Star Wars и Marvel - козовете на Disney във войната на стрийминг услугите

Потребителят решава. Това е водещият принцип в ерата на стрийминг услугите. Потребителят решава какво иска да гледа, потребителят решава за какво иска да плати, потребителят решава кога да се откаже и кога отново да се абонира.

Дори в България изборът е налице – HBO GO, Netflix и Amazon Prime предлагат достъп до огромни каталози с филми, сериали, анимации и документални продукции. Те в доста случаи са добър избор за най-младите и активните зрители, които имат ограничено време за развлечение пред екрана и предпочитат да го запълват по свой вкус. Всичко е напълно законно, по-бързо и удобно от торентите, а таксите са по-джоба на потребителите.

Този бизнес обаче тепърва ще се разраства, а един от големите играчи, които искат да намерят своето място в него, е The Walt Disney Company. Отдавна се знае, че медийният мастодонт подготвя своя собствена стрийминг услуга.

Тя вече има и име – не особено оригиналното, но лесно за запомняне Disney+. Платформата ще се появи "късно през 2019 г." в САЩ, а след това ще търси своя път и към европейските пазари.

Disney ще се опита да се пребори за вниманието и парите на потребителите по същия начин, по който го правят и сегашните големи в стрийминг бизнеса – с оригинално съдържание. Тук компанията има предимството на огромния каталог от филмови и телевизионни продукции, създадени през нейната почти столетна история. Въпреки това в предстоящия сблъсък с конкуренцията Disney ще заложи най-сериозно на две от по-новите "оръжия" в своя арсенал: брандовете Star Wars и Marvel.

В разговор с инвеститори във връзка с финансовите резултати на компанията, изпълнителният директор Боб Айгър разкри не само името на бъдещата платформа, но и някои от акцентите в нейното съдържание.

Голямата новина беше обявяването на втори игрален сериал във вселената на "Междузвездни войни". Той ще е шпионски трилър и ще се фокусира върху не толкова популярен персонаж - шпионина от Бунтовниците Касиан Андор.

Зрителите видяха Андор за пръв път във филма "Rogue One: История от Междузвездни войни" (2016 г.). Там той предвождаше екип от бунтовници на мисия, чиято цел беше да се откраднат плановете за първата Звезда на смъртта.

Филмът не завърши с хепи енд за героите, поради което е сигурно, че действието в новия сериал ще се развива преди него, т.е. между "Епизод 3: Отмъщението на ситите" и "Rogue One". Потвърдено е и че актьорът Диего Луна, който играе Андор във филма, отново ще влезе в ролята и на малкия екран.

"Да се върна към вселената на Star Wars е нещо специално за мен", коментира Луна и допълва, че новият формат ще позволи персонажът да бъде разгледан по-задълбочено. Това е нещо задължително с оглед на не особено детайлното му и запомнящо се представяне в "Rogue One".

Сериалът ще е ексклузивен за новата платформа на Disney и е едно от нещата, с които компанията ще се опита да привлече феновете на космическата сага към себе си. Друг вече обявен проект по "Междузвездни войни" е сериалът "The Mandalorian". Той ще разказва за "самотен стрелец", който живее в най-далечните краища на галактиката, далеч от властта на Новата република (бел. ред. тоест действието в този сериал се развива след "Завръщането на джедаите". Объркано е, да).

Сценарият е дело на Джон Фавро, който е и негов продуцент. Фавро и преди е работил с Disney – режисира игралната версия на "Книга за джунглата" (2016 г.), а неговият "Iron Man" (2008 г.) даде началото на филмовата вселена на Marvel, която изкара милиарди на компанията-майка. Именно Marvel е другият доходоносен бранд, който Disney притежава и от чийто потенциал смята да се възползва напълно.

Боб Айгър потвърди слуховете за това, че се работи по сериал за комиксовия злодей Локи, като Том Хидълстън отново ще е в ролята на Бога на пакостите.

Епизодите отново ще се появяват първо в Disney+ платформата. Хидълстън направи образа популярен със запомнящото си изпълнение във филмите за Тор и "Отмъстителите". Актьорът участва и в друга телевизионна продукция – "The Night Manager", базиран по роман на Джон льо Каре.

Макар за момента да не е официално потвърдено, има информации, че Disney предвиждат още няколко Marvel сериали за новата си стрийминг платформа. Говори се за поредица за Алената вещица (Scarlet Witch), както и за такъв с главни герои Winter Soldier и Falcon. Планът е актьорите от филмите да изиграят ролите и на малкия екран. Идеята е тези персонажи, за които не може да се направи отделен самостоятелен филм, все пак да бъдат използвани максимално с продукции за Disney+.

С това обаче потенциалът на новата услуга не се изчерпва. Платформата ще предлага "разнообразие от оригинални продукции" на Disney, Pixar, Marvel, нови неща от Star Wars вселената, както и съдържание от National Geographic.

В нея ще се появят новият сезон на анимацията "Star Wars: The Clone Wars", сериал по Monsters Inc. на Pixar и нов сериал "Училищен мюзикъл" (High School Musical), който ще прероди популярната преди няколко години поредица за ново поколение млади зрители.

Освен това за Disney+ ще се създават и оригинални филми, които ще се появяват ексклузивно в платформата, т.е. няма да достигнат до големия екран.

Сред засега обявените проекти са Noelle, в който Ана Кендрик (Pitch Perfect, Up in the air) играе дъщерята на Дядо Коледа, игрална версия на популярната анимация "Лейди и скитникът", както и приключенският "Того" с участието на Уилям Дефо.

С всичко това Disney не откриват топлата вода и реално следват пътя на HBO, Netflix и Amazon в усилията и хвърлянето на средства за създаването на оригинални продукции. Същевременно обаче те и изтеглят свое съдържание от някои от конкурентните платформи по пътя към пускането на своята собствена.

Marvel, които са собственост на Disney, например имат договор с Netflix за няколко сериала за супергерои. През октомври беше обявено, че стрийминг услугата прекратява два от тях – Luke Cage и Iron Fist, след вторите им сезони. Нищо чудно обаче те да бъдат продължени догодина в Disney+.

Стрийминг услугата скоро може би няма да е фактор на пазара в България. От компанията планират услугата да се появи и в европейски държави, но не е ясно кога ще се случи това. С оглед на очакваната премиера в САЩ късно през 2019 г., вероятно това ще е през или дори след 2020 г. При това Айгър отбелязва, че първоначално ще подберат внимателно стартовите си пазари в Европа, но вярва, че заради съдържанието на услугата ще имат успех.

Въпросът е дали предлаганото съдържание ще е достатъчно, за да привлече потребителите, които дори в момента трябва да избират между няколко стрийминг услуги в зависимост от това кой филм или ново ТВ шоу искат да гледат.

Новините

Най-четените