"Свинските" войни във Франция

Когато френската медицинска сестра Аиша Табакче от малък град близо до Париж отива в училището на децата си, за да попълни формуляр за хранителното меню, остава изненадана. Оказва се, че вече няма опция да посочи, че децата й не ядат свинско месо.

Аиша се обажда в кметството, за да сподели проблема, а отсреща чува: отсега нататък, е така. Свинско или нищо.

Доскоро е имало възможност децата на мюсюлмани да имат меню, различно от това на връстниците си в случай, че се сервира свинско. Храната обаче също е влязла в серията от френски битки за отделяне на светския и религиозния живот. След дългогодишни спорове и скандали на тема забрадки, сега и свинското влиза в дебата за национална идентичност и мястото на исляма във Франция.

Според десните политици училищният обяд с наденички и бекон е нещо наистина френско. Според другата страна промяната в менюто праща лош сигнал към децата на мюсюлманите или на евреите - че захда си истински французин, трябва да ядеш свинско.

Не става дума за менюто, а за политика

Реалната причина за този спор е въпросът за секуларизма във Франция и дали разделението между светски и духовен живот не е изкривено след терористичната атака срещу списание  „Шарли Ебдо" в началото на годината.

Аиша е родена в Шили-Мазарин - град с население от около 20 000 души, недалеч от Париж. През последните 30 години училищата в града са предлагали алтернативно меню за учениците с мюсюлмански и еврейски произход, за да не ядат месо. Това обаче ще се промени от ноември.

Новият кмет на града Жан-Пол Бенету, член на десницата на Никола Саркози, твърди, че новото меню е начин да се запази „неутралност" в публичния сектор.

Много родители, учители и леви политици обаче настояват, че това умишлено заклеймяване на исляма е жестокост към децата, докато училищният обяд е използван за политически игри.

Аз обичам свинско, вкусно е

Четиригодишната дъщеря на Аиша не разбира защо не трябва да яде свинско, но вече е усетила негативната атмосфера, затова отказва да се храни в училищния стол и плаче. По-рано е казвала, че няма против да яде свинско, мислейки, че това е десерт. Деветгодишното й братче вече е направило подписка срещу промените в менюто, подкрепена и от родители немюсюлмани, възмутени от случилото се.

Самата Аиша Табакче всеки ден сваля забрадката си, за да отиде на работа. Това е заради закона, който задължава служителите в държавния сектор и медицинските лица да не показват религиозна принадлежност на работа. „Това е законът, затова го правя. Но другото - не е закон", казва тя за промененото меню.

Менюто във френските училища се определя от местната власт, която е свободна да въвежда свои правила. Обикновено всички деца ядат едно и също, но в дните, в които се сервира свинско, много общини предлагат алтернативно меню.

Неутрална, но дали

В центъра на проблема е въпросът за секуларизма. Френската република е построена върху стриктен принцип за разделение между църква и държава, с което се цели да се насърчи равенство между всички лични вярвания.

На теория държавата е неутрална що се отнася до религия и позволява на всеки да изповядва вярата си, стига да не бъде заплаха за обществения ред.

След смъртоносната атака в редакцията на сатиричното издание „Шарли Ебдо" и магазина за кашер, в която загинаха 17 души, политически партии използват въпроса за разделението на светска от духовна власт като решение на всички социални проблеми.

След атаките премиерът социалист Манюел Валс заяви, че секуларизмът е единственото, което има значение. Оттогава думата се е превърнала в мантра от правителство и политици до степен, в която лингвисти наскоро я обявиха за „дума на годината".

Тя е използвана като част от дебата за националната идентичност - използвана за противопоставяне на всичко, което не е френско, най-вече. Тя цели и изключва от себе си най-вече исляма, когато става дума за публична сфера.

Ако идеята на секуларизма е да защитава плурализъм, то днес се е превърнал в синоним на бяла християнска Франция, където всеки споделя еднакви ценности и традиции, начин да се каже, че в страната нямат място мюсюлмани.

В самото градче Шили-Мазарин няма социално напрежение.

В него живеят много наследници на северноафрикански имигранти, които са се заселили в града след края на Втората световна война. Всички живеят в мир. Наскоро обаче по стълбовете в града се появиха плакати на парията на Марин Льо Пен, които припомнят, че „Това е нашата страна".

По-рано тази година друг кмет, получил подкрепата на Саркози - Жийе Платре, се отказа от менюто без свинско в град Шалон-сюр-Сон. За това свое решение той беше изправен на съд от мюсюлманска правозащитна организация, която обаче загуби първото дело. Второто е насрочено за 19 октомври.

Според Платре религиозните вярвания са лични, а публичните услуги трябва да бъдат отделени и неутрални. Той подчерта, че за децата, които не искат да ядат определено ядене, се грижат служителките в стола, които му дават повече от храната в менюто, която харесва, за да не остава гладно.

Според него обаче секуларизмът ще бъде водеща тема и при президентските избори през 2017-та година, защото по думите му, френското общество търси себе си и се пита как да се справи с интеграцията на имигранти.

