Ню Йорк, влак и блондинка, която гледа замислено през прозореца. С този кадър през 2007 г. Серина ван дер Удсън (Блейк Лайви) се завърна в Горен Ийст Сайд, за да покаже на света колко нещастия могат да се изсипят в живота на тийнейджърка от бялото привилегировано общество на Ню Йорк.
Сцената се повтаря и през 2021 г. Героинята отново е руса, облечена с кафяв блейзър и обърната с гръб към камерата, така че само за две секунди феновете на "Клюкарката" да се заблудят, че ще видят познатия персонаж от сериала. Но когато се обръща, става ясно, че не е Серина, а изнервена учителка, която се притеснява, че по-заможните ѝ ученици ще се подиграват на тоалета ѝ.
Дублирайки началото на оригиналния първи епизод на "Клюкарката" (Gossip Girl), новата версия на тийн драмата по HBO Max започва обещаващо. Носи духа на автентичните епизоди и в същото време дава заявки, че ще изглади всички недостатъци на TV продукцията от 2007 г.
Минаха 14 години, откакто бе излъчен първият епизод на оригиналния сериал, и сценаристите и продуцентите на новия "Клюкарката" се опитват с всички сили да покажат, че разбират колко архаично изглежда оригинала по днешните стандарти. Започвайки от "изцяло белия актьорски състав" и завършвайки с токсичната връзка на Чък и Блеър, която при днешната култура на отмяната не би оцеляла повече от два епизода.
Новите серии на "Клюкарката" са далеч от тези стереотипи. На сцената са модерните образи от Поколението Z, представящи всички раси под американското небе, използващи социалните платформи като играчки и освободени от всякакви предразсъдъци спрямо половите роли и сексуалността.
На пръв поглед не се очаква да намерим много допирни точки между новата "Клюкарка" и нейния предшественик, освен, разбира се, задължителните за всяка тийн драма елементи - тормоз в училище, интриги за насаждане на напрежение и всевъзможни конфигурации от любовни триъгълници.
До голяма степен старата "Клюкарка" изглеждаше износена откъм теми и готова да излезе в пенсия. Самите създатели на сериала Джошуа Сафран, Стефани Савидж и Джош Шварц са казвали, че идеите на поредицата от 2007 г. са изчерпани и след като HBO им дават шанс да възродят сериала, ще го направят по-пъстър и адекватен на съвремието.
Дадената дума обаче е изпълнена само отчасти.
Има отделни моменти, в които продължението на "Клюкарка" сякаш се противопоставя на оригиналния вариант. Вместо себични майки, в новите епизоди имаме грижовни бащи. Вместо свръхамбициозно семейство, което натиска наследниците си за успехи, имаме либерални и демократични родители, които обичат младежта такава, каквато е.
Различен е и периодът, в който растат новите младежи. Те вече не се блазнят от възможностите за добро образование, понеже с профилите си в Instagram и уроци по грим в Tik Tok могат да печелят достатъчно, за да не им е нужен колеж. Тийнейджърите са създали империя от продуктови препоръки за грим и дизайнерски дрехи, в която училището се използва единствено като декор за снимки.
Но извън влиянието на социалните платформи и политическата коректност концепцията на новата "Клюкарка" не предлага нищо ново. Сюжетните линии напълно се покриват с оригиналната версия, така че да липсва дори минимална изненада за хората, които са гледали сериала с Блейк Лайвли и Лейтън Мийстър в главните роли, а препратките към стария сюжет са многобройни.
Арената на събитията отново е частна гимназия в Ню Йорк, чийто социален живот се управлява от група богати ученици, които прибягват до парите на родителите си и скъпите си тоалети, за да получат желаното.
Ядрото на компанията от заможни приятели е Джулиан (Джордан Александър), своеобразен наследник на Блеър Уолдорф (Лейтън Мийстър) от оригиналната "Клюкарка", която движи конците на боготворящите я съученици. В 21 век обаче "кралицата на гимназията" е инфлуенсър с обръсната глава, а приятелките ѝ са и нейни пиари, които ѝ дават съвети относно имиджа ѝ в социалните медии.
Джулиан е обект на поклонение и се чувства удобно в позицията си на върха на пирамидата, когато в училището ѝ се появява отчуждената ѝ полусестра Зоя (Уитни Пит), преместила се от Бъфало в Ню Йорк и опитваща се да се впише в кръга на богатите и известните. Първоначално двете се сближават, но впоследствие, очаквано за всяка тийнейджърска драма, намират за какво да се сдърпат и да си вгорчат взаимно живота.
Пресъздаването на централния конфликт Блеър-Серина далеч не е единственото намигване към сериала-предшественик. Появяват се също наследниците на Чък Бас, който в новите епизоди е бисексуален плейбой, отгледан от двама бащи, и на Дан Хъмфри, който е доброволец и застъпник за равни права.
За сметка на това централен момент от "Клюкарката" на 2007 г. е премахнат в продължението - няма я мистериозната персона, която пуска слухове в онлайн пространството. От продължението веднага става ясно коя е "клюкарката", като фокусът не е върху загадката на личността, а върху хаоса, който може да предизвика една клюка в интернет.
Стратегията за доказване на факта, че една лъжа може да бъде превърната в истина, ако събере достатъчно последователи, има потенциал да проработи като силна идея в сериала на HBO, ако бъде подобаващо развита в последващите епизоди и изиграна достоверно.
Що се отнася до актьорския състав, в първия епизод младият екип от актьори все още играе вяло и посредствено, за да се счита за сериозен заместител на колегите им от оригиналния сериал.
С продължението идва и въпросът към каква целева аудитория се стремят създателите.
Дали е Поколението Z и дали то ще се припознае в толкова сковани диалози и специфична среда - каймакът на Ню Йорк от Горен Ийст Сайт?
А за генерацията на милениалите, която следеше епизодите с Блейк Лайвли, интригата в новия сериал приключва веднага щом разпознаят основните персонажи. Удоволствието умира, когато сюжетът е предсказуем, и ако бъдат ударени от вълна на носталгия по 2000-те, тези зрители по-скоро биха гледали оригиналните епизоди.
Продължението на "Клюкарката" само вдигна летвата пред себе си, поставяйки се редом до една от най-ембелематичните тийн поредици. Очакванията са големи, а възможните изходи ограничени - или ще се превърне в приличен сериал за подрастващото поколение, или ще си остане бледо копие на оригинала.