Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Илон Мъск от PayPal до Tesla - една безкрайна бизнес авантюра

И три от най-успешните му начинания в света на големите пари Снимка: Getty Images
И три от най-успешните му начинания в света на големите пари

Илон Мъск на 50 е самоуверен мъж и находчив бизнесмен, който сякаш е с вроден нюх към успешните инвестиции.

Платформа за онлайн разплащания, при това още през 90-те? Готово! Ежемесечни полети до Космоса и Международната космическа станция? Имаме ги! Стилни и достъпни електромобили с един от най-фините и прецизни автомобилни софтуери? Да, благодаря!

Зад арогантното излъчване на Мъск се крие предприемач, който в повечето случаи знае къде и как да си харчи парите (а и не само своите).

Подвизите на Илон в социалните мрежи и личния живот заслужават отделно внимание, затова решихме да погледнем към три от най-успешните му начинания в света на бизнеса и големите пари.

Снимка: Getty Images

Иновацията PayPal

В момента да платиш сметката си онлайн и да правиш банкови преводи с няколко клика е нещо съвсем обичайно.

През 1999 г. обаче, когато Мъск основава PayPal, нещата далеч не стоят така. Първо, самият бизнесмен се намира в трудна финансова ситуация - той бяга от Южна Африка, за да се отърве от военна служба, и му се налага да спи на дивана в офиса, защото не може да си позволи квартира.

Второ, тогава все още налице са съмнения, че интернет ще се окаже изобретение-еднодневка. Мъск обаче е дълбоко убеден, че Мрежата е бъдещето на комуникациите и услугите. Тъй като прекарва буквално 24 часа в офиса, той си създава режим, в който през деня работи по промотирането на новия си сайт, а през нощта го програмира.

Така се ражда X.com и впоследствие - PayPal. Всеки спечелен долар веднага се инвестира обратно в платформата, а пред Forbes бизнесменът признава, че е взел пример от рисковите играчи на покер, които залагат отново и отново до получаването на лъвското парче от пая.

Тогава обаче се случва и невъобразимото - бизнесменът е изритан от масата, на която играе. През 2000 г. бордът на директорите го уволнява като изпълнителен директор на компанията. Своеобразният "преврат" се случва, докато той е във ваканция, а аргументът са "непреодолими различия" по въпроса какъв път трябва да поеме фирмата.

В разговора с Forbes Мъск заявява, че този случай го амбицира още повече за основаването на SpaceX и Tesla.

Бъдещето в лицето на SpaceX

Снимка: Getty Images

Колония на Марс и всекидневни обиколки из Космоса - тази идея е в главата на Мъск още от дете.

Той е невероятен фен на "Пътеводител на галактическия стопаджия" и на "Една одисея в Космоса" и е обсебен от хрумването хората да кръстосват галактиката свободно, да отглеждат растения на Марс и да използват Луната като разпределителна станция.

За целта обаче трябва да има достъпни и надеждни ракети, а към онзи момент - около началото на новия век - нито НАСА, нито руснаците разполагат с такива. Именно при един полет от Москва обратно към САЩ обаче концепцията за по-евтини ракети с модулен дизайн и усъвършенстван софтуер се избистря. Мъск е в руската столица, за да си "напазарува" ракета, но нито една от предложените не удовлетворява всичките му изисквания.

Така през 2001 г. се ражда SpaceX с цел компанията сама да изобретява и произвежда ракетите си - задача, която бизнесменът не намира за чак толкова трудна. До 2008 г. Мъск лично интервюира абсолютно всеки, който желае да постъпи в компанията и дори успява да убеди Лари Пейдж от Google да прехвърли свой служител от Сан Франциско в Лос Анджелис, за да може да наеме съпругата му на работа.

2004-а пък е годината, в която ракетата Falcon изпълнява първия си успешен извънорбитален полет. В момента ракетите и капсулите на SpaceX вече се използват ефективно за превозване на астронавти до Международната космическа станция.

Авантюрата Tesla

Снимка: Getty Images

"Наистина не исках да ставам изпълнителен директор", заявява пред CNBC Мъск.

Tesla е компания, която всъщност не е основана от него, а от двама калифорнийски бизнесмени, твърдо решени да изместят General Motors от хегемонията им в Америка. Те искат да правя електрoмобили с по-скоро спортен дизайн, но с ефективност, която да позволява ежедневно шофиране.

Тогава Мъск тъкмо е прехвърлил 30-те, живее със съпругата си в Лос Анджелис и се оглежда каква да е следващата му инвестиция. Случайно му се удава шансът да кара спортен електромобил, наречен tzero и така той усеща, че това е вложение, което не бива да пропуска. Колата е прототип и ѝ липсват основни екстри, но Мъск осъзнава, че тя може и да има пазарен успех.

Така през 2004 г. той инвестира в Tesla 6,5 млн. долара, с което си осигурява позицията на председател на борда на директорите. А причината бизнесменът да не иска този пост е, че по-силно от всичко желае SpaceX да се превърне в лидер на космическите технологии.

В подкаста към сайта на Tesla той признава, че опитите му да дели времето си между двете компании е било на път да съсипе SpaceX. Заради редица неуредици и проблеми с прототипите обаче в хода на работа Мъск се вижда принуден да уволни и двамата основатели и сам да стане изпълнителен директор на фирмата.

"Tesla e компания, за която наистина се опитах да не ставам директор. Е, не ми се получи", шегува се в заключение Мъск в своя подкаст.

Най-четените