Руският МС-21 се изправи директно срещу авиогигантите

Дуопол е специфично пазарно положение, при което двама производители контролират даден пазар. Един от учебникарските примери за дуополно положение е производството на пътнически самолети с вместимост от над 150 места, където пазарът е практически поравно поделен между европейците от Airbus и американския самолетостроител Boeing.

Може ли дуополът в пътническото самолетостроене да бъде разрушен? Точно това ще се опита да разбере новият руски пътнически проект МС-21, чийто първи прототип бе представен на бляскава церемония на 8 юни тази година в Иркутския самолетостроителен завод.

Днешната руска авиационна индустрия има много сериозно място на пазара за продажба на военни самолети и вертолети. На цивилния пазар, обаче позициите са буквално никакви.

През април 2011 г. в търговска експлоатация влезе регионалният пътнически самолет Суперджет 100. Той трябваше да се превърне в ледоразбивач, който да изведе от точката на замръзване руската гражданска авиационна индустрия. Пет години по-късно самолетът, който има никак нелоши характеристики, си остава екзотика, използвана основно от руски авиокомпании.

Проектът МС-21 има дълга история, но официално бе стартиран през есента на 2010 г., когато руският флагман Аэрофлот стана стартов клиент.

Машината се проектира от конструкторското бюро Яковлев, което днес е част от корпорацията „Иркут", която от своя страна е основнo собственост на държавния гигант ОАК (Обединена авиационна корпорация).

Програмата се менажираше от самото начало достатъчно кадърно, като за партньори и подизпълнители са привлечени водещи компании от авиационния бранш. Така например, авиониката на машината се изработва от американската компания Honeywell и европейската Thales в партньорство с руската КРЭТ, а френската компания Zodiac Aerospace изработва интериора, Goodrich работи по системата за управление и прочие.

Основните конкуренти на МС-21 са суперутвърдените семейства Airbus A320 и Boeing 737, които днес са еталони за това, как трябва да изглежда тяснофюзелажният пътнически самолет.

Руските конструктори се решават на няколко иновации, за да имат техническо предимство над
конкурентите си.

На първо място това е крилото изработено от композитни материали. За разлика от масовия в момента метод за изработка на композитни елементи в авиационната индустрия, който е свързан с печене на частите в гигантски пещи, крилото на МС-21 се прави по метода на вакуумната инфузия, който обещава да е по-бърз и евтин начин за производство.

Пътническият салон на МС-21 е с ширина от 3,81 m, което е с 12 сантиметра повече от салона на А320 и с 28 сантиметра повече в сравнение със салона на 737. Това трябва да даде осезаемо по-добър комфорт на пасажерите. Управлението на МС-21 е електродистанционно, също като при А320.

Представеният на 8 юни МС-21- 300 се задвижва от два модерни реактивни двигателя Pratt&Whitney PW1431G, осигуряващи горивни икономии и малко шумово замърсяване.

Моделът може да превозва 163 пасажери в две класи.

На хартия МС-21 не отстъпва по нищо на актуалните семейства A320neo и Boeing 737 Max, като дори се предлага на около 10 - 15% по-ниска цена. Но ще може ли сериозно да се намеси на пазара?

При представянето на първия прототип, проектът можеше да се похвали с едва 175 твърди поръчки. Това, в сравнение с портфейла поръчки на Boeing и Airbus, който се измерва с хиляди, е практически нищо. Още повече, че почти всички заявени МС-21 са предназначени за руски авиокомпании и лизингови фирми.

Видимо е, че от корпорацията „Иркут" не си правят излишни илюзии за перспективите пред проекта им. Производителят планира да продаде малко над 1000 броя МС-21 в следващите 20 години, като максималният капацитет на линията за сглобяване е 72 машини годишно.

За сравнение Airbus планира през 2019 г. да бълва 60 броя от семейството А320 месечно.

Както повечето неща в днешна Русия, така и МС-21 е смес от политика, национализъм, бизнес интереси и гонене на престиж. На церемонията по демонстрация на първия прототип присъстваха редица ключови играчи в руската политика - начело с премиера Дмитрий Медведев и вицепремиера Дмитрий Рогозин.

Представянето на МС-21 е събитие заредено с политически импулс, което цели да покаже, че днешна Русия може да произвежда високотехнологични продукти, които не отстъпват от западните си аналози.

Разбира се, сегашният МС-21 е натъпкан с оборудване западно производство. Има планове то постепенно да се замества с руски еквиваленти, като например двигателите Pratt &Whitney да се сменят с руските ПД-14, които в момента се разработват.

