това, че се получава разминаване между очакванията на хората и това, което се случи да гледат или слушат. Творчеството не е обективно и всеки опит да бъде представено или възприето обективно неминуемо поражда такива поляризирани реакции. Никой не влиза в киното без предубеждения и то не конкретно за дадения филм, а за дадено изкуство като цяло. Всеки търси различни неща и един и същ филм може да е шедьовър за един и боза за друг. Това не е защото някой не може да вникне в посланието или да оцени техниката. Просто погледът им е различен. И в това няма нищо лошо. Лошото иде когато почнат да се раздават присъди, кое било стойностно и кое не, кое било изкуство и ке хич не било никакво изкуство. За мене върлите привърженици на класическата музика, дето ходят с шалчета на концерти и си мислят, че имат някакъв изтънчен вкус за вино, са също толкова праволинейни и ограничени, колкото тия дето ги кефят само еднотипни холивудски екшъни. Едните си мислят, че класическата музика е върха на сладоледа и ако им харесва, значи че са интелигенти, другите си мислят, че киното е за развлечение и всякакви опити да се правят филми, които провокират и имат някаква завършена визуална естетика, говорят за девствеността и депресията на болните мозъци на и пред екрана. За всеки влак си има пътници, но пък и всеки би трябвало да сменя влаковете периодично, щото заседиш ли се в един влак за по-дълго му ставаш кондуктор. На мене нимфоманката ми хареса. Яка кинематография и шантавия. След това гледах Антихрист, а Меланхолия и Догвил съм гледал отдавна и не си спомням много. Ларс ми се струва, че се ебава със зрителите. Не търсете някакъв категоричен смисъл във филмите му. Между другото не знам защо 12 Years a Slave, толкова го хвалят. Да, имаше много красиви сцени, но като цяло на мене ми дойде много изкуствен. Django Unchained беше много по-добър филм на сходна тематика и като внушение за грозотата на робството беше много по-ефективен и искрен. Освен това беше супер забавен. А, и да не забравя! Професионалните критици са по-нищожни и от гниди!
Нееееееееееее, Теа, ти уби рибата!!! Толкова елементарно животно като тебе няма да знаеш. Не ходи да гледаш филми хич, ше се чалнеш. "А и в крайна сметка какви изводи можеш да си извадиш от филми, освен ако не са по истински случай. " Теа отсече - 99% от киното и литературата са излишни. За другото няма да коментирам, направо ме втрещи.
Е че имаше си красиви сцени. Аз се заглеждам по кинематографията доста. Много добре заснет. Обаче акцентите и речта на актьорите бяха все едно на по-префърцунена класа, а не на хора от народа. Тва ме подразни доста, щото веднага променя тона на всичко. Отделно имаше някои направо смешни сцени като тая, в която едната негърка реве за децата си и главния герой, забравих му името, се разправя нещо с нея. Там и на други места имаше доста изкуствен диалог. Не знам, може и да не ми е харесал, защото бях останал с впечатлението, че ще е по-тежък и тъмен филм. А ти кво, искаш да ми кажеш, че Джанго е слаб филм ли?
В едно от кината даваха филма като част от някакъв кино фест и и много добре бяха подредили програмата - първо "Нинфоманка 1" - как се учи да се плющи с всички, после "Нинфоманка 2" - как пак се плякат на поразия и след това "Ной"-как Господ разтуря седянката........
Теа, добре че си ти да ни предоставиш резултатите от научните си изследвания за сексуалната ориентация и битието на магистралната фея, че иначе само с мойте празни приказки щеше да си останат коментарите под тая статия. Ти си за нобелова награда. Фактът, че имаш деца ме ужасява....
Ивайло, тва е много лош съвет. Ако изабщо знаят кой е режисьора, да пропускат. Кой депресар го интересуват режисьори, важното е филма да е весел и да не те напряга.
Попитал един мъдрец - Кажи, премъдрий, защо когато една жена има много сексуални партньори я наричат "курва" и не я възприемат с уважение, а когато един мъж прави същото се радва на всеобща завист и почит? Мъдрецът дълго мълчал, потънал в размисъл и накрая отговорил: - Ами как да ви кажа, вие какво предпочитате - да имате ключ който отваря много врати или да имате врата чиято ключалка я отключват всякакви ключове?
Най-смешното в цялата история е претенцията, че "Нимфоманка" е интелектуален филм. Нищо подобно.