Без книжка, пияни, агресивни и вечно извинени

Колата, убила Мартин Чикалов от Варна, е била застрахована в "Олимпик". От 31 август е застрахована в друга компания - седмица след като КАТ обяви, че спира "гратисния период" и всеки с полица от "Олимпик" трябва да сключи нова, в компания с лиценз.

Оставяме настрани клетите, ревящи клиенти, на които държавата била длъжна да им признае застраховките от компания с отнет лиценз.

За период от 14 дни въпросната кола е стояла без "Гражданска отговорност" и ако тогава е станала катастрофа, щеше да плати Гаранционния фонд, в който вноски правим ВСИЧКИ, сключващи ГО.

Шофьорът, блъснал момчето, никога не е имал книжка. Разминал се с два акта и продължил да шофира, очевидно без страх от наказания.

Застрахователите няма как да знаят кой ще кара колата - защото от над 10 години се точи внедряването на тази чутовна иновация "бонус-малус", но само по данни на колите, защото данните на шофьорите са секретни лични данни и в никакъв случай не трябва да ги засягаме.

Нещо като имената на избягалите затворници - не може просто така да знаем кой е избягал, кой как шофира и има ли актове.

Обичайно при катастрофа на шофьор без книжка застрахователят плаща, а после завежда дело, за да си върне парите от виновния водач.

Не живейте с мисълта, че това не ви засяга - засяга ни, защото платените пари не е сигурно дали и кога ще се върнат, а застрахователят трябва да компенсира - прави го с увеличение на цените. Но понеже това не е един случай, а са хиляди, и всяка компания се сблъсква с тях, цената на ГО скача за всички.

Когато си коментираме повишаването на полицата, някак встрани остава отговорността на МВР за това. А тя е огромна - десетки хиляди шофьори, каращи в нарушение, без книжки, с по няколко акта, пияни, агресивни и вечното извинение, че МВР не можело да си събира глобите.

Интересно ми е как НАП, когато поиска, може да си събере данъците, но за МВР е непосилно?

И дали шофьорите без книжка и пияните щяха да се качват на коли, ако знаят, че зад ъгъла може да ги спре полиция, да им конфискува колата и да ги осъдят бързо?

#1 explorer 13.09.2018 в 11:30:37

Проблема не толкова в МВР или системата, колкото в нас като индивиди и общество. Нека това убийство да тежи на съвестта на всички онези близки и приятели на бабаита, които не са му казали дума, когато се качва или участва в гонки и т.н., знаейки че не е правоспособен водач. Сериозно се замислих когато преди години мой близък, който живее в щатите ми каза, че един ден забравил да си прибере кофата за боклук в помещението където трябва да седи и на другия ден от управата на комплекса се свързали с него да му направят забележка, защото съседите го докладвали още същия ден.

#2 rare case 13.09.2018 в 12:13:05

Съгласен с Изследователя. Не може да има полицай до всеки тъпанар. Тъпанарите са много и стават все повече.

#3 Онуфрий 13.09.2018 в 23:28:58

На първо време да се приеме поправка в съответния закон, където шофирането без книжка да се приравни по тежест към опит за убийсто или предумишлено убийство и ако някой бъде заловен директно да отива в панделата, а не да му пишат сто акта и той да си бърше задника с тях. Като знаеш, че ще лежиш минимум 5 или 10 години все пак ще имаш едно на ум. Само за сведение държавата не може да си събере 65млн глоби за пътни нарушения. Има хора с по 120 акта и случаи, където дължат по 20-3 0хил лв по тях. Всички тези дребни на пръв поглед неща в своята съвкупност създават чувство за безнаказаност у извършителите и усещане за липса на държава и безззаконие у всички останали. Едно време децата на партийните другари обичаха да крадат коли за забавление и специално заради тях законът беше направен така, че ако ги хванат да могат да кажат, ами стана ми лошо трябваше някъде да седна, или заваля дъжд и трябваше някъде да се приютя. Този номер вървеше и през 90-те - времето на масовите кражби на коли. По подобен начин сега онзи е обвинен в "предизвикване на смърт по непредпазливост", което също ми мирише на някакви остатъци от соц закони. Щом нямаш книжка и си си качил да караш, ти си потенциален масов убиец и става дума за предумишлено убийство.