От гледна точка на маркетинговите перспективи това едва ли е най-умното нещо, което може да се направи, но разумът невинаги си съжителства добре с чисто политическите подбуди.

Първата демонстрация на МС-21 е стандартен политически фойерверк, но за разлика от много подобни събития, които стават факт в Русия, от чисто техническа гледна точка МС-21 заслужава уважение. Макар и шансовете му за пазарно налагане да са минимални, и заради политическата и икономическа изолация, която Запада налага на Русия, и заради това, че Boeing и Airbus държат в желязна хватка авиационния бранш.

#1 TheRock 11.06.2016 в 19:10:40

Защо копирате Боинг бре???

#2 popleta 11.06.2016 в 22:44:00

Значи като китайците,ще копират двигателите?

#3 boris 11.06.2016 в 22:54:34

Сигурно е някаква прекрасна машина. Сега остава руснаците да се научат, че с това че е произведена някаква машина, в съвременния свят, започват, а не завършват нещата.

#4 e-mil 12.06.2016 в 02:17:57

Руснаците се изхвърлят, като опитват да влязат на труден пазар, какъвто е самолетостроенето за къси и средни разстояния. Но и авторът на статията дрънка глупости. "... едва 175 твърди поръчки. Това, в сравнение с портфейла поръчки на Boeing и Airbus, който се измерва с хиляди, е практически нищо." Да, поръчките на Боинг 737 са хиляди, но самолетът се строи вече 50 години - от края на 60-те. И става дума за близо 20 модификации, като някои от тях са пуснати по-малко от 100 броя. Еърбъс А320 се строи вече 30 години, като са почнали с 50-60 бройки годишно. После скачат на 120, но в края на 90-те пак падат на по-малко от 35 бройки годишно. Сигурно ще бълват по 60 бройки месечно през 2019, ама от цялото семейство. Не от един модел. За цялата 2015 година примерно от А319 са построили само 24 броя. Няма самолет, който още при анонсирането да е събрал хиляди поръчки и хич не е коректно да ги сравнявате така. А въпросът дали дуополът може да бъде разрушен е доста тъп. Ами той отдавна не е дуопол. Явно не сте чувал, че бразилците също правят самолети. Ембраер 190 е от същата категория - за средни разстояния. Беше анонсиран преди 14 години и за цялото това време са построили едва 550 броя. А от Ембраер 195 - само 160 броя. И явно това не им пречи да оцеляват. И канадците строят самолети за средни разстояния - Bombardier CRJ. За цели 17 години са построили само 750 броя общо от трите модела - CRJ700, CRJ900 и CRJ1000. Отделно имат модели за дълги разстояния, както и по-малки. И от доста време оцеляват между Боинг и Еърбъс, като се справят нелошо. Известната марка Лиърджет е тяхна - купиха я преди 25 години. Като човек, който често пише за авиация би трябвало по-добре да познавате индустрията.

#5 Stivo 12.06.2016 в 06:31:26

след 20-25 години-ше го ползвам тоя(ако съм жив ,де) тия сега ли откриват топлата вода ,бе?? ама нищо де, ше открият колелото,дезодоранта.... затова след 20-25 години-жгу пробаме тоз самальот.

#6 Rowan 12.06.2016 в 07:43:11

Боли ги шмайзера рашките за намъкване в пазарния сегмент на Боинг и Еърбъс. Обаче, ако някой си направи труда да отвори уикито, да погледне къде са заводите на компанията и ако не е с напълно загладен мозък, може и да направи връзката, защо рашките наливат почти милиард в този проект, при условие, че предварително им е известно срещу каква конкуренция се изправят. „Грамотно управление на бюджетните пари с цел запазване на високотехнологични производства и кадрови ресурс в отдалечени провинции на страната.“ би било доста по-адекватно заглавие за статия отнасяща се до МС-21.

#7 TheRock 12.06.2016 в 11:03:37

„Грамотно управление на бюджетните пари с цел запазване на високотехнологични производства и кадрови ресурс в отдалечени провинции на страната.“ би било доста голяма простотия като заглавие, като знаем руснаците що за високи технологии имат и що за плановици са! Добре че не е както новият им 10-колиграмов преносим комп!

