Знаете ли кое ме втрещи за пореден път днес? Ето кое: фактът, че огромна част от хората правят добро само ако то бъде оповестено публично... от тях самите.
Винаги са ме възпитавали в даването на личен пример с идеята, че доброто трябва да се прави постоянно - не само по Коледа, а всеки ден, всяка седмица, винаги при нужда. Защото, ако си от онези, които са здрави, имат дом и работа, е редно да помагаш на онези, които нямат този късмет.
Не всеки се е родил под щастлива звезда и не всеки е израснал в семейство, което да го подкрепя, да му помогне да се образова и да му осигури възможност за летящ старт в живота.
Затова за мен е безумно обидно да видя, че мои познати - хора, които всеки ден парадират с финансовите си възможности под една или друга форма - нов телефон, билети за концерт в чужбина, снимки от екскурзия до Виена за коледния базар и т.н., се хвалят че са дарили 1 лв за хората в Хитрино.
Съгласна съм, че за благотворителните кампании трябва да се шуми, за да привлекат повече хора към каузата. Но активността е добре да бъде насочена по-скоро към информирането за начина, по който това трябва да се прави и в никакъв случай не бива да се допуска каузите да се използват за самореклама.
Не може да си склонен да даваш по 6 лв. за цигари или 7 лв. за кафе от "Старбъкс" и да ти се свиди да дариш 5 или 10 лв. за хора, пострадали от бедствие, за хора, които вече нямат дом или за деца, които са останали сираци.
Разбира се, не визирам хората, които изкарват по 300 лв. на месец - подразбира се, че техните средства са разпределени по конец и покриват до стотинка всевъзможните им разходи. Разбирам, че за тях 5 лв. наистина е значителна сума - почти 2% от заплатата им.
Говоря за онези от моите познати, за които съм убедена, че изкарват със сигурност над 1500 лв. и които качват гордо скрийншот от еднолевовото си дарение във Facebook. Ами срамно е! Ако ще се хвалиш - поне се хвали с малко по-достойно дарение, отговарящо на по-добрата ти позиция в обществото.
Ако искаш да си съпричастен - бъди, но го прави без поза и самозалъгване.
Направи жертва сам, пропусни любимия си шоколад днес, пътувай с градски транспорт вместо с такси, спести си някой лукс, за да помогнеш на нуждаещите се.
Или, както каза колега от екипа вчера:
"Може ли да пуснете поне един sms, правим го по няколко пъти на ден, паркирайки в Синята зона. Отнема секунди. 1466. P.S. И не, хората нямат нужда от старите ви дрехи, не залъгвайте съвестта си, докато прочиствате гардероба си".
Номерът е 1466. Размерът на дарението зависи от вас. Дали ще се похвалите с жеста си - също.
Г-жо, хайде оставете ни на спокойствие, и не ни правете сметка на парите, които не Вие сте изработила!!!! Ще ги даваме за цигари, кафе, концерти и каквото сметнем за нужно, не сме длъжни да участваме в инфантилни публични кампании!! п.с. А, да! И плащаме данъци! Застраховки също!
Което изобщо не пречи на малко милосърдие. Банално е оправданието "плащам си данъците". И тъпо, и безчувствено. Всеки ден ли се налага да се откажеш от кафето си? Всеки ден ли се случват такива експлозии с такива резултати? Можеш ли да кажеш, че тези хора едва ли не сами са си виновни, както в много други случаи?
Мислите ли, че на хората в нужда им пука дали благотворителността е публична или не? Важното е да се съберат средства, а дали половината от дарилите ще го постнат във фейса или ще го разлепят на плакати из града, няма голямо значение. Тези хора имат право да го оповестят или да го скрият- кой както го чувства. Няма значение дали работят за 300лв или за 3000лв. По-добре да пратят смс и да го оповестят, отколкото изобщо да не пратят. Друг е въпросът защо трябва да се събират средства с смс-и и да печелят мобилните оператори.