Диагноза - функционално неграмотен!

Този текст ни беше изпратен на редакционния имейл от Силвия Димитрова, която е преподавател по български език и литература. Тя вече е позната със съветите към седмокласниците преди националното външно оценяване (матури), както и с мъдри напътствия към техните родители.

Сега тя разсъждава върху един все по-дискутиран проблем на българвското образование - функционалната неграмотност.

* * *

Разбира се, можете да ме обвините, че съм крайна и твърде остра. Чак пък "диагноза"? Но нека ви разкажа и дам примери, а после ще мислим как да определим функционалната неграмотност.

Според определението на ЮНЕСКО, "функционално грамотен е този, който може да участва в дейности, в които грамотността е условие за ефективно функциониране на неговата група и общност и която му дава възможност да ползва четенето, писането и смятането за своето усъвършенстване и за развитието на общността."

Да погледнем обективно и честно как съвременното дете "използва четенето, писането и смятането за свое усъвършенстване". Пълна трагедия - то въобще не може да ги използва!

Като казах "трагедия", та се сетих - често ми дават пример с жанр от епоса - лирика. Толкова ли е трудно да се запомнят трите основни рода - епос, лирика и драма?! Трудно ли се различават, че трябва да чувам нелепи определения като "Ако е късичко е стихотворение, ако е дългично, е разказ"?!

Но да оставим българския език и литературата накрая - там примерите са най-много и всички - изпитани на свой гръб. Да погледнем функционалната неграмотност, която забива нож в нечий друг гръб - този на математиката.

Когато казвам на учениците си, че "животът е математика", аз наистина вярвам в това. Математиката ни трябва всеки ден и нейното прилагане е толкова нужно, че детското недоверие направо ме озадачава - "точно Вие така да говорите за математика?!".

Ето примери, които няма да коментирам.

Имаме две събираеми, получаваме сбор, който е по-малък от всяко събираемо. Как така? Отговорът - нещо се е объркало...

Всяко нещо може да се обърка, всеки може да сгреши, но функционално грамотният човек осъзнава грешката си и търси вярното решение. Влизаме в магазина с 10 лева, пазаруваме за 8,70 и си тръгваме с ресто от 41,30 лева. Как така?

Лодка се движи по течението и срещу него между два града. Общо пътува 7.00 часа. Колко пътува в едната и колко - в другата посока? Отговор - в едната посока 49.00 часа. Как така? Машина на времето ли имаме, разтягаме ли го по някакъв начин?

Бай Иван тръгнал с колата си от София за Самоков. Колко е платил за гориво? Знаем разстоянието, разхода за километър, цената на литър бензин. Умножаваме и получаваме 26 000 лв. Как така? Скъпо ще е това пътуване...

Турист, очевидно туткав, тръгнал от една хижа с 4 км/ ч. Два часа след него тръгнал друг - със скорост 8 км/ ч. След колко часа го е настигнал? Отговор - след 360. Как така? Колко денонощия ходене са това?

Ето примери и от историята...

Изучава се обществената структура в Древен Египет - от робите до фараона. На второ място в пирамидата са "знатните и жреците". Детето не знае значението и на двете думи, нарича прослойката "златни жребци".

Все по-често се правят асоциации на базата на фонетичния принцип - не се създават връзки, не се търси логика, не се очаква разумност. „Царят построил храм в йероглиф." Вместо в Йерусалим. Това подвеждащо „йер"...

Бащата на Пинокио се казва джипито, не е Джепето...

Ботевото "юнаци по планините и мъже в хладни механи" става "юнаци по планините и мъже в хладни механизми". Как така?

Ето малко примери и от географията:

Четем откъс от урок - "твърдолистни растения във вечнозелените гори", разбираме го като "твърди листа във вечните гори".

"От растенията, които служат за храна, те най-много отглеждат памук". Питам детето яло ли е памук. Да, яло е, захарен...

"В земеделието не си служат с изкуствени торби." Да се разбира "торове".

Една от задачите на училищното образование е обучението по писане на текстове. Познанията, които учениците получават, са повече на теоретично ниво - правила за преразказване, знания за структурата на съответната тема, познания за различните стилове.

Изграждането на самостоятелни текстове, които не са заимствани от интернет и сборници с анализи, е непосилна тежест за учениците. Ето примери от българския език и литературата...

"За вида на изреченията мога да кажа, че простото си е просто и сложното си е сложно" - така и не запомнихме, че броят на сказуемите ги определя.

Четох "Изборът на белоногата", т.е. "Изворът на белоногата".

А стават и наистина конфузни ситуации.

Преразказваме "Акулата" на Лев Толстой - "Артилеристът не можеше да мръдне." В глагола "мръдне" "м" е заменена с "п". Неудобничко някак, но така е прочетено.

Яворов е казал: "...от заник слънце озарени...". Разбрано като "заник" с добавка на "д". Нелепичко някак, но така е прочетено.

"Ангелското крило" е прочетено като "агнешко крило". Тъпичко някак.

Достигането на функционална грамотност - четивна, математическа и по природни науки, е равнозначна на усвояването на умения за успех. Но такива умения не могат да се развият, ако българското училище продължава да е среда, в която се пренебрегват дискутирането, свободното говорене, креативните идеи, конструктивната критика, аргументираното несъгласие.

Мислете каквото искате, смекчавайте реалността, ако желаете...

За мен "функционалната неграмотност" е диагноза. И за да съм честна - заболяването се разпространява като епидемия.

