Всеки, който е влизал в магазин за бяла и черна техника през последните няколко години, би трябвало да е забелязал, че освен персонала, около телевизорите и пералните се разхождат и други хора със служебни униформи - понякога даже повече на брой от продавачите.
Служителите на различните кредитни компании на моменти излизат извън границите на търпимата досада, но това не пречи на мнозина се възползват от предлаганите възможности за закупуване на стоки на изплащане.
Една от големите компании на този пазар, БНП Париба Лични Финанси (известни с Jet Credit) вече за трета година представя класация на стоките, които българският потребител си е купувал с тяхна помощ. В известна степен, "Топ 10 на изплащане" е и моментна снимка на търсенето на пазара у нас. Представените на 22 януари данни са за цялата 2012 г.
Спорт в 32 инча
На първо място в класацията тази година са телевизорите, като по брой те изпреварват миналогодишния лидер - лаптопите. Третото място се държи от пералните машини, а хладилниците са четвърти. Нататък следват климатици, готварски печки бойлери и др. (вж. Карето).
Според изпълнителния директор на БНП Париба Лични Финанси, България Луик Льо Пишу, олимпиадата и европейското първенство по футбол през миналата година са били основната причина за повишения интерес към телевизорите. В класацията се посочва и сбор от характеристиките на най-популярните модели - 32 инча диагонал LCD, HD Ready, дигитален тунер и цена от 490 лв. до 540 лв.
Льо Пишу посочва, че това е доста близо до характеристиките на най-предпочитаните телевизори преди година, но при по-ниска цена. Според него, това е характерно за практически всички продукти в топ 10. Частично изключение са само лаптопите, където моделът от 2011 г. (с процесор Intel i3 и външна видеокарта) е по-добър от този през 2012 г. (със Celeron и вградено видео). Това, обаче, се компенсира от разликата в цените на двете машини - между 250 и 300 лева.
„Единствените продукти в класацията, които са поскъпнали, са климатиците. Това идва от факта, че българите купуват модели, които могат по-ефективно да се използват както за охлаждане, така и за отопление. Има два ефекта: спад на цените и промяна на характеристиките", обяснява той.
Изпълнителният директор на кредитната компания не намира нищо необичайно в това, че хората си купуват повече компютри, отколкото хладилнци: "Светът на високите технологии се променя много бързо. При хладилниците също виждаме иновации, но те не са толкова много. 10 години при тях не са сравними с 10 години при компютрите. Затова и хората си купуват по-често такъв тип техника". Льо Пишу не смята, че желанието за перчене пред другите вече е толкова силно сред нашенците.
Бъдеще преносимо време
Едно от нещата, към които кредитната компания насочва вниманието, е все по-големият интерес към смартфони и таблети. Появата им в такъв тип класация буди известна изненада, тъй като в голям процент от случаите тези устройства се закупуват през мобилния оператор. Въпреки това, таблетите са били деветата най-купувана стока на кредит през 2012 г., а смартфоните за малко не влизат в топ 10.
В случая става въпрос за устройства от доста висок клас - смартфони с 4.8-инчов дисплей, 8-мегапикселова камера, операционна система Android и цена от 970 лв. до 1020 лв. (описва се доста точно флагманът на Samsung Galaxy SIII - бел.авт.) и таблети с 10.1-инчов екран, Android, GSM модул, 16 GB памет и цена от 800 лв. до 850 лв. (вероятно става дума за Samsung Galaxy Tab 2 10.1 - бел.авт.).
"Вече виждаме лек спад при лаптопите и сериозен ръст при таблетите. Не можем да кажем дали таблетите ще ги изместят напълно, но определено тези устройства имат своето място на пазара", коментира изпълнителният директор.
При онлайн магазините смартфоните и таблетите се класират даже още по-добре, като заемат съответно трета и пета позиция.
Хубави спомени от преди 5 лета
Според изпълнителния директор на компанията, от 2010 г. насам има тенденция за увеличаване на обема на новите потребителски кредити и след 20-процентов ръст през 2012 г. спрямо предходната година, компанията вече е близо до нивата от 2008 г.
Льо Пишу подчертава дебело, че това не е оценка на състоянието на пазара у нас като цяло. От друга страна, предвид факта, че „Топ 10 на изплащане" се базира на 322 000 молби за кредит само в рамките на година, вероятно хората постепенно възвръщат доверието си към покупките на изплащане.
Мисли и чети
След началото на финансовата криза кредитните компании се превърнаха в отрицателни герои на не една и две семейни драми. Луик Льо Пишу ни съветва да не бързаме с решението да теглим кредит за нова придобивка. „Това е един ангажимент за целия период на изплащане и те трябва да са сигурни, че е разумно да направят тази стъпка. Хората трябва да преценят дали могат да си позволят да имат по още един разход в месечния си бюджет", обяснява той.
Другият му съвет е да се информираме в подробности за размера на вноските и колко точно ще ни се събере да платим. От думите му става ясно, че е добре човек да отива в магазина с ясна цел, а не да купува импулсивно. Така се намалява и шанса после да споделяте с други препатили по форумите как кредитният консултант на място е забравил да ви каже някоя от важните цифри.
Като цяло, проблемните потребителски кредити за БНП Лични Финанси, България са намалели като дял през последните години и сега са 3%. "Опитваме се да намерим решение още в началото, при възникването на първите проблеми. Не чакаме да се натрупат няколко вноски, защото тогава намирането на решение става много по-трудно", посочва Льо Пишу.
При всяко положение, той препоръчва на клиентите да застраховат кредита си, без значение какъв е размерът му.