Едва ли има две мнения по въпроса, че климатичните промени са факт и ще оказват все по-голямо влияние върху нашия живот (освен ако не сте Доналд Тръмп, разбира се).
Затова ние, като отговорни геймъри, често се питаме каква роля имат нашите любими устройства за забавление върху околната среда. В края на краищата трудно бихме могли да играем видеоигри, ако не остане околна среда, нали?
Скорошно проучване търси отговора на въпроса какво влияние имат нашите гейминг конзоли върху природата, а изводите не изглеждат особено обнадеждаващи.
Американският съвет за защита на природните ресурси публикува резултатите от своите тестове на последното поколение конзоли Playstation 5 и Xbox X, който показва, че и двете гейминг платформи могат да изискват над 200 вата мощност, когато са активни - за сравнение, това е повече от консумацията на 60-инчов телевизор.
Или казано с други думи, ако имате нужда от допълнително средство за отопление през студените зимни месеци, спокойно може да включите в работен режим новата конзола.
Изчисленията сочат, че един час игра на Spider-Man: Miles Morales на Playstation 5 се равнява на 18 пълни зареждания на мобилен телефон, а когато 100 000 души превъртят 15-часовата кампания на играта, в атмосферата се отделят 230 тона въглероден диоксид.
Това е еквивалентът на замърсяване на въздуха за една година от поне 40 автомобила.
Направени са и тестове с други игри, включително Dead Cells, Fortnite и The Legend of Zelda, които да сравнят по какъв начин влияе времето за игра при различни заглавия върху консумацията на енергия. Съвсем логично игрите с ниски технологични изисквания имат по-добри резултати, докато "енергийните вампири" като Fortnite могат да използват до 220 вата мощност.
От значение е не само играта, която играем, но и кое поколение е нашата конзола
Един от най-големите фактори в това отношение е графиката, което означава, че по-старите гейминг платформи са далеч по-пестеливи. Например NHL 21 при Playstation 5 изисква до 180 вата мощност, докато версията за Playstation 4 може да достигне само до 104 вата.
А и както всички знаем, геймингът не е единственото, което можем да правим с нашите конзоли.
Те също така предоставят възможност за стрийминг през приложения като Amazon Prime и Netflix. Тестовете тук показват, че гледането на филми през новите конзоли на Sony и Microsoft консумира 25 пъти повече електричество, отколкото през специализираните устройства на Apple или Roku.
Разбира се, разходът на енергия за конзолите от последно поколение намалява значително, когато те са настроени в low-power режим. В интерес на истината, тогава и двете платформи използват по-малко от 1 ват.
Това обаче рязко се променя с активирането им. Playstation няма ефективна функция за автоматично адаптиране към активността (не разпознава кога един филм е свършил), докато при Instant On настройката на Xbox може да се достигнат двуцифрени стойности на използвана мощност.
В крайна сметка консумацията на енергия на гейминг конзолите със сигурност ще бъде проблем, който ще продължава да занимава големите производители, стремящи се да задоволят изискванията на потребителите.
Взискателните геймъри винаги имат огромни очаквания, а това води до все "по-тежки" игри, изискващи все по-мощни устройства, които от своя страна консумират все повече енергия.
Тук предизвикателството преди всичко е да бъде намерен балансът не просто между перфектното гейминг изживяване и намаляването на сметките за ток.
На дневен ред стои преди всичко опазването на околната среда.