Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как изчезва нещо, което го няма

Дали Бърни Екълстоун гледа към България?
Дали Бърни Екълстоун гледа към България?

"Българската мечта за Формула 1" изчезва като сняг на слънце, алармираха днес кандидат-организаторите на кръг от световния шампионат у нас Богдан Николов и Румен Петков. Повече първият и по-малко вторият. Един вид, досега имахме шанс, обаче той вече изчезва.

И за това май виновна ще излезе държавата. Дали?

Нека да си припомним какво знаем за желанието на господата Николов и Петков да организират кръг от Формула 1 у нас. Защото те двамата не са България, което според мен е важно уточнение.

Първо се появи проект за строеж на писта за Формула 1 и MotoGP, като проектът бе разнасян тайно като шумкарски документи (г-н Петков е запознат с терминологията), после се оказа, че това ще е универсална писта - става за всякакъв терен, ще приема всякакви състезания - дори и такива, които имат противоположни изисквания, примерно за зоните за сигурност - във Формула 1 ги предпочитат асфалтови, при моторите искат да има пясък за падането на пилотите.

И така цяла година, включително и среща с Бърни Екълстоун на "Нюрбургринг", след която се появи известният на всички "предварителен договор" за състезание през 2011, клаузите от които обаче и досега са тайна.

И без обяснение дали това наистина е предварителен договор за организиране на състезание или най-общ меморандум за общ интерес за бъдещи действия.

И точно в края на миналата година всичко затихна след временното закриване заради дългове на Българската федерация по мотоциклетизъм, на която Николов е президент и при новата власт г-н Николов поде агитация за организирането на акционерно дружество, което да строи пистата и да приема Формула 1.

Сега, в края на април 2010, се оказа, че България закъснява със сроковете за създаването на въпросното АД, което ще е българско-катарско. В него трябва да участват Катарската инвестиционна служба и Национална компания Индустриални зони ЕАД, като АД-то да има капитал 500 милиона долара.

Правителството вече се ангажира да предостави за целта на проекта летище Доброславци, като теренът е с площ 3200 декера и е оценен на 185 милиона евро. Свежите пари трябва да дойдат от Катар. А Николов обясни, че заради късното създаване на въпросното АД, бъдещото ни домакинство е отложено от 2011 за 2012 година.

И така нататък, топката била у министър Свилен Нейков, който получил писмо от Екълстоун на 3 февруари, но не му отговорил и дори отказал среща с Бърни.

Бъркотията става все по-сериозна. Но то още от самото начало е ясно, че ще има каша.

Защото Бърни иска едно нещо и никога не го е крил: държавни гаранции за всеки кръг от Формула 1, който не може да докаже, че ще излезе на печалба.

Което България няма как да даде. Да не говорим за дългия списък с изисквания, на които не отговаряме: инфраструктура, финансиране, писта (у нас строежът дори още не е почнал), пътища, хотели, летища, организация на трафика, престъпност, интерес на публиката и т.н. А и интересът на спонсорите, които участват във Формула 1 към България клони към нула. Същото важи и за арабските държави, където тютюневите компании продължават да рекламират, но не и в ЕС. Все не излиза.

И да не забравим позицията на президента на ФИА Жан Тод, който на краткото си посещение у нас заяви, че не е чувал за преговори България да приеме кръг от Формула 1, след което дипломатично ни посъветва да си гледаме ралитата.

Защото през 2010 у нас ще има кръг от световния рали шампионат - рали "България", в което ще участват най-силните ни пилоти, които ще карат заедно със Себастиен Льоб, Мико Хирвонен, Петер Солберг и т.н.

Но все пак част от Формула 1 тази година ще се състезава у нас - световният шампион за 2007 Кими Райконен ще кара Citroen C4 WRC по отсечките на рали "България". Това не трябва да се пропуска.

Другото е араламбене, както го беше формулирал великият Радичков.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените