Честито! Селската „идилия" отново превзема националния ефир, и то още от днес.
За пръв път „Биг Брадър" няма търпение даже да дочака септември и ни почва през лятото. Серия от плачевни прессъобщения ни обясни, че шоуто за пръв път от седем години ще настани в Къщата „14 обикновени мъже и жени, решени на всичко, за да покажат какво означава да си 100% натурален".
Човек го е страх да си помисли какво наистина означава това според стандартите, наложени от шоуто досега, но по-важното е друго.
По неясна причина този път натуралните участници ще бъдат сблъскани със също толкова натурални условия в Къщата. Зрителите биват примамвани с наелектризиращ микс от кокошки, тоалетна на двора, миндери, застлани с „традиционни български одеала", външна кухня и дърва за огрев, употребявани от „надарени дами" и „заможни българи". Запалихте ли се вече?
Уникално е как след всеки телевизионен сезон в България хор от гласове обяснява, че риалити предаванията са изчерпани. И във всеки следващ те се появяват отново: по-„натурални" от всякога.
А риалититата на селска тема вече са се оформили като цял „екзотичен" и „вълнуващ" поджанр. Тенденцията с тях върви от години, като БНТ я изпробва с „Животът на другите" (кой казва, че държавната телевизия не налага тенденции в българския ефир!), после се появиха „Фермер търси жена" и „Мис Пепеляшка".
Предстоящото „Фермата" на Иван и Андрей, което тръгва по БТВ от септември, ще прави същото - ще връща участниците един век назад без течаща вода, електричество, канализация и телефон (така за пореден път двете водещи телевизии ще се конкурират с практически еднакви риалити формати).
Във въпросния селски поджанр селото продължава да бъде представяно като някаква чудата реалност, в която могат да бъдат запращани хора от псевдо-хайлайфа, за да генерират рейтингов сеир.
Отново предстоят „умилителни", „емоционални" гледки как някой ползва външна тоалетна, друг спи в циганска каруца, а трети за пръв път през живота си събаря овца и признава, че е изпитал искрено удоволствие от акта (истински случки от български „телевизионни проекти").
Нещо повече, изпращането на псевдо-личности в псевдо-среда, която пародира живота на село, е достатъчна, за да имат предаванията претенции за някаква социална стойност.
Вярно е, че вече цяло едно поколение расне по градовете с твърде бегла идея за живота на село. Само че ако то има нещастието наистина да формира представата си от телевизията, ще вижда селото като картонена среда, характеризираща се единствено с неудобства, използвани с цел разни хора да станат за смях. Като досаден фентъзи свят, в който може да се завъртиш за малко, колкото да си припомниш колко ти е хубаво с климатиците и смартфоните.
Такива предавания по никакъв начин не приближават зрителя към селото, а точно обратното, затвърждават му всички предразсъдъци по темата. Включително допринасят за глупавото и ненужно разделение между село и град.
Ще кажете, какво толкова? Селото си е нещо прекрасно, който иска да го опознае, нека отиде на село, нищо не му пречи. А който не харесва риалити предаванията, така или иначе няма да ги гледа.
Само че телевизията все още е най-печално ефективната среда за налагане на овехтели стереотипи. И има голямо значение не само какво не гледаме, а и защо не го гледаме.
Тъй че изгасете телевизора именно сега, спешно е.