Не са малко индустриите, които изпитваха трудности да стъпят отново на крака след пандемията от Covid-19, но бизнесът, посветен на грижата за домашния любимец, не е един от тях.
От пандемичните времена насам браншът бележи забележително разрастване, като се очаква, че през 2024 г. ще достигне исторически печалби.
Според Щатския университет в Мичиган в следващите месеци сферата, предлагаща разнообразие от грижи за четириногия приятел, ще отбележи забележителните 303 милиарда долара в световен мащаб. А до 2030 г. се прогнозира, че приходите ще нараснат до 500 милиарда долара.
Разцъфтяването на бизнеса се дължи на най-елементарния принцип на пазара - търсенето определя предлагането.
През последните 5-6 години драстично се увеличиха собствениците на кучета, котки, зайчета, гризачи, които живо се интересуват от всевъзможните капризи за глезене на любимеца.
В статистиките на Human-Animal Bond Research се казва, че 98% от хората, които имат животинче вкъщи, редовно посещават зоомагазин. Но по-изненадващата част са 76-те процента от собствениците, които са споделили, че са склонни да очовечават любимеца си.
Именно очовечаването на четириногото е водещият лост за бума на зообизнеса през последната година.
Гледайки на кучето или котката си като пълноправен член на семейството, стопаните се увличат в пазаруване, купувайки дрешки, играчки и деликатеси за питомеца, както биха купували и за себе си.
И не само това. Много зоообекти предлагат още груминг, спа и дори забавачница за четириногия приятел. Луксът и вниманието се сипят на парцали, а собствениците с готовност ги поръчват.
Макар че темповете на инфлация видимо се покачиха след февруари 2022 г., зооиндустрията продължава да поддържа стабилни нива на клиентела, като най-големия поток от доходи идва от САЩ.
Анализи на Bloomberg Intelligence сочат, че за последните 10 години американците са похарчили най-много за грижи за домашния си любимец. По-конкретно - от 2010 г. до 2020 г, индустрията там е генерирала печалби от близо 200 милиарда долара.
Растежът се дължи на увеличаване на разходите за здравеопазване, фармацевтични услуги и първокласни храни.
Освен това е установено, че колкото по-възрастни са стопаните, толкова по-склонни са да харчат за домашния си любимец. Клиентите, живеещи в големите градове, и семействата с едно дете, също отделят по-големи средства за грижи за четириногото.
Напълно очаквано - отдадеността към здравето на домашния любимец се отплаща на собственика. Кучетата и котките, които редовно посещават ветеринарния кабинет и чиито собственици не се скъпят за медицински услуги, живеят по-дълго.
Здравето безусловно е топ приоритет за собствениците, което произвежда сравнително доходоносно перо в индустрията. Но не по малко пари докарва харченето за храна от висок клас.
Между 2018 г. и 2019 г. купуването на деликатеси прогресивно расте, като собствениците на котки демонстрират по-голяма склонност да купуват деликатесни храни за любимеца си, отколкото стопаните на кучета.
Зел Крамптън, изпълнителен директор на животинската марка Diggs, коментира пред "Форбс", че през 2019 г. премиум серията от котешката храна на марката им е надминала по продажби базовата серия от продукти.
"Това говори, че клиентите ни стават все по-взискателни към храните, които консумират животните им, а това ни дава пространство за иновации в сферата", допълва Крамптън.
TikTok също даде своя принос за разрастването на сферата, понеже покрай споделянето на разните детайли от ежедневието, собствениците на домашни любимци напълниха мрежата със солидно съдържание с препоръки за грижи за четириногото.
Не са за подценяване и тенденциите по отбелязване на кучешки и котешки рождени дни, които вървят с целия арсенал за подобни тържества: торти за домашните любимци, лакомства, балони, забавления.
Бумът на гледания на този тип видеа доведе до ръст при спонсорствата, което произведе чувствително по-големи приходи.
Чудесните новини за зообизнеса обаче съвсем не свършват дотук. За момента няма индикации, че кривата за сектора ще тръгне надолу, а напротив - очертава се модата за грижа за домашния любимец да се разраства във все по-всеобхватно движение.
Подобно на всеки бизнес в период на растеж, големите компании от бранша правят планове за иновации, които потенциално ще удължат живота на питомеца вкъщи и ще направят всекидневието му малък празник.