Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За славата на родния е-спорт: Българите, които станаха световни шампиони по Counter-Strike

Българите от Windigo Gaming не бяха сред фаворитите на Световното първенство и за да спечелят, победиха световноизвестни отбори, включително и миналогодишните шампиони Fnatic от Великобритания Снимка: Facebook/Windigo Gaming
Българите от Windigo Gaming не бяха сред фаворитите на Световното първенство и за да спечелят, победиха световноизвестни отбори, включително и миналогодишните шампиони Fnatic от Великобритания
Победата на българите от Windigo Gaming е още един голям успех за българския електронен спорт. Преди по-малко от две години Иван Иванов с никнейм MinD_ContRoL стана победител в най-големия турнир по електронни спортове в света The International. Той спечели надпреварата по играта Dota 2 със своя отбор Team Liquid и прибра 2 млн. долара за успеха

Идеята да печелиш пари, слава и почитатели, докато играеш видеоигри, може би още изглежда странна.

Но днес геймингът вече може да бъде възприеман като състезателен спорт със своя аудитория, турнири, спонсори и награди, които съперничат и все по-често надминават онова, което предлагат традиционните спортове.

Първата важна крачка в това отношение бе направена през 2013 г. в Съединените щати, когато официалният League of Legends турнир League Championship Series стана първото състезание, получило статута на професионална надпревара.

Три години по-късно е-спортът стана част от училищната програма в Норвегия. Идеята беше да се развиват рефлексите, издръжливостта и силата на подрастващите, които щяха да имат занимания по физическо възпитание успоредно с часовете пред компютъра. От 2015 г. в България също се провежда национален шампионат по електронни спортове, организиран от международната гейминг организация ESL (Electronic Sports League). Дебютното му издание имаше награден фонд от 11 000 лева, очакващ победителите в избраните дисциплини League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive и Hearthstone. Тогава първите три квалификации приключиха с общо 1294 записани геймъри и няколко класирани отбора и играчи.

Днес това е минало, а новите реалности са изпълнени с неизмеримо по-голяма популярност и внушителни печалби за най-сръчните.

Преди броени дни отборът Windigo Gaming, съставен изцяло от български играчи, триумфира на Световното първенство по електронни спортове (WESG 2018 World Finals), като грабна златото и спечели наградата от 500 000 долара - лъвския пай от наградния фонд на турнира от 890 000 долара.

На финала нашите сънародници бяха изправени срещу AGO от Полша. Както повеляват най-добрите традиции на спортните надпревари, двубоят беше оспорван, но Windigo успяха да се преборят с тях и с резултат 2:1 да грабнат златото. Капитан на тима е Камен Костадинов (с прозвище в играта "bubble"), а негови съотборници са Георги Григоров ("SHiPZ"), Виктор Дянков ("v1c7oR"), Янко Панов ("blocker") и Валентин Василев ("poizon"). 18-годишният Григоров бе избран за най-полезен играч на турнира.

Любопитно е, че шестимата българи от Windigo Gaming всъщност реално се състезават за украински отбор, тъй като тимът е базиран в Днепър. Това обаче е съвсем нормално в света на е-спортовете и всъщност ги прави още по-сравними с традиционните надпревари. Както във футбола например, всеки играч търси място, където да се развива и да получи по-добри условия. Още през 2013 г. решение на Държавния департамент на САЩ за пръв път позволява на геймъри извън страната да отидат там със специални визи, които по принцип се дават на професионалните спортисти, пътуващи до Щатите. Преди това чуждестранните състезатели в е-спорт надпревари трябваше да минават през тежки и тромави процедури, за да играят професионално в САЩ.

Първият играч, който тогава се възползва от промяната, бе Дани Лий, който се присъедини към Team Coast и се премести от родната си Канада в Америка. Първоначално, решението на Държавния департамент се отнася за общо 8 професионални отбора, който действат в САЩ и не важи за други е-спорт състезания. Те обаче могат да кандидатстват по същата процедура, така че прецедентът вече е налице.

Специалисти го окачествяват като повратен момент, който на практика потвърждава статута на е-спорта като спорт.

