Star Wars е една от най-обичаните и епични саги в историята на развлекателния бизнес. Едва ли някой обаче е предполагал, че около най-новото попълнение в нея - играта Star Wars: Battlefront II за PS4, Xbox One и PC, излязла този месец - ще се разрази не по-малко епична истерия.
В истинската въртележка от емоции и обрати само за броени дни лъснаха основни проблеми на гейминг индустрията в момента, видяхме и че ако бъдат наистина единни и категорични в позицията си, гласът на феновете има как да бъде чут.
Под техния прицел не за пръв път попадна водещата компания в бранша Electronic Arts (EA), която е разпространител на Battlefront II.
Основният компонент от новата игра ви дава възможност да влезете в мащабни битки в различни епохи от вселената на „Междузвездни войни" с множество други геймъри и да управлявате емблематични герои като Дарт Вейдър, Люк Скайуокър, Дарт Мол и Хан Соло.
Логично, Battlefront II беше едно от най-очакваните заглавия за тази година, изглеждаше наистина обещаващо и създаваше впечатление, че от EA са се вслушали в желанията на феновете и се стремят да поправят грешките, допуснати в миналата част Star Wars Battlefront от 2015 г.
Но колективното недоволство взе да се отприщва още щом се разбра, че в играта ще има усложнена система за прогрес в мултиплейър режима, включваща плащания с реални пари. За разлика от подобен елемент в игри като Overwatch, където т. нар. loot boxes (дигиталните бонуси за играещия) са само козметични, тук става въпрос за неща, които могат качествено да променят играта и да дадат предимство на един или друг играч, вложил повече пари от останалите.
ЕА реши да коментира в социалната платформа Reddit скандалното си решение да изработи такава система за играта.
В основата на бурната дискусия бе фактът, че ако искате да отключите най-известните Star Wars герои като Дарт Вейдър и Люк Скайуокър и да играете с тях, ще трябва да вложите поне 40 часа в бавната система за прогрес, или да платите допълнителни 80 долара в игра, която така или иначе се продава на пълната цена от 60 долара.
"Намерението ни е да дадем на играчите усещане за гордост и постижение от това, че са отключили различни герои", гласеше злополучният коментар на ЕА, опитващ се да оправдае бавната система за прогрес, всъщност предназначена просто да изкуши повече геймъри да си платят за един или друг бонус.
Разбира се, феновете не се съгласиха с логиката на гиганта в гейм индустрията. Само за някакви си 14 часа отговорът на EA в Reddit събра рекордните над 125 000 отрицателни вота, с което официално стана най-мразеният коментар в историята на платформата. По-късно той вече имаше почти 600 000 негативни гласа. След бурната негативна реакция, EA направи стъпка към сдобряване с феновете и намали с до 70 процента цените за отключване на някои герои, като така те станаха доста по-достъпни и възможни за отключване след по-малко часове игра. Компанията обяви промените в официално изявление, а през своя Twitter профил наблегна на това, че все пак "слуша феновете".
Проблемът с фискалната политика в игрите на ЕА обаче не е от вчера и се прояви и в още едно съвсем прясно заглавие на компанията - рейсъра Need for Speed: Payback, чийто най-противоречив елемент се оказа начинът, по който придобивате и ъпгрейдвате колите си.
Ключова роля за прогреса имат т.нар. Speed Cards, или карти, които помагат да подобрите отделните автомобили. Може да ги спечелите чрез състезания, покоряването на ежедневни предизвикателства или просто да си ги купите с реални пари, за да спестите време - колко удобно, нали?
Картите са в общо шест категории, подобряващи ускорение, спирачки, управление и други параметри. Проблемът е, че всичко в играта е организирано в една от двете крайности - или трябва да дадете истински пари, за да си купите по-бързо картите, или до безкрай да повтаряте едни и същи състезания. Реално се сблъсквате със зле прикрит опит за налагане на модела на микротранзакции, присъщ на безплатните игри, в едно заглавие, продаващо се на пълна цена.
