Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

И Китай вдигна мерника на технологичните гиганти

Наскоро регулаторните органи в САЩ също обявиха война на монопола в интернет пазара Снимка: Getty Images
Наскоро регулаторните органи в САЩ също обявиха война на монопола в интернет пазара

Няма да е преувеличено, ако кажем, че китайските технологични гиганти като Alibaba, Tencent, Meituan и JD.com са много могъщи и с тенденция да стават все по-силни. Това обаче изглежда започва да дразни техния "духовен баща" - Китайската комунистическа партия, която не иска да повтори американския сценарий, при който гиганти като Facebook имат свободата да мачкат конкурентите.

Ето защо управляващите в страната обявиха преди месец намерението си да засилят контрола върху сделките в интернет сектора.

Идеята е с пакет от законопроекти и антимонополни правила да се увеличи контролът върху най-големите китайски технологични корпорации. Целта е така да се създаде нещо като рамка за ограничаване на антиконкурентното поведение, като например тайни споразумения за споделяне на чувствителни потребителски данни, съюзи, които изтласкват по-малки конкуренти, и субсидиране на услуги на по-ниска цена, за да се елиминират конкуренти.

На 24 октомври китайският вицепрезидент Уанг Кишан, който отговаряше за стабилизирането на Китай след финансовата криза през 2008 г., обяви, че правителството ще "насърчи по-удобна бизнес среда от световна класа, управлявана от стабилна правна рамка".

През октомври и декември бяха обявени и законопроекти, касаещи регулацията на FinTech индустрията.

"В развитието на финансовия сектор ще стоим далеч от неправомерните пътища на прекомерната спекулация, финансови балони и Понци схеми (незаконни финансови операции, които обещават високи печалби на потенциални инвеститори, бел. ред.)", коментира Уанг.

На 11 ноември пък за обществено обсъждане беше публикуван законопроект, който предвижда ограничаване на антиконкурентните практики. В Китай този ден се отбелязва като Деня на необвързаните и платформи като Alibaba бият рекорди по продажби.

Законопроектът срещу антиконкурентните практики може да засегне някои традиционни политики на компаниите - като клаузи за ексклузивност, налагани на търговците, сегментирането на потребителите въз основа на поведенчески и лични данни, събрани от платформите, и принудителните продажби на едро.

Според вносителите на пакета законодателни мерки появата и бързото възприемане на изкуствен интелект, както и появилите се през последните години технологии и алгоритми, са позволили на "големите компании и техните платформи да укрепят монопола си до степен, че новите играчи просто не са в състояние да се конкурират" с тях.

COVID-19 допълнително благоприятства онлайн търговията, а 5G вероятно ще увеличи предимството на технологичните магнати - веднъж заради тяхното ноу-хау, и втори път, заради непрекъснато нарастващото количество данни, които ще могат да събират, посочват анализатори.

Китайска виртуална валута обърква играчите

Отделно от законопроекта за регулиране на FinTech индустрията и законопроекта, насочен към монополите, в началото на октомври Китайската народна банка пусна и експериментална криптовалута.

Централната банка пусна и "червен пакет" за 50 000 случайно избрани граждани, на стойност 200 юана (30 долара) и 3000 магазина в меката на бизнеса - град Шънджън, смятан за икономически, административен и идеологически отговор на Хонконг. Този ход се оказа трън в очите на WeChat - многофункционално приложение за съобщения, социални медии и мобилно плащане, и на Alipay - платежната система на Alibaba, които заедно контролират 94% от онлайн плащанията.

"След многобройни законодателни опити през последните години, цифровата валута е първият технологичен опит на най-добрия китайски финансов институт да ограничи тяхното (бел. ред. на AliPay и WeChat) бързо нарастващо влияние", коментира Кай фон Карнап от института за китайски изследвания "Меркатор".

"Тази цифрова валута се представя като идеално средство за възстановяване на известен контрол върху финансовата сигурност и стабилност по начина, по който Си Дзинпин я разбира - чрез контролирана от партията технология - и за превръщането на централната банка в център на основната екосистема на финансовите данни", смята той.

Да маскираш действията си като защита на данните 

Като аргумент за по-стриктния контрол властите използват защитата на данните. Специалистът по интернет и мобилни услуги Tencent и китайският аналог на Amazon - Alibaba, например познават доходите и моделите на разходи на китайските домакинства по-добре от всеки друг.

За повечето китайци парите и кредитните карти са далечни спомени. Благодарение на владеенето на изкуствен интелект Tencent и Alibaba са по-способни от банките да установят риска на клиентите за рекордно кратко време.

Самите клиенти вече започват да осъзнават другата страна на медала. Някои например плащат повече за продукти от Alibaba, тъй като специални алгоритми свързват притежанието на iPhone с по-висока покупателна способност, от което следва по-различно предлагане. Други се разочароват, когато не могат да платят с WeChat за продукт, поръчан на Taobao (Alibaba).

Финансовите специалисти започват да се бунтуват срещу нелоялната конкуренция, създадена от тези посредници, които са станали незаменими и не поемат никакви рискове. Това е добра среда да се повдигне въпросът за личните данни.

Затова дори само да хармонизира съществуващите практики, пакетът законопроекти пак е решаващ. Той ще засегне и чуждестранни компании, продаващи стоки и услуги на хора в Китай, ограничавайки трансфера на данни в чужбина.

Милиардерът Джак Ма вече видя последствията

На форума в Шанхай вицепрезидентът Уанг Кишан освен новите държавни мерки предупреди, че се наблюдават "системни финансови рискове" при финансовата дъщерна компания на Alibaba - Ant.

Милиардерът и основател на Alibaba Джак Ма реагира, като обяви, че не може да се говори за "системен риск", тъй като финансите не са "система" и че регулаторите "не разбират от интернет". Обвини също така и държавните банки, че се държат като "заложни посредници".

Скоро видя и последствията от тази публична атака. През ноември, 48 часа преди историческото първично публично предлагане на Ant, надзорните органи блокираха операцията.

Този ход лиши китайския милиардер от допълнителни 37 милиарда долара, като според Wall Street Journal решението е взето от самия Си Дзинпин.

Реално пакетът законови мерки може да задължи онлайн кредитори като Ant да не бъдат само посредници между банки и физически лица, а да поемат риск, като предоставят поне 30% от предоставения кредит. В момента дружеството записва само 2% от броя на заемите в баланса си. Освен това фирмите също ще трябва да се съгласят да разкрият сумата на тези заеми пред Китайската народна банка, което Ant първоначално отказа да направи.

По-късно обаче последва промяна в позицията на компанията. В средата на декември председателят на Ant Group Co. Ерик Дзин обяви, че сами "търсят недостатъци и извършват проверка". По думите му Ant се стреми "правилно да управлява" въпроси, свързани със спирането на първичното публично предлагане.

Той дори определя плана на Китай като "важно ръководство на правителството за финансовата сигурност и стабилност".

Това обаче не са първите търкания на Китайската комунистическа партия с технологичния сектор в странта. През декември китайският антитръстов надзор глоби Alibaba Group и Tencent Holdings Ltd. за две стари придобивания и обяви, че преразглежда предстоящо сливане, ръководено от Tencent.

Става дума за DouYu International Holdings Ltd. и Huya Inc., чието сливане може да доведе до появата на китайски лидер в областта на стрийминга на игри, подобен на Twitch на Amazon.

Alibaba пък беше глобен, макар и с незначителна за гиганта сума от 500 000 юана (76 500 долара) за това, че не е поискала одобрение, преди да увеличи дела си във веригата универсални магазини Intime Retail Group Co. до 73,79% през 2017 г. 

Сравнението със САЩ

Подобно на САЩ, Китай осъзнава, че след като първоначално е подхранвал конкуренцията, се е стигнало до момента, в който интернет гигантите в страната установяват монопол.

"Преди 25 г. американските технологични компании поеха рискове и нарушиха утвърдените бизнес модели. Днес те са новите обществени услуги, които печелят приходи от монополите си, като контролират пазарите. Китай иска да избегне американския капан", коментира за Asia Times икономистът Дейвид Голдман.

"Китайските интернет гиганти нямат международния обхват, който имат американските, но са с по-голямо разнообразие от предложения", обяснява Жан Доминик Севал, директор на консултантска фирма, специализирана в китайския пазар.

Китайцит изпреварват американците в няколко отношения - във финансите, здравеопазването и самоуправляващите се автомобили. И са много могъщи, коментират експерти. 

Само Alibaba и JD.com представляват 75% от цялата електронна търговия в Китай. WeChat пък поема 60% от всички плащания в азиатската република. А Alibaba сам представлява 20% от цялата търговия на дребно в Китай. За сравнение, Amazon в САЩ покрива 5%.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените