Най-големите самолетни катастрофи през 2016

Мнозина смятат 2016-та за една от най-лошите в новата ни история. И след кончините на десетки популярни лица от шоубизнеса, терористичните атаки по целия свят и множеството военни конфликти, това може и да е така.

Годината обаче бе добра за авиацията, която става все по-безопасна и това е факт, който може лесно да се потвърди чрез безпристрастната статистика.

Статистиката е едно, но усещането у масовата публика, че непрекъснато някъде падат самолети остава. А това идва от огромния медиен интерес към всеки по-сериозен авиационен инцидент, независимо къде е станал той.

В непрестанното ровичкане на медиите около авиационните инциденти има и нещо много полезно - засилва се обществения интерес към поддържането на високите стандарти за авиационна безопасност.

Ето кои бяха най-сериозните авиационни инциденти през изминаващата година.

1. Неуспешният терористичен акт


На 2 февруари на борда на полет DAO 159 на сомалийската авиокомпания Daallo Airlines избухва взривно устройство. Това става само 20 минути след излитането на A321 от сомалийската столица Могадишу.
Единственият загинал при инцидента е атентаторът-самоубиец, който изпада от самолета през дупката, която бомбата му прави във фюзелажа. Отговорност за атентата поемат ислямските терористи от Ал-Шабаб.

Смята се, че бомбата, поставена в лаптоп, е с прекалено малка мощност, за да предизвика сериозни поражения по самолета, а вкарването на взривното устройство на борда е възможно заради лошата сигурност на летищата в Сомалия.

2. Проблеми в Непал


Малката азиатската страна Непал страда от сериозни проблеми с авиационната си безопасност. На 24 февруари там се случва поредната катастрофа - малко след излитане катастрофира DHC-6-400 Twin Otter на местната авиокомпания Tara Air. Няма оцелели от намиращите се на борда 23-ма души.

Според непалските власти причината за инцидента е пилотска грешка - екипажът се е отклонил от маршрута, за да избегне гъсти облаци и се е сблъскал с терена.

За последните 10 години, това е деветата катастрофа с пътнически самолет, принадлежащ на непалски авиокомпании. Жертвите са 157 души. Поради проблеми с авиационната безопасност в Непал Европейският съюз забран достъп до територията си на всички непалски авиопревозвачи.

3. Кацане в снежна буря


На 19 март при кацане в руския град Ростов на Дон катастрофира Boeing 737-800 на дубайската нискотарифна авиокомпания Flydubai.

Машината отива за кацане при много сложни метеорологични условия - силен вятър и снеговалеж. Първият опит за кацане е неуспешен и екипажът изчаква 35 минути, преди да опита да се приземи отново. Вторият опит също е неуспешен и самолетът се разбива в очертанията на летището, при което загиват всички 62-ма, намиращи се на борда му.

Разследването на инцидента продължава, но първоначалните изводи говорят за пилотска грешка.

4. Проблеми с редуктора


На 29 април вертолет EC225 Super Puma на CHC Helikopter Service катастрофира в Норвегия. Машината изпълнява редовен полет за превоз на персонал до една от нефтените платформи в Северно море. Няма оцелели сред двучленния екипаж и 11-те пасажери.

Свидетели на катастрофата описват, че носещият винт на вертолета се е откъснал в полет. По-късно разследването потвърждава, че инцидентът е причинен от умора на метала в редуктора на вертолета.
Преди няколко години се случват две други катастрофи със същия модел вертолет и по същите причини. Тогава производителя Eurocopter (вече Airbus Helicopters) твърдеше, че се е справил с проблема.

5. Отново тероризъм?


Полет MS804 на EgyptAir катастрофира в Средиземно море на 19 май при изпълнение на полет от летище Шарл дьо Гол, Париж за Кайро. Загиват всичките 66 души на борда на падналия A320.
Първоначалните данни от разчитането на черните кутии показват, че на борда на самолета е избухнал пожар. През септември бе обявено, че по останките на самолета има следи от взривно вещество, а през декември египетските власти заявиха, че има следи от експлозия и по телата на загиналите.

Въпреки, че всичко сочи към пореден терористичен акт, засега египетските власти не дават категорично заключение и инцидента все още официално се разследва.

6. Пожар на кацане


Пожарът е едно от най-страшните неща в авиацията, но не е задължително да доведе до фатален инцидент. На 27 юни от летище Чанги в Сингапур излита Boeing 777-300ER на Singapore Airlines.

