Как WhatsApp преобърна наркотрафика в Африка

Мозамбик има само един сигурен път, който свързва северната с южната част на страната, но това не му пречи да стане артерия за високодоходна търговия с хероин.

Хероинът е най-изнасяният продукт от Мозамбик след края на гражданската война, твърди нов доклад, който описва тази незаконна индустрия.

По официални данни, двете основни стоки на експорта от Мозамбик през 2016 са непреработеният алуминий и въглищата, на стойност съответно $378 млн. и $678 млн. Износът на електричество също е донесъл $378 млн. през 2016 г. Хероинът обаче носи по $20 млн. на тон, а се смята, че между 10 и 40 тона от дрогата преминават през Мозамбик всяка година.

За повече от две десетилетия след края на войната в Мозамбик, търговията с хероин се е развила до строго регулирана мрежа, контролирана от свързани фамилии и съществуваща с мълчаливото съгласие на политическия елит.

Сега тази хватка на незаконния бизнес е отслабена заради подобрения сигнал на мобилните телефони и наличието на WhatsApp и други приложения за съобщения.

Бившият журналист Джоузеф Ханлън, който сега работи за Лондонската школа по икономика, дори говори за "юберизацията на търговията с хероин в Мозамбик."

Мозамбик е важна транзитна точка в глобалната наркотърговия. За разлика от Танзания и Кения, търговията тук е успяла да проработи в силна регулация. Семействата по върховете на престъпността успяват да си изградят силни връзки с управляващата партия.

Доходите от дрога са "препирани" чрез предимно празни плажни хотели и лъскав шопинг мол в центъра на Мапуто. В най-добрите си времена наркобосовете дори са могли да перат пари чрез държавни ценни книжа, твърди Ханлън. Фамилиите обаче са се оказали във фокуса на вниманието, когато местният бизнесмен Мохамед Бахир Сюлейман е разобличен от наркобарон в грама, изтекла в WikiLeaks.

Сега независимите играчи променят този пазар, благодарение на WhatsApp и други услуги за чат. Наркотиците се пренасят от шофьори и рибари, които следват анонимни инструкции от Дубай и Обединените Арабски Емирства, като заобикалят традиционните мрежи.

Чрез криптирани приложения като Telegram, Viber и Signal, дилърите могат да изпращат снимки на "продукта" и лицето за контакт, което повишава доверието в тези т.нар. "фрилансъри".

Те може да са рибари, пренасящи хероиновата пратка до брега, или шофьори на камиони, търсещи малко допълнителен доход чрез участие в престъпната "поръчкова икономика".

Хероинът все така пристига до Мозамбик по доста старомоден начин. Моторизирани лодки напускат брега на Макран в Пакистан и Иран с хероин, произвеждан в Афганистан. Обикновено не по-големи от 15-23 метра, те са достатъчно малки, за да плават из Индийския океан, незабележими за сателитите или бреговата охрана. Ако бъдат спрени, се преструват на екипажи на риболовни кораби, а всички наркотици се прибират в тайни отделения.

Пемба и архипелагът Киримбас, който обикновено се свързва с идиличните си туристически локации, са крайни точки за трафика на наркотици. Спокойните води и пясъчните дюни са удобни за укриване на контрабандисти. По-големи количества хероин пристигат с контейнери, натъпкани между мотоциклети и битови уреди от Близкия Изток или ориз от Пакистан. Обикновено подкупите са достатъчни, за да се избегне претърсването им.

Този нов децентрализиран модел с подобрени комуникационни канали позволява на трафикантите да следват "латиноамериканския" модел, като избират изолирани маршрути.

Подобреният мобилен сигнал означава, че наркобосовете могат да предават телефонния номер на подкупен чиновник. "Шофьорите-фрилансъри" получават пари в брой, с които да плащат на полицаите и митничарите по пътя. Получават заплащането си от остатъка от парите за подкупи, тъй като доста малко от хероина всъщност остава в Мозамбик.

По-голямата част от дрогата е предназначена за Йоханесбург, откъдето тя се добира до европейския пазар. Мозамбик почти няма случаи на успешни операции по разкриване на наркотрафикантски мрежи, но съседните държави знаят много добре колко голям е обемът на търговията.

През януари мозамбикски шофьор беше арестуван в съседен Свазиленд, след като беше заловен с 200 килограма хероин. През юни 2017 друг шофьор беше задържан, докато се опитваше да прекоси границата с Южна Африка с подобни количества дрога.

Остава неясно дали това нарушаване на съществуващите канали за трафик на дрога ще е достатъчно, за да ликвидира престъпната мрежа в Мозамбик. Криминалната "поръчкова икономика" е създала паралелна търговия, но тя също разчита на традиционната корупция и на ненамесата на полицията и съдебната система.

#1 e-mil 07.07.2018 в 15:43:38

"Моторизирани лодки... не по-големи от 15-23 метра, те са достатъчно малки, за да плават из Индийския океан, незабележими за сателитите или бреговата охрана." Глупости! Шпионските сателити съществуват толкова отдавна и са толкова развити, че даже вече ползваме старите от тях безплатно в картите на Гугъл, където са снимани дори малки обекти. Как може да се виждат 4-метрови коли по улиците на Мапуту, а не може да се виждат 23 метрови лодки? https://www.google.com/maps/@-25.9803298,32.583778,61m/data=!3m1!1e3 Освен това сателитното наблюдение е много скъпо и се ползва за далеч по-важни разузнавателни задачи. Например в САЩ, които са достатъчно богати за да поддържат много собствени сателити, Бреговата охрана ползва самолети за наблюдение на границите. По-гъвкави са за работа и непосредствено командване. Дори армията при наземни военни операции въздушната поддръжка я правят със самолети, а не сателити. Отделно морските радари (дори и гражданските) са достатъчно мощни за засичане на толкова големи лодки. Могат да засичат 4-5 метрови спасателни салове и дори средно големи буйове (когато са достатъчно високо и с достатъчно големи антени). А военните са още по-добри. Даже в САЩ последните години започнаха да залавят наркотици в малки стелт плавателни съдове не по-високи от рибарска гребна лодка. Проблемът в онзи край на Африка (Сомалия, Кения, Танзания, Мозамбик) е че просто няма достатъчно брегова охрана и че корупцията е по-голяма дори от нашата, а не че лодките са малки. Имат редки военни патрули, недостатъчни за цялата морска граница и толкоз. Дълбоко се съмнявам въобще да ползват сателити. Те патрулни кораби нямат достатъчно, че сателити...

Новините

Най-четените