Самият Никола Саркози, който ще се включи в президентската надпревара, подкрепя отказа от алтернативно меню в училищата. Пред френска телевизия той призова родителите, които искат децата им да се хранят според религиозния канон, да ги пращат в подходящи частни училища.

В партията му обаче цари разделение - дали или не е редно да принуждаваш дете да яде храна, която не отговаря на религиозните и културни разбирания на семейството му.

За поддръжниците на френското дясно месото е политика. В последните президентски избори през 2012 година, когато Саркози загуби от Франсоа Оланд, той се стремеше да подхранва страховете от „ислямизиране" на националното меню. И това не е единствената авантюра на Саркози в полето на политиката за разделяне по идентичност. Наскоро той заяви, че в името на „секуларизма" трябва да бъде забранено на мюсюлманки да носят забрадки в университетите - коментар, който предизвика негативно отношение дори в собствената му партия.

През 2004 година Франция забрани на момичетата да носят забрадки в държавните училища, както и всякакви други религиозни символи като кръстове и тюрбани. В последно време се стига дори до крайности като това момичета да бъдат гонени от училище, защото носят твърде дълги черни поли. Това предизвика тревога от дискриминация, която отива отвъд закона.

Според изследване на правозащитна организация, най-малко 130 студенти са били изгонени от час през 2014-та година заради външен вид, определян като открито религиозен - основно дълги черни поли.

Сега, в пика на новата тема за дебат около разделението на религия от светски живот, родителите се чудят как да обяснят на децата си защо няма да имат меню без свинско в училище.

Вероятно някои френски политици мислят, че свинското е свързано тясно с френската идентичност, Но тя е много повече. Така или иначе според скорошно проучване любимата храна на французите е кускусът.

Затова би трябвало да не се създава политическо разделение там, където не съществува. Още повече, че въпросът за свинското в училище изниква няколко пъти месечно, а не всеки ден.

#1 Harry 15.10.2015 в 09:01:01

Не разбирам, как така за християните не бива да демонстрират християнската си принадлежност, носейки кръстчета на врата си, в Бавария и Италия забраниха разпятията в класните стаи, защото това обиждалио не мюсюлманите, а за отделно меню, забрадки и шапчиците кипа може, демократично е и не обижда християните?! Може би само не-християните са много чувствителни и обидчиви? Баси демокрацията!

#2 dedo adji 15.10.2015 в 10:04:35

Статията ме връща към времето на социализЪма, когато по пионерски лагери и ученически и студентски столове майките и татковците на съвременните защитници на исляма от ДПС, предполагаемо израсли в непросветени семейства с консервативни религиозни традиции, ядяха свинско без да им мигне окото. Имах двама състуденти, от Йордания и Сирия, възпитани в строг шериат. Те, на другарски купони, си хапваха свинско и пийваха винско, но на публично място, в ресторант, не близваха. Значи можело. Ама чакайте, това е тоталитарно. Е, сега демократичното френско общество откъсва листче от тоталитарния тефтер и по демократичен начин, със седемдесет годишно закъснение, заявява: "Капсулирайте се щом искате, но за своя сметка. Ние няма да плащаме за да ни навирате в лицето различието си от нас." Защото до това се свежда свинската война. Никой не тика насила свински мръвки в устите на поганските деца.

#3 Дара 15.10.2015 в 13:24:51

А не е ли обидно за будистите , че изобщо се сервира месо? За индусите не е ли обидно, че се сервира телешко? Ако в този ден има телешко, мюсюлманите ще има какво да ядат , но индусите и будистите - не. Ако обаче наред с блюдата с месо има и вегетарианска опция, всеки , който не яде някакъв тип месо, може да избере вегетарианската опция този ден Т.е. ако днес има свинско, мюсюлманите могат да изберат вегетарианската опция, както индусите в дните с телешо и както будистите всеки ден. Но мюсюлманите трябва да се представят като жертви.

#4 Ленивец 15.10.2015 в 14:02:58

Примерът с индусите в предният коментар е много правилен!И не съм чел някъде те да се възмущават,че се сервира телешко(говеждо).Не си го поръчват и толкова.Има и една друга страна на въпроса-защо тази т.н. толерантност да се оказва само от християни към мюсюлмани?Защо мюсюлманите например не позволят да се консумира свинско и алкохол от не-мюсюлмани на тяхна територия?Защо в Саудитска Арабия човек не може да носи кръстче или да се прекръства на публично място?Напълно нормално би било тогава всеки саудитец, хванат да се моли или облечен в техните бурки,да бъде наказан както християнин,прекръстил се в Мека.Със сигурност в България има повече джамии, от колкото църкви в целият мюсюлмански свят.Това ли е толерантност?

