"Българската мечта за Формула 1" изчезва като сняг на слънце, алармираха днес кандидат-организаторите на кръг от световния шампионат у нас Богдан Николов и Румен Петков. Повече първият и по-малко вторият. Един вид, досега имахме шанс, обаче той вече изчезва.
И за това май виновна ще излезе държавата. Дали?
Нека да си припомним какво знаем за желанието на господата Николов и Петков да организират кръг от Формула 1 у нас. Защото те двамата не са България, което според мен е важно уточнение.
Първо се появи проект за строеж на писта за Формула 1 и MotoGP, като проектът бе разнасян тайно като шумкарски документи (г-н Петков е запознат с терминологията), после се оказа, че това ще е универсална писта - става за всякакъв терен, ще приема всякакви състезания - дори и такива, които имат противоположни изисквания, примерно за зоните за сигурност - във Формула 1 ги предпочитат асфалтови, при моторите искат да има пясък за падането на пилотите.
И така цяла година, включително и среща с Бърни Екълстоун на "Нюрбургринг", след която се появи известният на всички "предварителен договор" за състезание през 2011, клаузите от които обаче и досега са тайна.
И без обяснение дали това наистина е предварителен договор за организиране на състезание или най-общ меморандум за общ интерес за бъдещи действия.
И точно в края на миналата година всичко затихна след временното закриване заради дългове на Българската федерация по мотоциклетизъм, на която Николов е президент и при новата власт г-н Николов поде агитация за организирането на акционерно дружество, което да строи пистата и да приема Формула 1.
Сега, в края на април 2010, се оказа, че България закъснява със сроковете за създаването на въпросното АД, което ще е българско-катарско. В него трябва да участват Катарската инвестиционна служба и Национална компания Индустриални зони ЕАД, като АД-то да има капитал 500 милиона долара.
Правителството вече се ангажира да предостави за целта на проекта летище Доброславци, като теренът е с площ 3200 декера и е оценен на 185 милиона евро. Свежите пари трябва да дойдат от Катар. А Николов обясни, че заради късното създаване на въпросното АД, бъдещото ни домакинство е отложено от 2011 за 2012 година.
И така нататък, топката била у министър Свилен Нейков, който получил писмо от Екълстоун на 3 февруари, но не му отговорил и дори отказал среща с Бърни.
Бъркотията става все по-сериозна. Но то още от самото начало е ясно, че ще има каша.
Защото Бърни иска едно нещо и никога не го е крил: държавни гаранции за всеки кръг от Формула 1, който не може да докаже, че ще излезе на печалба.
Което България няма как да даде. Да не говорим за дългия списък с изисквания, на които не отговаряме: инфраструктура, финансиране, писта (у нас строежът дори още не е почнал), пътища, хотели, летища, организация на трафика, престъпност, интерес на публиката и т.н. А и интересът на спонсорите, които участват във Формула 1 към България клони към нула. Същото важи и за арабските държави, където тютюневите компании продължават да рекламират, но не и в ЕС. Все не излиза.
И да не забравим позицията на президента на ФИА Жан Тод, който на краткото си посещение у нас заяви, че не е чувал за преговори България да приеме кръг от Формула 1, след което дипломатично ни посъветва да си гледаме ралитата.
Защото през 2010 у нас ще има кръг от световния рали шампионат - рали "България", в което ще участват най-силните ни пилоти, които ще карат заедно със Себастиен Льоб, Мико Хирвонен, Петер Солберг и т.н.
Но все пак част от Формула 1 тази година ще се състезава у нас - световният шампион за 2007 Кими Райконен ще кара Citroen C4 WRC по отсечките на рали "България". Това не трябва да се пропуска.
Другото е араламбене, както го беше формулирал великият Радичков.