Той натрупа милиони с помощта на фитнес инфлуенсъри и собствената си баба

Необяснимо е как Бен Франсис, по това време едва 19-годишен, е имал времето и енергията да създаде и развие собствената си компания за спортни облекла "Gymshark".

Много млади предприемачи трябва да се занимават както със своята старт-ъп компания, така и с нормална работа от 9 до 17 ч., благодарение на която да си плащат сметките. За разлика от тях през 2012 г. Бен е редовен студент в университета "Астън" в Бирмингам, Великобритания.

Сутрин се събужда и отива в университета. Приключва с лекциите и упражненията в ранния следобед, но след това се отправя към работното си място – работи като доставчик на пица в популярна верига.

Това е източникът му на доходи – всеки ден от 5 до 10 вечерта той разкарва пици из града, а между отделните доставки отговаря на имейли, свързани със собствения му проект – Gymshark.

След като приключи работа, се прибира вкъщи и продължава работата си по уебсайта, както и по дизайна на нови продукти.

Животът на младия мъж продължава със същото темпо две изтощителни години. Годишните приходи от развиващия се негов бизнес обаче достигат впечатляващите 250 000 британски лири (над 280 000 евро по днешния курс).

Така Бен Франсис решава да напусне както университета, така и света на пиците, за да се фокусира върху собствената си компания.

Превъртаме още няколко години напред – до 2018-а, когато се очаква компанията за онлайн продажба на дрехи за фитнес да има приходи от около 112 милиона евро.

Но пътят дo "големите пари" не е толкова лесен, колкото изглежда на пръв поглед.

Когато баба ти те научи да шиеш...

Преди Франсис да стартира бизнеса си през 2012 г., предприемаческият дух вече гори в него. В ранните си тийнейджърски години той създава уебсайт за продажба на регистрационни номера на автомобили.

След това, тъй като е любител на фитнеса, написва и пуска на пазара две приложения за iPhone, които помагат на човек да следи напредъка при тренировките си. От едно от тях дори успява да изкара пари – около 10 000 евро.

Следва идеята за Gymshark – бизнес за онлайн търговия, чиято целева аудитория са фитнес ентусиастите.

Бен съчетава страстта си към фитнеса с идеята за нов бизнес.

Бен Франсис тренира ежедневно и има огромно желание по някакъв начин да намери своето място във фитнес индустрията. Иска да комбинира тази си страст със създаването на сайт за продажби. Първоначално в сайта се продават хранителни добавки, но в един момент се оказва, че печалбата от тези продукти е твърде малка. Заради това Бен решава да се пробва в друг бизнес – този с дрехите.

Идеята идва от собствената му необходимост. Франсис разказва, че е обикалял по магазините и така и не е откривал нещо, което да иска да носи. Казал си "Ще си го направим сами".

За да изпълни тази цел, Бен взима в екипа си собствения си брат и няколко приятели. Купува шивачна машина и принтер, с които започват да "сглобяват" фитнес потници и тениски в гаража на родителите му.

За успеха помага и бабата на Франсис. Възрастната жена се занимава с изработката на завеси и научава предприемчивия си внук как да шие. В този ранен етап малката компания има по едва 10 заявки дневно. И по-добре – отнема им по-голямата част от деня, за да създадат между 12 и 15 бройки.

В тези ранни месеци няма някакъв грандиозен план как да бъде развит бизнеса с дрехи. Ситуацията е по-скоро от типа някой да каже "Наистина искам да нося това", след което групово запретват ръкави и го създават.

Така компанията започва да произвежда потници като за бодибилдъри, които обаче да стават и на слаби тийнейджъри. Причината е, че повечето подобни дрехи на пазара са ориентирани към по-възрастни мъже, които вече са натрупали сериозна мускулна маса, т.е. има свободна ниша.

Следващият проблем е как да бъде определена цената на различните дрехи, но и той е решен по доста експериментален начин. В крайна сметка Бен Франсис решава просто да налучква, отново на принципа "аз колко бих платил за дадената дреха".

Дрехи срещу онлайн реклама

Шест години по-късно Gymshark има повече от 1,2 милиона клиенти, а в компанията работят 215 служители. Но как е възможен подобен растеж за толкова кратко време?

Накратко, с помощта на доста дейни ползватели на социалните мрежи.

Gymshark решават, че ще изпращат безплатни дрехи на определени "инфлуенсъри" - популярни бодибилдъри и маниаци на тема фитнес.

Надеждата на Франсис и компания е, че тези хора ще започнат да хвалят продуктите на Gymshark в своите YouTube канали и профили в Instagram. Тези надежди се оправдават и идеята сработва по-добре, отколкото се е очаквало – скоро продажбите се изстрелват към небето.

Лекс Грифин е сред бодибилдърите със сериозно присъствие в социалните мрежи, които помагат на новия бранд.

В същото време екипът се старае да направи собствените си профили в социалните мрежи колкото се може по-интересни. Днес фирменият акаунт в Instagram се следи от 2,4 милиона души, а профилът във Facebook – от 1,5 милиона. Следващият ход е организирането на събития по света, при които фенове на бранда имат възможност да се срещнат с някои от горепосочените инфлуенсъри.

За да бъде подсигурен успехът на Gymshark обаче, са нужни уменията и на по-опитни ръководители. Стив Хюит, ветеран в индустрията на спортните дрехи, се присъединява към компанията през 2015 г., а през април 2017 г. става и изпълнителен директор.

Основният дял от компанията е на самия Бен Франсис, който днес е на 26 години. Хюит и директора по планирането Пол Ричърдсън също имат солидни дялове. Друг акционер е Луис Морган – приятел на Бен, който му помага да стартира компанията, но я напуска преди няколко години.

Според Емили Съдърланд от списанието Drapers успехът на Gymshark се крие в това как те използват инфлуенсъри в социалните мрежи.

Именно тези хора дават на потребителите причина да си купят дреха от точно този бранд, а не от някой друг – заради наличието на усещане за личен контакт с препоръчващия ги.

Предимство е и това, че брандът работи изцяло онлайн и има директна връзка с клиентите си, без посредници. Това позволява на Франсис и компания бързо да реагират на промени в пазара, а освен това им спестява разходите по поддръжката на собствени магазини.

А какво крие бъдещето? Планът към момента е да се увеличат продажбите в чужбина. Дори в момента 40 процента от заявките на британската компания идват от САЩ. Целта е до 2020 г. да се създадат 25 онлайн-магазина, всеки от които да е ориентиран към конкретна държава.

Възможно е компанията най-накрая да отвори и своя традиционен магазин – от онези, които са изградени с добрите стари тухли, а не са ограничени във виртуалното пространство. Но, както казва самият Бен Франсис, ще е нужно "готино място" с много пространство.

Със сигурност той вече може да си позволи такова.

Новините

Най-четените