Скандалът със Star Wars: Battlefront II не подмина дори Уолстрийт, където финансовите анализатори трябваше да поставят под въпрос доверието си в традиционно силните позиции на ЕА.
Kaтo нaй-гoлям гeйм издaтeл в cвeтa, aĸциитe нa Еlесtrоnіс Аrtѕ по правило въpвят caмo нaгope oт 2012 г. нacaм, нo ceгa дopи Уoлcтpийт изпитвa cъмнeния зa бъдeщeтo нa ĸoмпaниятa, ако тя продължи с подобна агресивна и будеща остри реакции политика.
"Πpитecнeни cмe oт нaчинa, пo ĸoйтo ĸoмпaниятa пoдxoди ĸъм cитyaциятa. Heйнитe шeфoвe aĸцeнтиpaxa въpxy paзнooбpaзиeтo и ĸaчecтвoтo нa игpaтa, нo мълчaт oтнocнo oчaĸвaниятa cи зa пpoдaжбитe. Teзи cĸopoшни пpoтивopeчия ca пoтeнциaлeн pиcĸ зa пpoдaжбитe дopи пpи ĸoнcepвaтивни пpoгнoзи", ĸoмeнтиpa Джъстин Поуст, един от експертите от брокерската компания Меrіll Lуnсh.
Няма да е пресилено, ако кажем, че интересът как ще се представи играта на пазара далеч надхвърля света на гейминга - Battlefront II е най-новото и високобюджетно заглавие във вселената на Star Wars, която е една от най-влиятелните марки в света. Освен това, шутърът на ЕА дебютира само месец преди появата на следващия филм от сагата „Последният джедай".
В момента обидените геймъри масово призовават да се бойкотира играта и никой да не си я купува, както и да не влага и долар в скандалната система за прогрес. Всъщност още през октомври стана ясен притеснителният факт, че предварителните поръчки на Star Wars: Battlefront II изостават с 60 процента спрямо предната част. В премиерната седмица дискусията около играта беше почти изцяло около монетизацията, противоречивия бизнес модел и това колко струва на геймърите отключването на герои и ъпгрейди.
Междувременно белгийските власти проведоха разследване и обявиха, че случайният характер на бонус пакетите ще се разглежда като онлайн хазарт в рамките на страната. Даже призоваха такова решение да се приеме и в цяла Европа, като изразяват опасение, че с такива бизнес модели се смесват геймингът и хазартът, което може да навреди на детската аудитория. Глобите за подобни нарушения в Белгия възлизат на стотици хиляди евро, а въпросът вече е повдигнат и във Франция, и в други държави...
Заради всички скандали около играта, от ЕА се решиха на кардинален ход и временно премахнаха изцяло микротранзакциите в Battlefront II.
От изявлението на компанията обаче се разбира, че микротранзакциите ще бъдат върнати на по-късен етап, след като се внесат промени по системата. Разработчиците от студиото DICE увериха, че разглеждат данни от милиони изиграни битки в Battlefront II и ще продължат да правят промени по оръжията, героите и онлайн сблъсъците, докато постигнат пълен баланс за всички играчи. Така че полемиката със сигурност не е приключила.
Ясно е едно - марката „Междузвездни войни" е в състояние да надмогне моментен негативизъм и даже цяла яростна кампания като сегашната. Като игра обаче, Star Wars: Battlefront II може да се запомни като провала на годината и има тежък път преди себе си, ако иска да задържи играчите след първия си месец на пазара.
А микротранзакциите така или иначе стават все по-сериозен проблем при видеоигрите и в този момент надеждите са, че големият скандал с EA и Battlefront II може да разколебае останалите компании, залагащи на подобни подходи в големите си заглавия.
Твърдението, че слушат мнението на феновете, е смехотворно. Такава глупост направиха с тази игра, че от Дисни се видяха принудени да заплашат ЕА с отнемане на правата за Междузвездни войни.