Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Monarch: Legacy of Monsters – големи чудовища, семейни драми и Кърт Ръсел… в неправилни пропорции

И все пак е най-доброто в MonsterVerse от “Годзила” (2014 г.) насам Снимка: Apple TV+
И все пак е най-доброто в MonsterVerse от “Годзила” (2014 г.) насам

Monarch: Legacy of Monsters, новият сериал за гигантски чудовища като Годзила, в който почти няма Годзила, е като скъпо ястие, приготвено не отлично, а само ОК.

Налице са куп изкушаващи съставки - най-популярното филмово кайджу (бел. автор: японската дума за голямо чудовище); разнообразни локации - от гори и заснежени планини до градската "джунгла" на Токио; свежи актьорски лица; сюжет за мистериозна организация; още няколко чудовища и дори Кърт Ръсел!

Че и синът на Кърт Ръсел в същата роля, ако един Ръсел ви е малко.

Само че в новата продукция, част от каталога на стрийминг услугата Apple TV+, всичко това сякаш не е добре разбъркано, не е в правилното съотношение или не е добре овкусено. Нещо липсва... и не е само Годзила, който* се мярка тук-там.

Monarch: Legacy of Monsters не е лош сериал, напротив. Отвъд очевидно масивния си бюджет, разполага с достатъчно, че да привлече внимание. Но може ли да го задържи?

Със сигурност е най-доброто попълнение в т.нар. MonsterVerse филмова вселена от първия "Годзила" (2014 г.) на режисьора Гарет Едуардс насам. Да, отново става дума за продукция, свързана с - и донякъде изискваща гледането на — други филми, за да си напълно наясно какво се случва. Не е задължително, но помага.

"Здравей, вкусна бомбичке!", каза Годзила с усмивка. Снимка: Apple TV+
"Здравей, вкусна бомбичке!", каза Годзила с усмивка.

Излезлите до момента три епизода на сериала оформят добре двете сюжетни посоки, тъй като Monarch: Legacy of Monsters постоянно прехвърля зрителя от един времеви период в друг.

Основното действие се развива през 2015 г., малко след като Годзила е вилнял с други чудовища в Сан Франциско (в споменатия "Годзила" от 2014 г.).

Млада американка от азиатски произход, оцеляла след т.нар. G-Day, разбира тъмна тайна за втория живот, който баща ѝ е водил в Япония.

Оказва се обаче, че не само личният, но и професионалният му живот е забулен в мъгла от неизвестни.

Търсенето на отговори се усложнява, когато се намесват агентите на тайната правителствена агенция Monarch.

Нейната основна цел е проследяването и изследването на гигантски чудовища като Годзила, Кинг Конг и други подобни, обобщени с общото наименование "титани". Това обаче не пречи понякога да преследва и хора...

И докато мистерията около починалия баща бавно (поне за момента може би твърде бавно) се разплита, редовно отскачаме и в миналото - как през 50-те години неговите собствени родители се срещат в далечна джунгла и сами стават откриватели на съществуването на "титаните".

Ако откриете гигантско чудовище, като кого бихте гледали? Снимка: Apple TV+
Ако откриете гигантско чудовище, като кого бихте гледали?

Свързващата нишка между двете истории всъщност е на пръв поглед второстепенен персонаж - американският военен Лий Шоу, чиято възрастна версия в наши дни е изиграна от легендата Кърт Ръсел, а в миналото - от неговия син Уаят Ръсел (игра новия лош Капитан Америка в The Falcon and the Winter Soldier).

Чудовищата? Те са по-скоро за фон. Сюжетната линия в миналото основно е посветена на създаването на Monarch, а тази в настоящето - на една от кашите, които очевидно вече бюрократизираната организация е забъркала.

Разбирам почудата ви от факта, че сериал с организация, преследваща "титани", е фокусиран по-скоро върху хора, но това всъщност е нормално.

Ако погледнем жанра на филмите за кайджу, ще видим, че публиката е привлечена именно към тези страховити същества, които с един шамар могат да сринат небостъргач.