#8 sim4o 12.06.2016 в 13:13:50

popleta | 11.06.201622:44 Значи като китайците,ще копират двигателите?.." ------------------ Не точно .. Юнайтед Технолоджи,и поделението им Прат§Уитни имат доста договори с руски фирми .. примерно американците имат лиценз за производство на РД–180 за ракетите "Атлас" на Локхийд-Мартин Мариета .. .. The RD-180 (РД-180, Ракетный Двигатель-180) is a rocket engine designed and built in Russia. It features a dual-combustion chamber, dual-nozzle design and is fueled by a kerosene/LOX mixture. Currently RD-180 engines are used for the first stage of the US Atlas V launch vehicle... “We hold a license to manufacture and deliver RD-180 engines,” says Matthew Bates, a spokesman for Pratt & Whitney.." .."Pratt&Whitney Rocketdyne co-developed the RD-180, and they and ULA have both stated that they already have the right to start domestic production of the RD-180 in court documents relative to the Orbital Science Corporation's litigation with them in regards to OSC's desire to purchase the RD-180 for its own programs. What P&WR probably wants is government money to make that happen. .." Освен производство на двигатели по лиценз, вероятно руски компоненти, ще има и в проекта на Локхийд-Мартин и Боинг за космически самолет ... Може би производството на двигатели ще е лиценз за лиценз ... Та колкото и да не им се вярва на тъпите соросоиди - по света е Капитализъм и Глобализация! Светът върви напред и се променя, ама те могат само да скачат на площадите и да се мандахерцат след Йоло Денев ... .. в кухите им куфалници друго се не побира! П.П А що не пишете и за интересния китайски проект: ..."под името C919 е произведена от Commercial Aircraft Corp. of China. Сглобяването на самолета е отнело над една година. Очаква се той да започне тестови полети през 2016 г. А след три години вече да лети регулярно с пътници. C919 има тесен корпус и може превозва до 168 пасажери..." http://english.comac.cc/ Поздрави

#9 Rowan 12.06.2016 в 18:53:15

Абсолютно си прав Рошко – ще си летят из Рашата с него. С руски керосин. Еърбъсите и боингите из Европата също с руски керосин. Капиш ли? Всеки цент останал в Раша заради техен си кенеф, фактически глобява Европа, щото ойропейските по юбави кенефи все на руски керосин ще си хвъркат. Те така се прави силна държава, те така се гради суверенитет. По времето на Елцин и без производство на инсулин бяха останали, сега изнасят. Кенефен, ще кажеш, кенефен ама техен си - не плащат на никого за него. Пък европейците все ще си горят руския кенефен нефт и газ. И ще си плащат на Раша.

#11 Уточнител 13.06.2016 в 14:15:57

ха- ха - ха - ха - ха Вие сериозно ли?

#12 Уточнител 13.06.2016 в 14:22:50

ЗА СВЕДЕНИЕ НА НЕВЕЖИТЕ (русофили) Русофилскаета тъпота нема равна на себе си. Двигателите РД108 са 5-8 ПЪТИ по-евтини, затова ги купуват - от лакомия.Само не си мислете, че така ги използват, прави се нова автоматика и контролери.Иначе американците винаги са имали най-мощните двигатели, вкл и най-СЪВЪРШЕНИТЕ: криогенните (на течен водород и кислород). А иначе РД108, както и вс руски ТРД са едно количествено развиние на двитателя н аФау- 2 и представлява счетворен усъвършенстван вариант на последния..

#13 Уточнител 13.06.2016 в 14:24:24

ЗА СВЕДЕНИЕ НА РУСОФИЛИТЕ отн нивото на руската техника(невоенната) https://www.youtube.com/watch?v=4ZLR9zlRbtw https://www.youtube.com/watch?v=FprS5DJnfF0 https://www.youtube.com/watch?v=J6svzFhN4ng не се отчайвайте - техниката все пак е безаналогова

