Напуснал работа, хванал пътя, камерата и фотоапарата - и станал номад. Тази житейска авантюра отдавна звучи не странно, а притеглящо за пробване, но разликата при Стив Хениш е, че той е професионален пътешественик и видео-блогър. По-скоро - превърнал се е в този рядък тип по щастлива случайност. И сега се озова в България, която определя с една единствена дума - изненадваща.
Той идва от Хамбург с визитката на специалист по комуникации и социални медии за компании като „Дойче Телеком" и DHL. След 9 години в сферата, през които кратките воаяжи из Европа служат за разтоварване, Стив решава да напусне работа и да попътува из широкия свят. Няма как да зареже интернет и социалните мрежи, за да остане свързан със своите приятели. Затова създава любителски сайт, където описва преживяното.
Късмета преобръща Португалия. Стив не подозира, че неговите истории за страната на фадото ще привлекат толкова силен интерес от цял свят: „Това се оказа ниша в онзи момент - преди две години - място за всички, които искат просто да си купят билет за някъде и да избегнат всички останали формалности", обяснява германецът.
Три години по-късно той е споделил информация от първа ръка за пътувания в Чили, Австралия, ЮАР, Испания, Боливия и къде ли още не. Неща, които няма как да прочетеш в туристически книги и брошури. Като вкусът и опасните потайности на българската ракия или коя планина в Чили е подxодяща за полет с парапланер.
Бизнес и удоволствие
„Идеята е сайтът да бъде журнал за пътувания, който независими туристи да посещават и да намират полезна и ценна информация, съвети и мултимедия, без да се налага да използват услугите на туроператор или пакетни услуги, а да си организират пътуването сами", разказва Стив. Защото чарът на един град, планина или държава е лично откритие.
В един ден момент обаче сайтът back-packer.org става толкова популярен, че на Стив Хениш му хрумва да го превърне в източник на препитание. Така се появяват видеоклиповете и фотографските серии, които Стив прави през своята гледна точка за хостели и хотели в местата, които посещава.
„Когато си купих първата камера, бях ужасно несръчен, но след това се подобрих - така от една година продавам тези видеоклипове на компании, които са заинтересовани, участвам в туристически изложения и панаири за иновативни подходи за промотиране на различни дестинации чрез социалните мрежи", споделя Стив Хениш.
Неочаквана България
Всяка дестинация зад граница, независимо колко далечна и различна е, носи було от национални стереотипи и етикети, налагани от индустрията. Париж може да е градът на любовта, а Рим да е вечен, но България все още има противоречив образ в чужбина. „Какво? В България има сняг?" учудват се сънародници на Стив.
Той обаче не идва в страната ни съвсем неподготвен, благодарение на комунизма и железните граници от онова време, когато бетонните перли по Черно море са нещо като държавен символ. Блогърът намира България за съвсем различна държава сега - малка, но наситена с красиви гледки, стари традиции и бумтяща от живот столица.
„Когато никога не си бил в България, мислиш за нея като нещо „източно". София обаче е толкова пъстър град - с различните сгради, улиците в центъра, кафенетата и ресторантите, че все едно си в Берлин, където всеки иска да отиде в момента", изтъква Стив.
Заглежда се по графити и улично изкуство, архитектурата на църквите и солидните социалистически сгради, в които вижда не градска среда от кръпки, а интересна комбинация между „ново" и „старо". „В Германия е точно обратното. Модерните сгради, които се строят, те всички са еднакви", сравнява съветникът на свободните туристи.
„Много съм пътувал, но българите, които съм срещал до момента, са доста готини. Младите хора говорят свободно английски, дори немски език, така че е доста приятно, а и нощният живот в София е наистина интересен", коментира Хениш, изтъквайки и прекрасните си впечатления от Витоша, Пловдив и Велико Търново.
Стив Хениш има мисия да разкаже за различните лица на България в своя сайт - това е част от нова тактика за печелене на германски туристи у нас, каквато според него няма дори държава-магнит за посетители като Испания.
„Когато отиват на море, германците искат да имат какво друго да правят, а не само да се припичат под чадъра. Малко от тях не знаят, че могат съвсем спокойно да отскочат до Пловдив или до планината, да покарат каяк, а през зимата - ски", дава пример блогърът.
Според него повечето германци, които летуват у нас, са мотивирани от ниските цени. „За нас, германците, сигурността е на първо място, а България изглежда като далечно и малко диво място", допълва той.
Стив Хениш обаче е чужденец, който е преобърнал мисленето си за България. Опознава я - и започна да я обича все повече.
Глупости, пълно е с такива калъфи. През последните години поне няколкостотин са ми минали пред очите. И, разбира се, никога няма да го чуете, но зад тези красиви идеи винаги седи предварително субсидиране. Т'ва "зарязал работата, фанал камерата" си е матреял за ученички...
Rowan ---------------------------------- Казват се "носърчета"