Два часа след излитането екипажът получава индикация за теч на масло в десния двигател и решава да се върне в Сингапур. Приземяването е успешно, но по време на него избухва пожар в същия мотор, който бърво обхваща цялото полукрило.

Действията на пожарната са светкавични и огънят е потушен за две минути. Няма пострадали, но самолетът е тежко повреден.

Разследването показва, че в маслената система е проникнал керосин, който е причинил пожара.

7. Изчезнали в Индийския океан


На 22 юли от индийската авиобаза Тамбарам излита военнотранспортен самолет Ан-32 от състава на индийските ВВС. Екипажът е шестчленен, а машината превозва 23 човека за Порт Блеър на Андаманските острови.

Самолетът изчезва от радарите на около 300 км от индийския бряг. Въпреки продължителното издирване не са открити останки от самолета и намиращите се на борда му хора.

8. Катастрофа с балон


На 30 юли става факт една от най-тежките катастрофи с балон с топъл въздух. Инцидентът се случва в Тексас, като балонът, превозващ 16 души, се сблъсква с далекопровод и рухва на земята. Няма оцелели.

9. Първият сериозен инцидент за Emirates


Дубайската авиокомпания Emirates e сред най-големите в света и за 31-годишната си история нямаше сериозен инцидент. Това се промени на 3 август, когато при кацане в Дубай се разби Boeing 777-300ER.

Кацането не е било добро и екипажът решава да опита отново, но при издигането машината се срива и стоварва на пистата от неголяма височина. Избухва пожар, но за щастие пътниците са евакуирани успешно. За съжаление при потушаването на огъня загива един пожарникар.

Причините за инцидента все още се разследват.

10. Пожар на излитане


На екипажът на полет 383 на American Airlines се случва едно от най-страшните неща по време на излитане - отказ на двигател. И все пак излитането от летището на Чикаго, което става факт на 28 октомври не е фатално.

Екипажът успява да овладее повредения Boeing 767-300ER и да прекрати излитането. Въпреки избухналия пожар няма сериозно пострадали сред пътниците и екипажа.

Първоначалното разследване показва, че една от степените за високо налягане на реактивния двигател се е разпаднала по време на излитането, което е и разрушило мотора.

11. Футболни трагедии


28 ноември ще остане като черна дата за бразилския футбол, но и показва до какво води неглижирането на основни принципи в авиацията.

Четиридвигателният Avro RJ85, който превозва футболния отбор Чапекоензе, катастрофира в околностите на колумбийския град Меделин, а причината за това е почти шокираща - спиране на двигателите, поради изчерпване на горивото.

Оказва се, че самолетът е изпълнявал полет на предела на далечината си на полет, при това без да се предвижда какъвто и да е горивен резерв. Точно това изиграва фатална роля в трагедията - самолетът е оставен да изчака във въздуха кацането на друг полет.

От намиращите се на борда 77 човека загиват 71. В момента в Боливия, страната в която е била регистрирана авиокомпанията собственик на катастрофиралия самолет, се води криминално разследване, като първите му резултати показват тежко и системно неглижиране на правилата за авиационна безопасност.

12. Катастрофа в пакистанските планини

На 7 декември ATR 72-500 на пакистанската авиокомпания PIA се разбива в планински склон при изпълнение на вътрешен полет.

Първоначалните данни показват, че един от двата двигатели е избухнал по време на полет, повредил е фатално крилото, което е и довело до самата катастрофа, при която загиват 47 души.
Все още няма окончателно заключение за причините за инцидента, но в Пакистан вече се разразява бурен дебат за състоянието на PIA и множеството проблеми при експлоатацията на самолетите.

13. Финален трагичен акорд


За съжаление и в последните дни на годината станахме свидетели на авиационна катастрофа и то не далеч от България.

Руски военен Ту-154Б-2 катастрофира при кацане в град Сочи, на Черноморското крайбрежие на Русия. На борда му са се намирали 92 човека, включително и изпълнители от ансамбъла на руските въоръжени сили.
Самолетът е излетял от летище Адлер в Сочи след като е бил зареден с гориво. Той лети във въздуха само две минути.

Сред първите версии за инцидента са техническа неизправност и човешка грешка. Все още се издирват останките от телата на жертвите. Тепърва ще има техническа експертиза и щателно разследване.

Новините

Най-четените