#14 Уточнител 13.06.2016 в 14:25:19

НА ВНИМАНИЕТО на любознателните ИЗОСТАВАНЕТО НА РУСИЯ във военните технологии Тук, разбира се, не става въпрос само за качеството: смята се, че изоставането на Русия от САЩ в обл на Високите военни технологии е около 30 и повече години. Публичен пример: наскоро Русия демонстрира, че е приела на въоръжение боеспособен тип "крилата ракета" - изстреля ги от Каспийско море и удари Сирия (въпреки, че половината паднаха в Иранските планини). Ако приемем, обаче, че ракетите са напълно боеспособни, излиза че в 2015 Русия има вече "крилати ракети". Лошото е, че този тип (ПРО)крилати ракети влязоха на въоръжение в САЩ в средатава 70-ТЕ ГОДИНИ на ХХ век. ТОВА ПРАВИ 40 Г ИЗОСТАВАНЕ!!!! Току що на въоръжение в САЩ влеце самолетът от от ПЕТО ТОКОЛЕНИЕ Ф35, аг който ще се произведат 20 000 броя)!! нечувано бойната авиация количество. По същество това е плагформа, която взаимодейства с ВСИЧКИ ВИДОВЕ ВЪОРЪЖЕНИ СИЛИ във водата, на земята и във въздуха. Заедно с вече произвените 980 бр Ф22 (също пето поколение) те стават ЕДИНСТВЕНИТЕ самолети на ВВС, ВМК и Морската пехота. Край на разнотипните модели. Изгражда се ЕДНА ЕДИНСТВЕНА ИНТЕГРИРАНА ПЛАТФОРМА. ф35 се хпроизвежда в ТРИ варианта: с нормал. парам на излитане, със скъсено излитане и с верт излитане...(последнот НЕ ВЛОШАВА полетнитге характеристики).. Това е! А и не може да бъде другояче - САЩ са световен технологичен лидер, не изследват с междуплаветни станции ЦЯЛАТА Слънчева система - току що обследваха Плутон, 12 Г ИЗСЛЕДВАТ ЮПИТЕР, в момента изследват Церера, а пък ЧЕТИРИ станции НАПУСНАХА СЛЪНЧЕВАНА СИСТЕМА, като с една още се поддържа регулярна връзка на тези невъобразими разстояния (за повече от 40 години!) На и около Марс в момента работят 4 станции, а едната - Опортюнити неуморно се труди на повърхността вече 12 години.Пред изстрелване е новия косм телескоп "Дж. Уеб"( с диам на гл огледало 6.5м). За сравнение: "Хъбъл (с диам на гл огледало 2 м) наскоро откри галактики само на 300 млн. г от Сътворението (което е станало преди 13.7 млрд г). Можеби новият телескоп ще види самото Сътворение... Вече е в крайна фаза разработката на новата космическа система за изследване на дълбокия Космос "Орион"в лек и тежък вариант.Лекият вариант съответства на лунната система "Сатурн" - най.мощната ракетна система на вс времена. Тези дни бяха изпитани двигателите на втората степен. По този начин вс енергетични системи са готови и изпитани и сл 2 г предстои изстрелване на пълномащабен модул... Такива работи...

#15 Уточнител 13.06.2016 в 14:25:59

НА ВНИМАНИЕТО на любознателните Русия - Суперсила Някои твърдят, че Русия била Суперсила. Ако е така и Индия е Суперсила, защото има по-голям БВП. Русия е на 14 място. Военният й бюджет е 10% от американския. Капитализацията на икономиката на Русия, на която е поставена задача да осигури най-малко изравняване, със САЩ във военната област(?!), е по-слаба от всяка една от петте най-големи водещи американски компании поотделно и е съизмерима с икономиката на една такава могъща страна от НАТО, като Дания. Подробности:http://quote.rbc.ru/topnews/2014/12/17/34282130.html КАПИТАЛИЗАЦИЯТА на американската икономика е 50% от КАПИТАЛИЗАЦИЯТА на световната икономика!! Русия е фактически страна от Третия свят: Общият експорт на Руската федерация за 2011 г. се равнява на $516 млрд.Делът на суровините и материалите в обема на целия износ е 93,3%. От тях нефтът и нефтопродуктите са 62,0%, газът – 11,2%, черните метали и полуфабрикатите – 10,2%, минерални торове – 3,6%, каменните въглища – 2%, дървесината, цветните метали, рудата и железните концентрати – 4,3%. Делът на технологичната продукция от общия обем на експорта на Русия е 6,7%, от които оръжието – 2,3% и други – 4,4%. За сравнение през 1980 г. 25% от износа на СССР е бил в готова продукция. Приходите от експорта (над 93% от който се състои от суровини) са най-важното перо от държавиния бюджет на Руската федерация и съставляват 54,5% от всички доходи на страната.

#16 Уточнител 13.06.2016 в 14:26:33

ЗА СВЕДЕНИЕ НА РУСОФИЛИТЕ отн нивото на руската техника(невоенната) https://www.youtube.com/watch?v=4ZLR9zlRbtw https://www.youtube.com/watch?v=FprS5DJnfF0 https://www.youtube.com/watch?v=J6svzFhN4ng не се отчайвайте - техниката все пак е безаналогова

Новините

Най-четените