Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

5 откачени идеи, които се превърнаха в бизнес за милиони

Или как необичайният подход може да направи някои хора богати Снимка: Pixabay
Или как необичайният подход може да направи някои хора богати

Питали ли сте понякога как може нещо странно, грозно или смешно да се предлага за продажба? И още по-странното - да се купува. 

Колкото и невероятно да звучи една идея обаче, тя може да се окаже печеливша. Дори повече, да направи създателя си милионер. 

Следващите няколко примера доказват, че печелившите идеи не винаги започват като нещо гениално и първоначално дори изглеждат налудничави. 

1. Пружината, която слиза по стълби

Човек трудно се сеща за името на тази занимавка от детството, но затова пък почти всеки го е имал. По-интересното е, че днес все още занимава децата.

Идеята за тази играчка, която между другото се нарича Слинки (Slinky от "елегантен, грациозен"), хрумнала на морския инженер Ричард Джеймс през далечната 1943 г. Както си правел пружини за чувствителната на движения апаратура в корабите, бутнал случайно една пружина и видял как минала от куп с книги по масата и после на пода, където застанала в събрано положение.

"Ако успея да наглася стоманата с правилната гъвкавост, бих могъл да накарам пружината да крачи", казал след края на работния ден пред жена си развълнуваният инженер. Цяла година съпругата му била изпълнена със съмнения, докато мъжът ѝ майсторил играчката. Накрая успял и наистина накарал пружината да "слиза" по стълби.

След известни трудности да бъдат пуснати в магазините, през един есенен ноемврийски ден на 1945 г. получили разрешение да поставят собствен стелаж при играчките в универсален магазин във Филаделфия. Първите 400 бройки от шведска стомана стрували по долар. Оказали се тотален хит и били изкупени за по-малко от два часа. За да отговори на интереса към тях, на семейството се наложило да направи работилница и машина, която да ги произвежда по-масово.

Вижте тази публикация в Instagram.

Golly bob,howdy! 🐶😄

Публикация, споделена от Slinky Dog (@_slinky_dog___) на

През първите няколко години били продадени над 100 милиона играчки слинки, които сега се оценяват на 1 милиард приходи за компанията, основана от инженера - James Industries. А покрай анимационната поредица "Играта на играчките" се връща и интересът към вариациите на слинки - кучето с едноименно название. 

2. Страница, която продава... пиксели

Със сигурност сте чували за The Million Dollar Homepage. Този уебсайт е създаден през 2005 г. от 21-годишния Алекс Тю - студент от Уилтшир, Англия, посещавал университета в Нотингам. Искал да събере пари за образованието си по бизнес мениджмънт. Но идеята да започне почасова работа или да вземе заем от банка не му се нравела. 

Хрумнало му, че може да продава миниатюрно пространство за реклама в интернет. Предложил на рекламодателите блокчета от по 10 на 10 пиксела, всяко от което струвало по 1 долар. Сайтът започнал да привлича вниманието на медиите и цялото рекламно пространство било изкупено само за четири месеца.

"Практически нямах пари и се тревожех за университета. Затова измислих тази откачена схема за забогатяване, която за моя изненада след това заживя собствен живот", казва той. Сред рекламодателите са медии като The Times, пивоварни, онлайн казина и много други. 

Снимка: The Million Dollar Homepage

Към днешна дата The Million Dollar Homepage все още функционира, а The Wall Street Journal писа, че сайтът е вдъхновил и други да продават пиксели.

Сами може да видите как хиляди изображения препращат към различни сайтове. При задържане на мишката върху съответното изображение, се появява съобщение, което приканва потребителите да кликнат върху съответната връзка.

А какво става с Тю? Той не завършва бизнес мениджмънт, тъй като отпаднал от университета. За сметка на това пък е успешен предприемач и основател на стартъпа Calm, който предлага мобилно приложение със същото име, докарало му още милиони долари печалба.

3. Кроксовете - тези грозновати обувки

Снимка: Pixabay

Малко са хората, които биха си помислили, че тази не особено симпатични обувки са изкарала милиони на създателите си. Хрумнала на трима приятели от Боулдър, Колорадо, докато пътували с ветроход. Линдън Хансън, Скот Симанс и Джордж Бодекер искали да направят специални обувки, удобни за почивка. Искали да съхнат бързо, да са меки и леки.

Тримата приятели намерили подходящ материал, наподобяващ мека пяна, наречен Croslite. Първоначално кроксовете били разработени като обувки за плаване. Първият модел се наричал The Beach и бил представен през 2001 г. на изложението на лодки във Форт Лодърдейл, Флорида. Изненадващо още тогава били разпродадени и 200-те произведени чифта.

Дошъл обаче и моментът за реклама. С не особено привлекателния вид на обувките, създателите ѝ отнесли не малко шеги и подигравки. Когато обаче продажбите докарали на компанията им Foam Creations 350 милиона долара печалба, тримата лесно преглътнали подигравателните коментари. Оттогава са продали над 300 милиона чифта обувки. А през 2006 г. компанията излезе на фондовия пазар.

Днес марката има повече от 300 вида обувки, включително предлага ботуши, клинове, мокасини и други. А онези с подигравките трябва да признаят, че ако грозната обувка пасва добре и е удобна, тя ще се носи.

4. Камък-домашен любимец

Докато седял в бар с приятели и слушал как се оплакват от домашните си любимци, през 1975 г. на рекламния директор Гари Дал му хрумнало, че един камък би бил по-лесен за "отглеждане". Няма да иска храна, разходки и къпане, да създава неразбории вкъщи или да се разболее и умре.

Ако приятелите му приели това за шега, той го взел на сериозно и решил да развие идеята. Изготвил ръководство с инструкции от 32 страници за грижата и отглеждането на камъка като истински домашен любимец. Включил и команди, за които уточнил, че "седни" и "стой" се постигали почти без усилия, докато "обърни се" и "атака" изисквали помощ от стопанина. Създал и специални кутии с дупки за въздух, в които да ги продава. А в комплекта добавил и слама.

Докато разходите за печата и кутиите били почти символични, малко повече време и усилия му коствало заглаждането на камъни, които специално подбирал от мексиканския плаж Росарито.

За изненада на озадачените му приятели, Дал продава над 1,5 милиона т. нар. Pet Rocks за по 4 долара всеки и в крайна сметка станал милионер. Шест месеца по-късно продажбите намаляват, но състоянието му вече е факт. А с парите той отворил бар Carry Nations в центъра на Лос Гатос, Калифорния. Продължил да се занимава и с реклама. Години по-късно - през 2012 г., когато вече Rosebud Entertainment притежавали правата върху върху търговската марка в САЩ, любимците Pet Rock отново стават достъпни на пазара.

"Понякога се обръщам назад и се чудя дали животът ми не би бил по-прост, ако не го бях направил", казва през 1988 г. Дал в едно от редките си интервюта, визирайки съдебни преследвания за авторски права.

5. Празна книга

Докато някои автори и психолози правят дългогодишни проучвания за отношенията между мъжете и жените, Синди Кешман избира друг подход. Като успешен предприемач, бизнес треньор и професионален говорител, тя също смята, че има какво да каже на двата пола и го прави напълно недвусмислено.

Кешман създава книга от 120 страници със заглавие Everything men know about women ("Всичко, което мъжете знаят за жените") под псевдоним д-р Алън Франсис. Различното в тази книга е, че няма и една буква в страниците ѝ. Или иначе казано, мъжете не знаят нищо за жените, поне според авторката.

Вместо да се насочи към книжарниците, Синди се съсредоточава върху местата, които жените често посещават - супермаркети, магазини за дрехи и т.н. Книгата се превръща в желан подарък сред дамите и за по-малко от 3 години се разпродават над 1 милион копия.

Синди публикува множество други книги, последната от които "Наръчник с въпроси за милиони долара" (Million Dollar Question Handbook). Най-известната ѝ книга обаче си остава тази, в която няма и един изписан ред. Бестселърът на Кешман дори е преиздаден през 2013 и 2018 г. за 25-ата и 30-ата му годишнина. И колкото и странно да звучи, все още има хора, които купуват книгата.  

А изводът - колкото и откачено да звучи една идея, не се знае в кой момент ще донесе милиони на онзи, на когото е хрумнала. 

 

Най-четените