Ако мнозина от вас все още се питат какъв е този феномен, наречен електронни спортове или просто е-спорт, и защо предизвиква такъв интерес у милиони, време е да сверите часовниците си с едно от най-интересните дигитални явления.
Представете си следната ситуация - стадион пълен с крещящи фенове, камерата се приближава към състезателите, а по техните чела вече е избила пот от напрежение. Това обаче не е баскетбол или бокс, нито дори снукър. Това е електронен спорт и атлетите са геймъри, носещи слушалки и пиещи енергийни напитки. Повече от 20 години след появата на първите състезания по видеоигри, днес най-големите турнири по е-спорт привличат зрители, чийто брой съперничи на мащабните традиционни спортни събития.
Популярни мачове, излъчвани на живо в интернет, редовно се гледат от над 100 хиляди зрители онлайн, а в списъка на спонсорите до технологични фирми като Logitech и Acer личат имената на гиганти като Coca Cola, Nissan и Red Bull. Е-спортът днес се е превърнал в това, към което всеки традиционен спорт се стреми - млад, глобален, дигитален и популярен по всички точки на света. А можем ли изобщо да го наречем спорт? А всъщност има ли значение? Е-спортовете са тук, те са истински, те се разрастват и цифрите го доказват.
Когато става въпрос за професионален гейминг, League of Legends е еквивалентът на футбола, а едномесечният шампионат, който започна по-рано тази седмица, е като Световното първенство.
В рамките на шампионата се състезават 14 отбора от 5 различни региона, които се борят за голямата награда от 1 милион долара и са наблюдавани от най-голямата публика в е-спортовете.
През 2015 г. зрителите прекараха почти 60 милиона часа в гледане на турнира, тази година се очаква аудиторията да е още по-многобройна.
Колко голям е този феномен?
Да започнем с това - според маркетинговата компания Newzoo през 2015 г. около 205 милиона души са гледали или играли електронни спортове, което означава, че ако общността на е-спортовете беше държава, тя щеше да е петата по население в света. И докато дигиталните спортове от край време са били популярни в Азия и особено в полудялата по тях Южна Корея, в Северна Америка и Европа вече има почти 30 милиона фенове и техният брой расте непрекъснато. Голяма част от е-спорт феномена се върти около Twitch, една от най-популярните платформи за видео съдържание в интернет, която има 55 милиона потребители и е най-важният фактор за скоростния растеж.
Twitch не само предлага излъчвания на живо на отделни игри и турнири, както и подробни геймърски статистики, но е и мястото, където жадните за слава млади играчи предлагат собствените си изпълнения. И очевидно има достатъчно хора, които искат да ги гледат. Често описват стереотипния геймър като млад мъж без приятелка и живеещ в мазето на родителите си. По данни на Newzoo обаче, повече от половината от американските е-спорт фенове работят на пълен работен ден, 44 процента са родители и, може би най-изненадващо, 38 процента са жени.
Един елемент от стереотипа все пак е истински, защото е-спорт феновете са млади и преобладаващата част са под 35 години, което е изключително привлекателно за рекламодателите, оглеждащи се за следващото поколение клиенти.
И все пак, питате се вие, наистина ли хората гледат тези неща? Ами, с една дума - да.
Когато Major League Gaming стартира в началото на миналото десетилетие, първите турнири се провеждаха в хотелски зали пред дузина фенове. През 2013 г. световният шампионат по League of Legends се проведе в Staples Center, дом на баскетболните звезди от Ел Ей Лейкърс, и всяко едно място бе продадено. Година по-късно, 40 хиляди места на националния стадион в Сеул също бяха заети за финалите. В същото това време, никому непознати хлапета, без нищо освен уменията и ентусиазма си, се превърнаха в звезди със седемцифрени хонорари, спонсорски сделки и медийно присъствие.
Да обясним с думи прости
На пръв поглед една игра като League of Legends е измамно проста. В нея два отбора от петима играчи се опитват да превземат базите на противника, като за целта събират ресурси, трупат специална екипировка и се атакуват един друг. Мислете си за това като за бокс, при който обаче опонентите стават все по-силни с всеки следващ рунд. Като игра, League of Legends попада в жанра Multiplayer online battle arena (MOBA), който представлява комбинация от стратегия в реално време и ролева игра със силно изразен отборен елемент. Въпреки че жанрът придоби популярност в последно време, неговите корени могат да бъдат открити още в игри от края на 80-те и началото на 90-те години.
Както голяма част от е-спорта, League of Legends може да изглежда неразбираема за всеки, който не е прекарал поне няколко часа в игра или като зрител. Ключът просто е в това да се потопите в уникалния ритъм и атмосфера на играта и да съпреживеете разгорещената надпревара. И тук на моменти коментаторите разпалено започват да викат, в очите на зрителите проблясват пламъчета и дори да не разбирате самата игра, осъзнавате, че се случва нещо наистина голямо.
До неотдавна имаше прогнози, че е-спортовете ще се окажат нещо временно, което бързо ще излезе от мода.
Когато обаче потекоха големите пари и зрителите започнаха да се измерват в милиони, мнението на наблюдателите се промени изцяло. Днес всички признават, че е-спортът има голямо бъдеще и е само въпрос на време той да се разрасне и да обхване повече игри, платформи, зрители и спонсори. Ако след всичко това вашето любопитство е възбудено дотолкова, че искате сами да се потопите в тази неонова лудост, финалите на тазгодишния шампионат по League of Legends предстоят на 29 октомври.
Ако не сте играли играта, може и да не разберете почти нищо от зрелището. Но е сигурно, че ще направите първите си крачки в е-спорта на възможно най-високо ниво.