Профилът на типичния български длъжник

Как изглежда профилът на типичния български длъжник (вдъхновен от реални хора и събития)?

Тук не се включват хората, които от едното добро сърце и неосведоменост са станали поръчители на чужди заеми, или по независещи от тях причини са останали без доходи. За жалост - точно те се стараят да плащат много по-редовно от другите.

1. Взели сте заем. В 99% от случаите е бил за жизнено необходими неща като:

- бал на детето;

- сватбата на детето (да не се изложим пред родата и сватовете);

- кола (наша или на детето);

- да идем на почивка като бели хора и да почернеем, похарчвайки парите;

- да си купим плазмен телевизор/телефон/просто да си отдъхнем и да се видим с пари.

2. Не сте преценили добре доходите си.

"Е, как, той след месец-два шефът ще увеличи заплата, може и тото да ударя, а пък и половината заплата за вноски - колко му е?"

Или сте длъжник на Топлофикация, който живее с мисълта, че трябва да му осигурят безплатно парно и топла вода, но периодично псува ромските общности, че не си плащат тока.

3. Има голяма вероятност да сте изтеглили заем за шефа си/приятел/роднина.

Повярвайте, че ще си плаща редовно вноските, а парите му трябват и само вие може да го спасите. Когато ви потърсят за неплатени вноски, кажете им да търсят този, на когото сте дали парите. Да се оправят с него и да не ви занимават!

4. "Защо да им плащам на тия кръвопийци, аз съм ГОРД БЪЛГАРИН, НАСЛЕДНИК НА ВЕЛИКА ДЪРЖАВА!!!!"

Напълно правилно! Ударете по масата, скарайте се, когато ви търсят по телефона, и скъсайте всички писма! Да се научат тия гадини, че не могат просто така да притесняват един честен гражданин!

5. След като сте се оплакали и сте разказали на всичките си познати колко са лоши тия банки и фирми за бързи кредити, отпуснете малко.

"Че какво толкова ще стане, дай една ракия и да седнем спокойно поне една вечер".

6. Скъсайте призовката!

Бъдете вътрешно убеден, че ако скъсате съдебна призовка или ако не ви намерят да ви я връчат, значи няма какво да направят. Не може една банка да ви осъди, някакви си 2000 лв. пари ли са за банката?

7. Убедете се, че няма какво да ви вземат.

Запор на заплатата? Голяма работа, шефът ще ви плаща на ръка. Нямало да имате осигуровки? Какво толкова, я виж циганите как я карат на помощи и без осигуровки. Апартаментът в Люлин си е ваш, колата е на името на жената, за къщата на село няма и да се сетят. Точка.

8. Днес не успяхте да изтеглите пари от банкомата, за което виновни са соросоидите, световната конспирация, сегашното правителство, комунистите, падането на Тодор Живков, и оная гадина, шефът, дето все не иска да вдигне заплатите и се налага да вземате заеми.

9. Излейте си душата във Фейсбук или някой форум, олеква!

Включете се в групи срещу банки, колектори и съдебни изпълнители. За повдигане на настроението, споделете си болката и след това - един линк за изгубената мощ на българската армия или новото космическо оръжие на Путин.

Включвайте се периодично, громенете с клавиатурата продажните политици, алчните банкери и измислете поне десет клетви за всеки, който се опитва да събира дългове от вас.

10. Запишете се в партия, която защитава истинските български интереси

Горе главата, не се предавайте! Може да ви включат в някоя футболна агитка, а може и да станете активист. Ако партията надмине заветните 4%, ще се намърдате с някой търг или заплатка, че да се видите мало и вие с пари. Няма само другите да вземат, а!

Разбира се, може да сте като Страхил Ангелов и дори като депутат да не си плащате парното, но в това няма нищо лошо - само ще покажете съпричастност с истинските проблеми на обикновените хора.

 

* Текстът е публикуван в профила на Весела Николаева във Facebook.