#4 dedo adji 14.09.2018 в 00:33:17

По време на социализъма глобата за каране без книжка беше до 200лв + още 200 за собственика на колата. През 80-те 200лв бяха една заплата. Изпитал съм го на гърба си, като ме хванаха да тренирам за изпита с колата на една приятелка. С бутилка уиски, където трябва смъкнах глобите от 2х200 до 2х30, които платих като поп. Тогава немаше лабаво. А защо е лабаво сега? Защото легналите полицаи вършат повече работа от правите. Защото неграмотните милиционери не могат да състават един акт, така, че да не падне в съда и защото никой не довежда работата до край. Ако тоя боклук за толкова години беше одрусан с 50 глоби, нямаше да има пари за бензин. Ако е карал чужда кола, само една глоба би била достатъчна да откаже собственика да я дава. Ама милицията не можела да събере глобите. Защо не може, милицията е всевластна. Топлофикация ползва частни съдебни изпълнители, те са безмилостни. Ако милицията не може да се справи, защо не ги ползва? И в края на краищата остава колата, която може да се вземе за залог или направо да се конфискува. Ако е трошка за 300лв, направо за скрап.

#5 explorer 14.09.2018 в 10:19:38

@dedo, има един малък пропуск в разсъжденията ти, броя на колите, сега и по онова време. Увеличил се е в пъти, а куките са приблизително същия брой. За мотивацията и организацията им, няма да говорим.

#6 Онуфрий 14.09.2018 в 10:49:42

Държавата може много лесно да си събере всички глоби в рамките на една година - просто трябва да се въведе изискване да не можеш да минеш технически преглед ако имаш неплатени глоби, също както сега не можеш да минеш без да имаш гражданска и платен местен данък. За целта трябва да се се свържат две мрежи и като отидеш на пункта и ти напишат номера в системата, софтуера блокира и пак заповядай след като си платиш глобите. По този начин не държавата ще те търси, а ти нея и няма да има нужда от никакви частни съдебни изпълнители. Сега могат да те хванат веднъж на 10 години, когато си сименяш книжката.

#7 explorer 14.09.2018 в 11:03:34

Онуфри, ти се шегуваш. понеже работя вече 30 години в областта на ИС, да ти кажа как стават нещата. В едно министерство установяват че трябва да направят нещо подобно, изготвят задание - 3-6 месеца, правят конкурс още толкова. Ако няма обжалване (още 3-12 месеца) Спечелилият конкурса започва изграждането на системата 3-12 месеца в зависимост от сложността. Следват още 6-12 месеца внедряване и обучение на служителите да я ползват. Междувременно идват избори, началствата се сменят. Прави се ревизия и понеже средните и ниски нива са инертни и новата система им създава дискомфорт и намалява тежестта им, негативите излизат на преден план, и се решава, че трябва нова система. Всичко стартира от начало. Така вече повече от 20 години и все няма работеща система.

#8 SilvioGesell 14.09.2018 в 12:01:48

А най-добре държавата да не се меси толкова. Да махнат хилядите глупости за които глобява. Нямал колан - негов си проблем, нямал застраховка- да се съдят а не да има задължителни застраховки ама ако фирмата фалира оправяй се, няма книжка? Ами ако цял живот не е правил нарушение голяма работа. А и самите санкции, сваляне на номера, взимане на точки, глоби, взимане на книжка. На тоя от статията дали му пука. Само тормозят обикновения нормално шофиращ човек дето най много да одере някой колега в задръстването за работа Държавата няма да ви реши нито един проблем и няма кво да тичате към нея все едно малко дете към мама.

#9 Оби Уан 14.09.2018 в 13:15:40

SilvioGesell | 14.09.201812:01 "...нямал застраховка- да се съдят..." Много удобно използваш - ТЕ да се съдят! Ами ако опре до теб? Ако те натресе някой безимотен с кола за 200 кинта - какво ще му вземеш налъмите ли?

#10 SilvioGesell 14.09.2018 в 13:31:07

Ще издухам супата е тва ще стане, както и сега се случва постоянно, както виждаме от ежедневните новини за катастрофи, въпреки безкрайните закони наредби правила глоби и армията катаджии. Може би обаче ако не ме карат да плащам толкова много поне ще имам пари да си платя щетите. Но ако оставим на страна горното нека ти припомня че има нещо наречено Каско. Аз имам Каско и ако ме удари някой, както се случвало директно си ходя при моя застраховател и минавам с Каското а хич даже и не се разправям дали оня има гражданска или не.

