Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Културата на перваза

Културата на перваза Снимка: Facebook, Nasko Atanasov

Секс, секс, секс!

И сега след като привлякох вниманието ви, нека поговорим за българската култура.

Институцията, която през годините е прибирала и ерудити, и чешити държавни чиновници вече има първия министър с мераци да инфлуенсва работата на културата в социалните мрежи на всяка цена. Независимо, че му се подиграват и независимо, че събужда подозрения за употреба на нелегални вещества.

Това се разбира от оправданията на Атанас Атанасов по повод хитовото му видео във Facebook, с което сега казва, че целял да привлече внимание към разпределените бюджети към Национален фонд "Култура" и Национален филмов център.

Поседнал на перваза с отнесен поглед и лиричен глас, Атанасов събра повече реакции и споделяния от новината, че повереното му ведомство е разпределило увеличените средства за култура. И ако му се вярва, петъчното му видеоселфи е стратегически ход за размяна на местата.

Но работата е там, че е трудно да му се повярва.

На първо, на второ и на трето гледане видеото изглежда импулсивно. Атанасов намига, усмихва се, преплита си езика, но никъде не споменава фонд "Култура" или НФЦ, каквато казва, че е идеята на "художествения клип". Прилича повече на милениал ентусиаст, който се включва на живо, за да сподели какви готини нещица правят с колегите под покрива на държавния ресор.

Последвалата реакция на културното министерство след разразилите се страсти онлайн също е съмнителна.

По стратегията на пиар екипа се чете, че не са знаели за "теста" на министъра и късно са усетили как са изпуснали очевидната му безхаберност. А след като е изчерпал търпението на всички с привидно хлапашката проява, е дошло време видът му на тийнейджър драстично да се смени.

На втория си пърформанс, пардон, видео, Атанасов се появи като преобразен от феята кръстница - в нов стайлинг с очила, реквизит на националното и европейското знаме и дословно четящ от екрана това, което са му написали, без да се отклонява или да добавя нещо от себе си.

С други думи, министърът се държеше гузно. Интересно защо в противен случай ще обръща комуникацията си с публиката на 180 градуса, след като с оригинала е пожънал толкова големи успехи?

Може би защото няма значение какво е пил, ял или пушил в петък вечер. Видеото на "Просто Наско", както обича да се представя, остави едно силно впечатление - на безмерна некомпетентност.

Министърът няма и понятие, че вече не представлява само себе си в социалните мрежи, а и цялата културна институция, заедно с дейците под негова опека. В този смисъл всяка от публичните му изяви трябва да получи одобрение на екипа пиари, които обслужват министерския апарат, за да не се стига до двусмислени послания.

Министър Атанасов не е наясно, че като глава на културното министерство общественият присмех не пада само на неговия гръб, а и за цялата управлявана от него институция. Злепоставявайки себе си, злепоставя и цялата верига театрали, кинотворци и хора на изкуството, които оглавява. Създава им лошо име онлайн, без значение от намеренията си.

Само засегната репутация е достатъчно условие за оставката му, но той отказва да я подаде, а готви нова серия от Facebook клипчета, с които да държи пиарите си на нокти. Успокояващо е да знаем, че даваме заплата на министър, който активно поддържа актьорския си талант във форма.

За нас е успокояващо, но едва ли е успокояващо за представителите на културните среди, очаквали лидер, който да реши десетилетните им проблеми.

Докато министър Атанасов привличаше внимание с наедрелия си бюджет, керванът на театралните среди продължи да върви със старите затруднения.

Според публикация на режисьора Ованес Торосян 14-те театъра в София се посещават от има-няма 10 000 зрители, заради което голяма част от театралните актьори предпочитат да работят като бармани. А Филип Аврамов добавя, че щатната заплата на въпросните актьори е между 560 и 900 лева.

Далеч по на място щеше да е да се говори публично за тези условия, в които работят съвременните хора на изкуството, а министърът вместо да се извинява за намигване и във Facebook, и в интервю по телевизията (за привличане на внимание), трябваше да предлага изход от проблемите с твърда ръка и ясен план.

Но изглежда Атанас Атанасов е твърде млад и неопитен, за да го разбере. И вероятно за това не е виновен той. Виновен е този, който го сложи на прозореца.

   

Най-четените