Ако тръгнем от твърдението, че грамотността е социално умение, става ясно, че решаването на проблема с функционалната неграмотност не търпи отлагане. Това е въпрос, който засяга цялото общество, но всичко трябва да започне от семейството.

Вашето 14-годишно дете може ли да си изпържи яйце, да си отреже хляб, да си зашие копче!? Дано не му липсват уменията с ръцете.

Защото всички искаме да отгледаме и възпитаме личности, които се справят в ежедневието, благодарение на своята сръчност и функционална грамотност.

#1 deaf 19.06.2019 в 13:51:44

Щом функционалната неграмотност е диагноза,тогава тя НЕ може да бъде "излекувана" с "дискутиране","свободно говорене","креативни идеи"...

#4 Harry 19.06.2019 в 22:29:54

Функционалната неграмотност не е диагноза, тя е катастрофа, причинена предумишлено, с реформи и програми, написани от ЦРУ, преведени от българомразките НПО-та, прокарвани с подкупи, плащани от Сорос и Америка за България.

#5 Kaloy 20.06.2019 в 04:10:32

Драги читатели и автори, примерите са много добри, но кажете ми как е възможно дете да напише ЯНУАРИ и ФЕВРУАРИ, като янЛари и февЛари, само защото цяла България, включая и въпросните журналисти е с Логопедичен дефект(ИДВАЩ ОТ МИЛАТА НИ СТОЛИЦА) в говоренето. Дори по Националната телевизия се говори на УЪ а не Л. Вие сте седнали да разисквате ЦРУ и КГБ.

#6 Xaoc 20.06.2019 в 11:22:19

За онези, които явно не за разбрали - авторката не критикува децата, а образователната система и изобщо обществото, което си затваря очите. Възпитанието и образованието на децата са отговорност както на нея и нейните колеги, така и на родителите. Докато има родители, които предпочитат децата им да си цъкат на телефона/таблета и учители, които преподават колкото да отбият номера и си казват "сега са идиотчета, ама животът ще ги възпита", тоест всички бягат от отговорност, защото просто ги мързи, дотогава тази епидемия ще се разпространява и ще засегне и онези, които са допуснали да се разпространи. И ще ги засегне по неподозирани ужасни начини, но вече ще бъде късно.

#7 Xaoc 20.06.2019 в 11:57:26

https://izvanredno.info/%D1%83%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D1%8F%D1%82%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%87%D1%83-%D1%87%D0%B5%D0%BF%D0%B8%D0%BD%D1%86%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B1%D0%B8/?fbclid=IwAR1aOOgY6_Y1O22rIeV6dNFmMNiGwHrk6EVohXyIHPdqHJTOvNmymrhmA_A A eто какво може да е навсякъде, с общи усилия.

#9 Specifier 20.06.2019 в 12:50:16

ЕТО ВИ ДОКАЗАТЕЛСТВО, че сред форумците не е рядкост да срещнеш функционален неграмотник...

#10 Specifier 20.06.2019 в 12:57:43

ФУНКЦИОНАЛНАТА НЕГРАМОТНОСТ действително е бедствие, не катастрофа. Ясно е, че тя е свързана с нивото на общата култура на децата - те просто не разбират смисъла на някои думи. А това пък е пряко следствие от нечетенето на книги. Няма случай, дете което чете книги, да е функционално неграмотно. Разходките из Мрежата не подобряват ситуацията, а може би имат обратен ефект.

#12 Оби Уан 20.06.2019 в 13:50:04

Kikone | 20.06.201913:24 Това сега не е бедствие. Бедствието ще започне когато тези "функционално неграмотни" поемат власта и направят техните си промени.. ___________________________ Кинконе, пусни едно тестче/есе на Бойко, Цецо, вуйна ни Корнелия, Воленчо, Валерката Симеонов, Марешки, Мустафа Карадайъ и т.н. лидери и управляващи ни/опозиция в момента и тогава пак нека си говорим за "бъдещо" бедствие....

#13 boris 20.06.2019 в 13:50:46

... м да, Двама рибари хванали за два часа три риби, колко риби ще хванат за осем часа?... Пълни глупости! Как може от това колко риби е хванал един рибар за два часа да се прорукува колко ще хване за осем?!? Може да хване двадесет може да не хване нито една..

#16 Harry 20.06.2019 в 16:45:48

"Ясно е, че тя е свързана с нивото на общата култура на децата " Свързана е с Америка за България и Отровено общество, и с многобройните им метастази из татковината ни.

#17 deowin 20.06.2019 в 17:13:08

>Как може от това колко риби е хванал един рибар за два часа да се прорукува колко ще хване за осем?!? Викат му вероятности и статистика. Максимално правдоподобната оценка (MLE) на първия момент на вероятностното разпределение е точно средната стойност на наблюдаваната извадка, което дори лесно се доказва формално. Та, така може да се.. ъъ.. "прорукува".

#18 Specifier 20.06.2019 в 17:16:31

ФУНКЦИОНАЛНИТЕ ФОРУМНИ БЕЗГРАМОТНИЦИ тутакси се разпознаха и люто се обидиха, зеха да бълват попръжни. Споко, бе! Дишай дълбоко! Че има опасност да получиш разрив на Пружината и ще требе да те влачиме за скраббб...

#19 boris 20.06.2019 в 17:48:17

#20 AlahAkbar 21.06.2019 в 09:32:25

Киконе, те отдавна са поели властта, поддържани от троловете и раята.

#21 boris 21.06.2019 в 10:06:39

Е, то и ма и хора, дето са грамотни, но нефункционални.

Новините

Най-четените