Спойката на тези филми обаче винаги са човешките персонажи и техните взаимоотношения - както един към друг, така и с гигантската заплаха, пред която са изправени. Когато тези персонажи са скучни, това обрича филма, колкото и зрелищни да са чудовищните елементи.

Продължавам да твърдя, че в ерата на комиксовото кино зрелището вече не стига, даже май започва да пречи.

По отношение на ключовия човешки елемент Monarch: Legacy of Monsters за момента криво-ляво покрива базисните изисквания.

Персонажите са достатъчно различими, че да не ги бъркаш (не и да им запомниш имената), но са по-скоро повърхностно написани и поне за първите три епизода трудно ще започне да ви пука за тях и това, което правят.

Мотивацията им е налице, колкото да тласне историята в следващата посока. За изпъкване на характери е рано да си говорим, а ако все пак пробваме - по-скоро няма да е с добро.

72-годишният Кърт Ръсел е изключение със своя вече дядовски чар, но когато се появява, още по-ярко започва да се усеща колко по-двуизмерни са останалите персонажи. Дори собственият му син Уаят бледнее пред баща си, играейки младата версия на същия военен.

Кърт Ръсел, който може би се е навил само заради шанса да играе заедно със сина си. Снимка: Apple TV+
Кърт Ръсел, който може би се е навил само заради шанса да играе заедно със сина си.

И все пак Monarch: LOM има достатъчно, че да започне любопитството да те гризе, макар и не така хищно, както Годзила би гризнал ядрена бомба (той се храни с радиация).

На първо място е организацията, чието име носи и сериалът. Ясно става как се е "родила" Monarch, бързо проличава и как целите на "родителите" - учени и военни - се разминават от самото начало. Но някъде по пътя нещо се е объркало още повече.

Както казва един от персонажите, вместо да преследват чудовища, Monarch преследват хора. "Защо?" е въпросът, на който епизодите уж ще отговорят.

MonsterVerse за момента се състои от 5 филма: "Годзила" (2014 г.), "Конг: Островът на черепе" (2017 г.), "Годзила: Кралят на чудовищата" (2019 г.), "Годзила срещу Конг" (2021 г.) и предстоящия "Годзила и Конг: Новата империя" (2024 г.). В допълнение са и два сериала - анимационният Skull Island в Netflix и Monarch: LOM.

На второ място са чудовищата. Това, че са фон, не е задължително минус, а прави всяка поява на "титан" нещо специално, макар и понякога сякаш безцелно, колкото създателите на сериала да покажат, че са имали бюджета за ефектите.

Имали са, безспорно е - поне на моя телевизор всяко кайджу изглежда достатъчно детайлно. Сега остава към някое от тях да бъде прикрепена и история, така че да не изглеждат всички като няколкоминутна притурка към човешките драми...

За първите си три епизода Monarch: Legacy of Monsters е гледаем, в някои моменти дори интересен. Не успява обаче да те залепи пред екрана и да те кара да чакаш с нетърпение следващия епизод.

Дано създателите му Мат Фракшън, основно познат като автор на комикси, и Крис Блак, писал епизоди за "Стар Трек: Ентърпрайз" и "Зина: Принцесата воин", са успели да намерят правилното съотношение на съставките в този свой телевизионен проект и до финала си той да стане по-вкусен.

Защото с изобилието, което ни залива от малкия екран, големият бюджет не е достатъчен и зрителският апетит лесно може да се насочи към друго ястие.

Било то и още по-постно откъм гигантски чудовища.

ПРИСЪДА ЗА НАЧАЛОТО НА MONARCH: LEGACY OF MONSTERS: 3 кафенца от 5

---

Monarch: Legacy of Monsters е част от каталога на Apple TV+, а нов епизод излиза всеки петък. Епизодите ще са общо 10, а последният ще излезе на 12 януари 2024 г.

---

* Нека А-то в края на името Годзила не ви бърка - в оригиналните японски филми за чудовището е използвана неутралната форма "то". В американските версии обаче за него се говори в мъжки род.

 

Най-четените