#11 паяка 14.09.2018 в 14:07:21

dedo adji | 14.09.201800:33 "По време на социализъма глобата за каране без книжка беше до 200лв + още 200 за собственика на колата. През 80-те 200лв бяха една заплата. Изпитал съм го на гърба си, като ме хванаха да тренирам за изпита с колата на една приятелка. С бутилка уиски, където трябва смъкнах глобите от 2х200 до 2х30, които платих като поп. Тогава немаше лабаво. А защо е лабаво сега?" dedo adji, противоречиш си, като се хвалиш с корупционните си способности. Това е "работещата схема" нищо в Бг да не работи.

#12 Онуфрий 14.09.2018 в 15:19:16

А най-добре държавата да не се меси толкова. ------------------------------------------------------------------------ Точно обратното - държавата не се "намесва" както трябва. Прост пример, който вече цитирах: не може да си събере глобите. когато ти знаеш, че ако направиш нарушение със сигурност ще ти се размине, защото ням кой да те хване, резултатът е всеобщо чувство на безнаказаност, а резултатите са добре известни. Обратния пример: като караме из Европа си налягаме парцалите, защото знаем, че там няма това онова. Онуфри, ти се шегуваш. ------------------------------------ Няма такова нещо. От тази година всеки може да провери на страницата на ПП дали има неплатени глоби, следователно базата данни е налице. Същата се свързва с пунктовете за ГТП чрез съответния софт или някакъ ъпдейт към сегашния. Задачата е за студенти края на първи курс. Да си назначат в министерството няколко програмиста и да избегнат обществени поръчки и прочие. Когато има желание да се свърши нещо липсата на закони или лошите такива не са пречка, но когато няма политическа воля и най-добрите закони не помагат и оправдания могат да се намерят всякакви.

#13 Оби Уан 14.09.2018 в 16:10:59

Силвио, според мен мислиш някак си на "дребно" - за щети по колата, калниче, броня. Хубаво имаш каско, а застраховка живот имаш ли? Ако ония същия , безимотния (умишлено не споменавам соц. статус, етническа група и т.н.) с 200-левовата кола, не дай Боже ти съкрати житейския път, семейството ти, децата ти налъмите ли ще му продават?

#14 SilvioGesell 14.09.2018 в 18:05:16

Че то това и сега може да стане, нито гражданска, нито книжки, нито Кат ще ме спаси. Всички мерки които взимат са насочени как да вземат повече пари от редовия данъкопшатец. Всеки път след някакви катастрофи се заговаря за нови мерки, нови глоби нови агенции нова бюрокрация. Просто е - резултат няма да има. Ако толкова не искаме смърт по пътищата, забраняват автомобилите - ето готово повече няма да има нито един умрял от автомобил. Човек трябва сам да внимава за себе си, очите на 100, застраховки доброволни и пълни да пусне една молитва, а не да чака някои дебел чиновник да му реши проблема. По-малко държава, повече лична отговорност и инцидентите ще се намалят. Точно това е гледане на едро и стртегически, а не да се мисли че трябва да микроменажираме всико до край. Ако ти е писано да те претрепе некой беден с кола за 200 лева ще стане.

#15 SilvioGesell 14.09.2018 в 18:16:38

Държавата не може да си "събере" глобите защото се е разпищолила супер много. Толкова много глоби за събиране и те избиват от лесните, паяци в софия, неправилни паркирания, профилактични проверки "Ще измислим ли нещо" ситуации ит.н Ако вместо да гонят хора, дали не са спрели малко на тротоара или дали са сложили колан или не (което си е тяхна лична отговорност и тяхна работа), дали имат аптечка, да се концентрират с малък и ефективен апарат срещу сериозни нарушения и след сериозен инцидент. Може да не върне живота на загинал сега но в дългосрочен план ще реши проблема. Няма нужда да гониш човек пил една бира и спрян случайно без никакъв повод. Насочи енергията към ето този нарушител - отнемане на коли, и затвор ефективно без много мотане. Ама е по-лесно да седиш на сянка да взимаш пари от данъци, да точиш някоя и друга 20-левка и от време на време тежко да глобиш някой водач за глупост

Новините

Най-четените