#1 aleph 19.05.2016 в 14:28:32

Авторката или е заблудена или умствено изостанала. В подкрепа на твърдението, че не трябва да се плаща на Топлофикация само ще посоча факта, че 90% от абонатите на Топлофикация никога не са избирали дружеството , сключвали договор с него за доставка на топлоенергия. Монополът на Топлофикация се поддържа единствено в интерес на организираната престъпност и мафията, справка БЕХ. Задълженията в българската енергетика не са натрупани от неплатени сметки, а от хронични кражби и злоупотреби в енергетиката.

#2 Дракон с кисело зеле 19.05.2016 в 15:26:45

Дребната, но съществена подробност е, че за една огромна част от горните неща кредиторите са виновни в поне същата степен, в която са и кредитополучателите. Откакто си изплатих бързия кредит преди три години насам, всеки месец, ама ВСЕКИ, ми звънят поне веднъж, че предварително са ме одобрили за нов. (И то не само една агенция.) Напоследък все отказвам с думите: "В момента не работя на трудов договор, на хонорар съм и доходите ми не са достатъчно стабилни." Което, впрочем, е вярно. Случвало ми се е за три дена да изкарам колкото съм взел за предишния месец. Обаче отсреща ми казват: "Няма проблем, вие сте одобрен, ако ви потрябват пари, заповядайте при нас." Докато бях на трудов договор, редовно ми звъняха от банката с: "Вие получихте статут на лоялен клиент в нашата банка и ви одобрихме за кредит/овърдрафт/квототам..." Въпреки че заплатата не беше никак висока. Ако се опитате срещу нетна месечна заплата от петстотин лева да изтеглите пет хиляди при месечна вноска от сто и петдесет - примерно - и нямате кредитна история, вероятно ще бъдете одобрени, въпреки че и на малко дете е ясно, че няма начин такъв човек да изплаща редовно такъв кредит в продължение на години. А познавам достатъчно хора, които влязоха в такъв капан по този начин. И кой е виновен за това? Този, който е поискал парите, или този, който му ги е дал? И двамата, впрочем. Само дето на този, който дава парите, работата му е да може да прецени риска.

#3 Бам 19.05.2016 в 16:30:39

Касимова, май ти си авторката на тая боза. Не се крий, не се крий , маймуно мръсна

#5 deowin 19.05.2016 в 19:09:43

>на този, който дава парите, работата му е да може да прецени риска Както и на този, който ги взима - все пак е в негов интерес да разбира какво би станало според закона и договора, ако не може да си изплаща заема. Относно нежеланите телефонни обаждания - не можеш ли да им кажеш да спрат, евентуално да ги съдиш ако продължават?

#6 MarkModel13 19.05.2016 в 19:36:57

И аз си мисля, че това е Касимова. Поне стила да си беше сменила - с тия болднати изречения. И - разбира се - щом ще се плюе по българи - Касимова е първа ! Не може да приеме факта, че се е родила тук и - това е ! А за "остроумната" й статия - този профил е характерен за 99 % от длъжниците, защо пък точно българските са по-различни ? Как го беше казал Уил Смит (стига бе, той не е изобщо глупав) "Харчим пари, които нямаме за неща, които не ни трябват, за да впечатлим хора, на които не им пука"

#7 Дракон с кисело зеле 19.05.2016 в 19:42:13

Както и на този, който ги взима - все пак е в негов интерес да разбира какво би станало според закона и договора, ако не може да си изплаща заема. --- Съгласен съм - само че тези, които му одобряват документите, задължително трябва да имат необходимите квалификации да си преценят риска. Според мен, де - затова го работят това. Този, който взима кредит, в общия случай ги няма. Затова и казах, че вината е споделена. Във властта на банките е да не одобряват кредити при условия, които не могат да бъдат изпълнени, ако кредитополучателят не се научи да се храни на фотосинтеза, в крайна сметка. Кредитополучателят може да е тъп и необразован и да не осъзнава риска, а може и да го осъзнава, но по някаква причина да не му пука. Банковият служител обаче няма право на това. Що се отнася до нежеланите обаждания - пробвах да им кажа да спрат. На следващия месец ми се обаждат други хора от друго място.

