Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мексиканските наркокартели са в GTA, търсят си "мулета" геймъри

Остава въпросът колко хора в момента прекосяват границите и дори не подозират какво пренасят Снимка: Rockstar Games
Остава въпросът колко хора в момента прекосяват границите и дори не подозират какво пренасят

Алиса Наваро опитва да пресече границата между Мексико и САЩ със своя личен автомобил, марка Jeep, когато е спипана с впечатляващите 60 килограма амфетамини.

Наваро няма никаква представа, че пренася дрога. Пред граничните власти тя откровено признава, че отива да се срещне с мъж, с когото се е запознала в "Grand Theft Auto" (GTA).

Задачата да прекоси границата и да влезе на територията на Щатите с опасния товар също ѝ е предоставена през видео играта.

Оказва се, че GTA е новото място, на което мексиканските наркокартели си търсят "мулета".

Повечето геймъри, които разцъкват играта, прекрасно знаят как изглежда мафията, само че са я виждали само от комфорта на геймърския си стол. Това, което не осъзнават, е, че са внимателно следени от накробосове, които набират нови и нови служители за "мръсната работа". Историята на Наваро е именно такава.

В разговор с американските власти, цитиран от Forbes, тя разказва, че с нея се запознава мъж, койтo се представя като Джордж.

Снимка: Twitter, @IGN

След като се опознават в играта (GTA Online има функция за чат между потребителите), двамата пренасят комуникацията си в Snapchat и се стига до среща на живо, която се случва във Финикс, Аризона.

Именно тогава Джордж предлага на Алиса да работи като "куриер", като ѝ обяснява, че ще пренася електроника, която да бъде продавана на високи цени в Мексико. Той допълва, че Наваро може да печели по 2000 долара на курс, а в чатовете, до които ФБР успява да се добере, се вижда, че на жената са обещани дори по-големи суми.

Наркокартелите на Мексико често крият дрогата в хранителни стоки или електроника и така преминават границите. В случая с Наваро обаче дори не е било използвано подобно прикритие.

Въпреки това съдът в крайна сметка обявява жената за невинна по всички повдигнати ѝ обвинения, включително за съучастничество и наркотрафик. Остава обаче въпросът колко други геймъри, превърнали се в "мулета", в момента прекосяват границата със САЩ и дори не подозират какво пренасят.

През ноември 2021 г. мексиканските власти в щата Оаксака залавят три непълнолетни момчета, които са получавали по 200 щатски долара на седмица, за да пласират дрога. И трите деца са били подбрани през GTA, след като месеци наред поведението им в играта е било следено и анализирано.

В същия доклад, на който Forbes се позовава, се посочва, че други заловени наркопласьори също са потвърдили, че са започнали тази работа, след като в късните часове на нощта са били заговорени в "Grand Theft Auto" от дилъри.

Снимка: Rockstar Games

След като случаят на Наваро достига до редица медии, сред които не само Forbes, но и немската RTL, американските Complex и New York Times и руската RT, потребители в социалните мрежи го удрят на майтап и започват да се шегуват, че да пренасяш дрога се оказва по-лесно в реалния живот, отколкото в GTA.

Истината обаче е, че да се проследи комуникацията между потребителите в играта е на практика невъзможно, а от Rockstar Games не биха предоставили достъп до чатовете на драго сърце.

Така широко популярни заглавия като GTA, Fortnite и Minecraft се превръщат в платформи, чрез които престъпни организации набират младите си членове. Нека не забравяме, че от години американската армия използва игри като Medal of Honor и Call of Duty, за да тренира рефлексите и находчивостта на военните си.

Както уточняват от Пентагона пред Wired, армията на САЩ приема тези видео игри за сходни на най-изпипаните виртуални симулации, на които подлагат екипите си.

В доклад на Европейската комисия от 6 юли 2020 г. пък се посочва, че видео игрите биха могли да се използват от терористични организации, които да използват заглавията за пропаганда, радикализация и набиране на последователи.

Като пример комисията посочва добрата стара Counter Strike, където са открити десетки сървъри, изпълнени с антимюсюлманска пропаганда.

Оттам имат и още един обезпокоителен пример - Ислямска държава, която доказано приканва членовете си да играят шуутъри като Call of Duty, Counter Strike и Half-Life, за да тренират тяхната жестокост и кръвожадност.

"Нивото на автономност на тези игри е твърде голямо", допълва се още в доклада.

От ЕК също констатират, че комуникацията между потребителите не може да бъде проследена, защото системите за чат и гласови обаждания са криптирани.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените