Когато преди почти 30 години писателите Нийл Геймън и Тери Пратчет обединяват сили, за да напишат романа "Добри поличби" (Good Omens, издаден у нас от изд. "Прозорец"), те създават една абсурдна алтернатива на нашия свят.
В него ангел и демон, приятели от хилядолетия, се опитват да открият Антихриста - детето на Сатаната, за да предотвратят Апокалипсис на Земята. Правят го, въпреки че и Раят, и Адът искат светът да свърши, за да си ги премерят в една Последна война и да видят кой е по-по-най. Добавете съществуването на вещици в съвремието, псевдо ловци на вещици и моторизирани Конници на апокалипсиса, както и много хумор, и ще добиете представа за атмосферата на романа.
Нашият, истински свят обаче се оказва много по-абсурден от фантастичния такъв, създаден от Пратчет и Геймън.
Над 20 хиляди души, в по-голямата си част вероятно дълбоко религиозни, са се подписали в онлайн подписка, която иска от Netflix да премахне от каталога си сериала Good Omens (2019 г.), базиран на книгата.
Всичко хубаво, но основният проблем е, че Good Omens няма нищо общо с Netflix, защото всъщност е продукция на Amazon. Това е факт, който създателите на подписката очевидно са пропуснали. Но кои всъщност са те?
Подписката е част от кампания с името Return to Order, подета от Американската общност за защита на традициите, семейството и собствеността (ASDTFP). Тази организация очевидно се е вдъхновила за кампанията си от книга с името Return to Order, призоваваща за прехвърляне от "дива икономика" към "органично християнско общество". Изглежда, част от проблемите в съвременния свят, които представителите на кампанията виждат, могат да бъдат открити и в телевизионни сериали.
Проблемите на Return to Order със сериала Good Omens са в няколко насоки. Първо, това, че силите на Доброто и Злото са представени като бойци в борба, "лишена от смисъл и истина". Второ, че сериалът "представя дяволи и сатанисти като нормални и дори добри" и "се подиграва на Божията мъдрост". Как?
- Като показва приятелство между ангел и демон;
- Защото те двамата се опитват да спрат Антихриста, тъй като се чувстват комфортно на Земята и я харесват (да разбираме ли, че от Return to Order искат Антихристът да дойде? Не става ясно);
- Защото Бог е озвучен от жена (феминистки, в атака!);
- Защото Антихристът е представен от "нормално хлапе, което има специални сили и мисия да унищожи света, което всъщност не иска да прави" (ако това, че не иска, е проблем, май наистина искат Антихристът да дойде и да донесе със себе си Края);
- Защото представя група от сатанистки "монахини", които "са избрани да отгледат Антихриста" (поне да го бяха гледали този сериал...);
- Защото четиримата Конници на Апокалипсиса са представени от "група мотоциклетисти" (как смеят да не яздят коне в 21 век, нали?).
Оплакванията на религиозната група продължават с това, че в сериала се отричат добро и зло, не съществували морал и естествен закон, а в крайна сметка Good Omens бил "още една стъпка, за да се направи така, че сатанизмът да изглежда нормален и приемлив".
Докато са подготвяли тези аргументи, от Return of Order обаче са пропуснали един основен факт - кой стои зад сериала. Първоначално подписката съдържа призив към Netflix да спре сериала, който обаче не е на тази стрийминг услуга.
След като са осъзнали гафа си, от Return to Order са пренасочили молбата си към Amazon Video. Подписката ще бъде изпратена към стрийминг услугата на Джеф Безос, когато "кампанията бъде завършена". Към момента на писане на статията подписите си са дали над 20 400 души като подписката е базирана в самия сайт на Return to Order, т.е. най-вероятно в нея участват най-вече последователи на организацията и идеите й.
Като оставим настрана абсурдните грешки и недоволство на хора без чувство за хумор, трябва да отбележим едно:
Минисериалът Good Omens всъщност се оказа сполучлива книжна адаптация.
Вероятно роля за това има фактът, че писателят Нийл Геймън, един от съавторите на "Добри поличби", е шоурънър на шоуто и е написал сценариите на шестте епизода. С изключение на няколко сцени и удължения финал, сериалът изненадващо близо следва книжния си оригинал като по този начин улавя и специфичната атмосфера на романа.
Внесени са дори и няколко подобрения - докато книгата в един момент оставя на твърде заден план ангелът Азирафел и демонът Кроули, безспорно най-силните си персонажи, то сценариите на Геймън разместват случващото се по начин, който не позволява това. Напротив - дори набляга на историята на тяхното приятелство.
А Азирафел и Кроули без съмнение са най-доброто нещо и в игралния Good Omens. Заслугата е на Майкъл Шийн (Азирафел) и Дейвид Тенант (Кроули), които радват зрителя с невероятната химия помежду си.
Останалата част от актьорския състав се справя прилично като впечатление правят и Джон Хам (Mad Men) като архангел Гавраил, и Майкъл Маккийн (Better Call Saul) като Шадуел - въпреки преиграването, а може би и точно заради него.
А фактът, че продукцията е минисериал, сработва чудесно, защото предпазва адаптацията от прекомерно разтягане. Въпреки че допълнителните финални сцени намекват, че може и да видим продължение, било то книжно, или игрално.
И макар да не планираме да започваме подписка "за" или "против" едни евентуални "Още по-добри поличби", с интерес ще следим дали ще се стигне до нещо подобно.