#8 deowin 19.05.2016 в 20:03:55

Аха, разбрах те. Напълно съгласен съм - за съжаление наистина потребителите, които взимат такива заеми, най-често не са компетентни да преценяват финансови рискове, което е напълно разбираемо - не им е това работата, точно както не ти е работа на теб да разбираш от ДВГ когато си оставяш колата на автомеханик. В един идеален свят банките биха били задължени да обясняват на клиентите си всичко на разбираем за тях език, а клиентите биха били достатъчно рационални и трезвомислещи, за да разбират отлично къде ги поставя липсата на финансова компетентност, вместо да я игнорират и подценяват. За това с нежеланите обаждания може би трябва да се приеме закон, do-not-call списъци и прочие.

#9 1951 19.05.2016 в 20:11:14

Пълна малоумщина! Брат ми работи за една от компаниите за бързи кредити. 50% от теглещите са хора на зор. Давам реални примери - пенсионери дърпащи 250 лева за лекарства, семейство където мъжът изведнъж го съкращават от работа през ноември и увисва със зимните сметки за тока и парното, ключар, на който са разбили вана и няма пари в наличност, а трябва да си работи с колата и прочие, и прочие. Да, другите 50% са идиоти, които искат да харчат и не могат да си смятат приходите, но това не дава право на автора да се ебава така!

#10 Dox 20.05.2016 в 00:09:52

Свински, В един идеален свят пари няма да има. Банки също. Такъв свят винаги е бил най-големият им кошмар.

#11 Дракон с кисело зеле 20.05.2016 в 01:34:58

В един идеален свят банките биха били задължени да обясняват на клиентите си всичко на разбираем за тях език --- И не само това - направо биха казали: "Ама чакай малко бе, ти ми декларираш 450 кинта чиста месечна заплата, какъв кредит ще ми изплащаш?" И директно биха отхвърлили молбата, особено ако е за някакви хиляди. Само дето виждам точно обратното - отново, личен пример, звънят на майка ми от банката, в която си получаваше заплатата и: "Вие сте лоялен клиент и так далше, одобрихме ви за кредит за сериозна сума..." А майка ми им отговаря: "Напуснах работа онзи ден, в момента нямам доходи." И отсреща чува: "Няма проблем, ние все пак искаме да ви дадем..." Това, вярно, беше преди години, обаче... И, хайде, майка ми ще откаже, няма нужда от заем. А колко ще приемат, без да мислят, защото отсреща са им казали, че няма проблем? Достатъчно хора познавам, които бяха увътрени точно по този начин.

#12 gothic 20.05.2016 в 10:41:00

Трудно може да се осъзнае от мат'ряла една простичка истина: кредит не се тегли за глупости като разни там ай-джундурии и 15-годишни баварки. Освен това основен критерии трябва да бъде не нуждата от парични средства, а способността въпросния кредит да бъде обслужван в срок.

#13 Дракон с кисело зеле 20.05.2016 в 10:49:27

Готик, прочете ли моите коментари? Ами този на 1951? Доста е точен, понеже.

#14 gothic 20.05.2016 в 15:41:05

Прочетох го, Драконе, прочетох го.

#15 mima 20.05.2016 в 16:48:17

Част от проблема е, че на кредитните "брокери" им се заплаща процент от това, което са договорили и въобще не им пука дали е рисков кредит или не. Отделно банките играят мръсно, защото законите в милата ни родина им го позволяват. Само преди няколко години в не знам точно кой си закон е било упоменато, че банката има право да променя базовия лихвен процент по ипотечни кредити, когато и както си реши. Приятели теглят ипотечен кредит към банка и в договора им пише, че лихвения процент ще е вързан с юробор. Е, да ама юробор пада, а тяхната лихва започва да расте. Запитват официално банката - защо? От там им отговарят, че българските закони го позволяват и няма значение какво пише в договора им.

#16 Дракон с кисело зеле 20.05.2016 в 19:10:21

14 gothic | 20.05.201615:41 Прочетох го, Драконе, прочетох го. --- И?

Новините

Най-четените