Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кметът срещу Хелоуин

Кметът на Елин Пелин успява да събуди широки дебати с действията си Снимка: Община Елин Пелин
Кметът на Елин Пелин успява да събуди широки дебати с действията си

Когато се говори за местната власт в България, цветистите персонажи са в изобилие. И все пак кметът на Елин Пелин Ивайло Симеонов успява да се отличи по един особен начин.

Той гради образ на националист, пазител на традициите и на "българското". Името му се прочу с неиздаването на документи на семейство сирийски бежанци, а сега влезе в новинарските заглавия със забраната за Хелоуин.

Не са малцина тези, които аплодират решението му за втора поредна година да наложи вето върху маскарадите и каквото и да е отбелязване на Хелоуин във всички училища, детски градини, общински институции и т.н.

За тях той се явява като защитник срещу културната инвазия на Запада, а с действията си насърчава младите да почитат българските празници и българската история.

За други обаче Ивайло Симеонов е символ на криворазбрания национализъм, отричащ и мразещ всичко чуждо. Те смятат подобно отношение за по-скоро деструктивно и учи децата и младите на омраза, а не на нещо градивно.

За втора година кметът забранява във всички общински помещения, учреждения, училища, детски градини, читалища да бъде отбелязван този ден.

"В Елин Пелин училищата започват всяка сутрин с химна на България, с физзарядка и хоро, чак след това започва часовете", разказва кметът.

В обществото дебатът национализъм срещу космополитност, традиции срещу модерно вече съществува и споровете върху действията на Ивайло Симеонов са само израз на това. Все пак той успява да "открадне шоуто", печелейки си както привърженици, така и противници.

В конкретния случай той мотивира решението си с факта, че чуждият празник успява да измести в съзнанието на децата българския Ден на народните будители.

"Миналата година децата в града дори не бяха в течение защо почиват на 1 ноември, повечето си мислеха, че е заради Хелоуин. В тези празници няма нищо християнско, а будителите, тези хора, заради които сме това, което сме, остават на заден план", коментира Симеонов пред actualno.com.

Затова и се акцентира изключително много върху отбелязването на Деня на народните будители - на 1 ноември в Елин Пелин ще има факелни тържества, шествие, което ще минава през цялата община, с оркестър, мажоретки (не е ясно каква е тяхната връзка с будителите, но все пак), а всеки от участниците ще си носи своята любима книга. Допълнително с това всички творчески състави от общината са били поканени да се изявят в културната програма.

Какъв ще е ефектът от всичко това, не може да се каже поне за момента. Действията на Симеонов изпълняват едни от най-добрите практики на идеологическата пропаганда. Самият той се гордее с патриотичното отношение към образованието в общината.

Кой обаче е кметът на Елин Пелин - доц. д-р инж. Ивайло Симеонов?

Роден в Елин Пелин през 1976 година. Завършил е Техническия университет - София и УНСС. Има академична кариера като доцент в Техническия университет - София, преподавател по мениджмънт на високите технологии, иновации и предприемачество, дългогодишен съветник на ректора, академичен наставник на клуб "Информационни и комуникационни технологии".

Автор е на над 35 научни публикации в сферата на образованието и информационните технологии, член на Съвета на директорите на Северноамериканско-българската търговска камара, Българо-казахстанската търговска камара и "Гражданска инициатива България". Семеен, с две деца.

На местните избори през 2015 година Ивайло Симеонов е издигнат от местната коалиция ВМРО - "Нова България", на която той е председател. С близо 60% (5509 гласа) печели вота.

Името му се появява в медиите покрай скандала със семейството Джабер - бежанци от Сирия, на които кметът Симеонов отказва да даде адресна регистрация и документи въпреки хуманитарния им статут.

Той категорично показа, че не иска в общината да се заселват чужденци, дори и те имат хуманитарен статут, независимо че това влиза в противоречие със закона. Тогава градоначалникът заяви, че изпълнява волята на хората.

Случаят доведе до натягане на напрежението в самия град, въпреки че жителите, водени от кмета, твърдяха, че нямат нищо против самото семейство, но бежанци като цяло не искат в града си. Тогава основното притеснение на гражданите беше, че ако бъдат издадени документи на семейството и то бъде допуснато в града, Елин Пелин ще стане дестинация за други имигранти от Афганистан.

Това мнение бе подсилено и от изказванията на Симеонов:

"Виждам, че това са хора, които са измъчени. Но зад този параван стои нещо друго – бяха направени опити да се настанят афганистанци, и то без документи. Отказът ни е правно обоснован. Почти три месеца те не търсят да спазят сроковете за регистрация, а от осем месеца живеят в Елин Пелин", обясни Симеонов, според когото именно затова семейство Джабер няма право да живее в града.

Въпреки това така и не се намериха доказателства, че подобно нещо дори е обмисляно като вариант.

Ситуацията събуди множество коментари в социалните мрежи, както и протест в защита на сирийското семейство. Протест обаче се проведе и в защита на решението на кмета.

"Изкарахте ни фашисти и хора, които нямат хуманизъм. В Елин Пелин има много хуманизъм, ние сме много хуманни, има много толерантност към чужденците", коментира тогава пред bTV кметът Ивайло Симеонов, но все пак остана категоричен, че няма да пусне бежанци в населеното място.

В крайна сметка след 4 месеца чакане семейството Джабер все пак получи документите си от общината в Елин Пелин, а сега вече живеят в родопското село Устина, където бащата и синът работят.

"Може би имахме лош късмет. Не мога да си обясня защо трябваше да чакаме толкова за документи. В Елин Пелин се чувствах несигурна. Бях затворена вкъщи. Спомням си как срещнах един човек на улицата, който бързаше за някъде, а аз си помислих, че ще се опита да ме нападне. Тук всичко е наред. Хората са много дружелюбни. Не сме видели даже нито един, който да ни гледа с лошо око", разказва след всичките премеждия Фатима Джабер.

А след това идва и случаят със забранения Хелоуин.

Всичко това може да ни говори, че Ивайло Симеонов определено е носител на идеята за консервативния, традиционалистки национализъм.

Проблемът тук е дали с всичко това не се "пресолява манджата". И не са ли всички тези неща прекалени. От играта със страховете на хората, че Елин Пелин може да се превърне в място за заселване на бежанци - нещо, за което нямаше никакви доказателства, до заклеймяването на Хелоуин като чуждо и деструктивно влияние.

Въпросът е да не се стигне до положение, в което обществото ни е започнало да прилича твърде много на това в съседна Македония под управлението на Никола Груевски - национализъм до дупка, големи паметници и неприязън към всичко чуждо.

Каквото и да се случи обаче с отминаването на маскарада и на Деня на будителите вероятно Елин Пелин отново ще изчезне от новинарския поток, поне докато не се заговори за следващата инициатива на кмета Симеонов.

 

Най-четените