По този начин се отварят вратите за други професионални е-отбори, които могат да правят трансфери с американски екипи. Процесът е дълъг и сложен; отборите трябва да получат съгласието на самите участници и на спонсорите, както и да докажат, че това е дълга и устойчива кариера с възможности за развитие, която позволява на хората да се издържат, играейки игри.

Днес вече никой няма съмнение в това.

Windigo Gaming води началото си от 2017 г., когато Максим Беднарский, Артур Йермоляев и Владислав Братошко основават организацията.

Година по-късно екипът вече е в топ 30 в световната ранглиста по Counter-Strike: Global Offensive - най-новата, четвърта част от свръхпопулярната поредица Counter-Strike на Valve. Проектирана е така, че да се хареса както на любители геймъри, така и на професионални играчи. Понастоящем CS:GO е преведена на повече от 20 езика, като българският е един от тях.

Трябва ли обаче про геймърите да се поставят в една и съща категория с олимпийските атлети, които полагат неимоверни физически усилия, за да бъдат във форма? Да вземем например StarCraft II - едно от най-популярните заглавия в професионалния гейминг. За да разберете комплексността на тази стратегическа игра в реално време, ще я сравним с шаха, друга класическа игра, в която трябва да мислите много ходове напред. Както знаете, на дъската има 64 полета и всеки играч разполага с 16 фигури.

В StarCraft II квадратурата на бойното поле е хиляди пъти по-голяма, а теренът - разнообразен и оказващ влияние по различен начин на войската ви. Всеки играч стартира с шест „фигури", но може да стигне до 200. А ако в шаха разполагате с 5 минути, за да направите ход (в зависимост от формата на игра), в StarCraft II разполагате с 0.2 секунди или по-малко. В случай, че искате да победите, разбира се.

Всичко това е изтощително. Както умствено, така и физически. Разбира се, многочасовите тренировки са задължителни.

Особено, ако човек иска да се превърне в най-добрия сред добрите. Ако това обаче се повтаря всеки ден, без капчица почивка или физическо раздвижване, успехът би бил невъзможен. Ще настъпи умора, няма да може да се мисли трезво, рефлексите ще се забавят.

Именно тук се намесват физическите упражнения - те поддържат тялото (ръцете, китките и вратът са приоритетни) и мозъкът във форма. Всеки про геймър трябва да упражнява и тялото си. При това много. Така че най-често срещаният аргумент, че про геймърите не са атлети, защото не упражняват тялото си, е просто неуместен. В професионалните отбори от повечето играчи се изисква не само да стоят пред монитора, но и да тичат, плуват и вдигат тежести. Някои от тях дори, подобно на истински пианисти, тренират своите пръсти. Преди голям мач е нормално да видите играчите да загряват, натискайки следната комбинация от клавиши - "+a1a2a3a4a5a6a7a8a9a0" и "ASDF ASDF."

Тук е моментът да отбележим и нещо много важно - играчите не тренират вкъщи, в мазето на блока или тавана на родителите си, както гласяха доскоро стереотипите.

От няколко години насам по цял свят се забелязва тенденцията за изграждане на про гейминг тренировъчни центрове, където те се обучават и играят от сутрин до вечер.

Такава е практиката и при Windigo Gaming, където собствениците на отбора осигуряват необходимата среда за тренировки и подобрения за играчите. Очевидно цялата тази практика се отплаща - отборът има над дузина първи места за последните две години, триумфирайки в първия сезон на Балканската е-спорт лига, в Югоизточната ESL европейска лига, на ComicCon Bulgaria 2018 и др. Но победата на WESG 2018 е най-сладка не на последно място, защото носи и солидно финансово постъпление. Всъщност, наградата от Китай е повече от всички други награди, спечелени до момента, взети заедно. Тя донесе на момчетата и покана за престижния турнир DreamHack Masters Dallas 2019, който ще се проведе в края на май и началото на юни.

Но място за почиване на стари лаври няма, защото отборът има само няколко дни за почивка преди да започне подготовка за следващото състезание на 30 март в Германия за финалите на United Masters League. И там отново ще развее българския трибагреник, когато излезе на арената - а да се надяваме, и когато протича награждаването.

 

Най-четените