#5 Nikkor 15.10.2015 в 22:55:47

Това е само началото. Бедна ви е фантазията какво ни чака още. Започна се със забрадките и джамиите, обидата от карикатурите, сега свинското, утре ще си искат шериата. Проблемът си има много просто решение. Натоварват ги на самолетите, закарват ги в пустините и ги изхвърлят през вратите. Само че баба ви Меркел блее как щяла да се справи, белким и дадат и на нея един нобел. И всеки който се възпротиви бива обвинен в расизъм, сексизъм, ислямофобия и какво ли още не. Е, така да е. Аз съм ислямофоб.

#6 Conspirator 15.10.2015 в 23:20:54

Nikkor,намираме се в ''пик-а''на неолибералната революция.Всичко е възможно,дори и немислимото,но махалото на историята ще тръгне в другата посока съвсем скоро. Срещу всяко действие/или бездействие,пораждащо странни движения/се заражда равно по сила противодействие.Физика,нищо повече...

#7 Dox 16.10.2015 в 00:14:58

Няма какво да се лъжем. Изненадаха ни по бели гащи. ЕС-то още не може да се освести и да разбере какво точно става. Ебах ти и "съюза", ебах ти и порното. Гледам как Турция си разиграва на малкото пръстче целия ЕС и се хили и подскача от кеф. "Ама интересна игра бе, бате, а? Или дайте пари, или ще ви пуснем още няколко стотин хиляди от тези. А-а-а, ама и визите махнете де. Не може така. А, и зона свободна от полети, ако може - в северна Сирия. Да. та да се справим по-добре с кюрдите". ЕС-то чак сега започна да мъдрува за собствени въоръжени сили, но ... "Сетила се Мара да се побара". Май вече е много късно. Именно за това разпадът на ЕС в този му вид според мен е неизбежен - рано или късно. А какво ще последва - един Господ знае. Нещо все ми се върти в главата един сценарий - руснаците постигат своето в Сирия. Тя се разделя, което води и до появата на независима кюрдска държава. Което ще рече Турция да се лиши от свои територии. За да я компенсира, т.нар. Международна общност ще си затвори очите, когато Турция си присвои част югоизточната част от БГ. Всъщност това, последното може да стане и днес. Някой вижда ли проблем да не стане?

#8 dedo adji 16.10.2015 в 00:16:29

Конспи, колкото и скоро да е, а не съм сигурен в което, ще е с 30 годишно закъснение. Рязаните са здраво окопани, направо бетонирани в цяла западна Европа, чак до Скандинавия. А в отговор плахи движения, стават за отпъждане на мухи. Какво очакваш от хора, които не смеят да кажат публично "негър"? Само преди половин година Меркел сериозно поставяше ултиматуми на чуждите елементи да се интегрират. Само преди месец даде заден и ги посреща едва ли не с хляб и сол. Някой или нещо здраво я притисна. Англия направо я отписвам. Французите правят половинчати опити за вземане контрол, засега без особен успех. Само в двата края - Иберия и бившите соц. страни, за съжаление без България, удържат фронта. Но там пък икономиката е най-слаба. Класическата физика изглежда не действа, имаме нова квантова механика.

#9 Dox 16.10.2015 в 00:32:30

Деде, Много бързо и динамично се развиват събитията. 30 години много ми се струват. До тогава белким стане нещо друго - търпимост или най-добре - уважение между всички религии. Но до тогава .....

#10 dedo adji 16.10.2015 в 01:55:08

Докси, 30-те години са закъснението на реакцията. Сега имаме максимум 3-4 години. А оядена, заспала Европа още мига на парцали и се чуди как да е политически коректна. А няма да стане без тоталитарни методи, файда ще е ако мине без граждански войни. И да се осъзнаят ония оттатък океана. Защото ако европа падне те са следващите и този път океаните няма да ги спасят. Много хора са се чудили защо Рузвелт е спасил Сталин през ВСВ. А той си е направил сметката кое е по-опасно за САЩ - Германия завладяна от СССР или СССР завладян от Германия. Ама де го сега Рузвелт. Една кюрдска държава може да ни е и от полза, да привлече върху себе си яростта на турския сербезлък. Иначе и сега нищо не пречи на турците да завладеят до Балкана, никой няма да се мръдне да ги спре.

#12 Ролинс 17.10.2015 в 01:26:54

бойчев, какви симптоми, бе брат. Май коментиращите не са прочели статията. Мюсюлманските родители не се възмущават, че се предлага свинско, а че се предлага ЕДИНСТВЕНО свинско. Значи, брат, аз не ям месо и не искам децата ми да ядат месо. И ако не се предлага вегетарианска опция в столовата, и аз бих бил възмутен като родител А и това е Франция, една цивилизована държава на запад и нямаш избор все едно си в съветския съюз Бегай оттук бе Колкото до забрадките, това е много спорен въпрос. Аз съм против никаба/хижаба, защото репресира жените. Принципно ако зависеше от мен, бих забранил всички религиозни дрехи, носии, символи на публични места. Друг е въпросът, че много хора биха се разбутнували от една такава забрана. Мисля, че все пак ще дойде времето и мястото, когато това ще се случи, най-вероятно скандинавците ще са първите, които ще се усетят, а и там е най-големият брой атеисти като процент от населението.

Новините

Най-четените