Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ловът на вещици е реалност

Поне още четири общности в Асам вярват във вещерството и тяхната изолираност в отдалечени планински райони е допринесла тези суеверия да останат трайно, дори след като обществото като цяло ги е отхвърлило Снимка: Getty Images
Поне още четири общности в Асам вярват във вещерството и тяхната изолираност в отдалечени планински райони е допринесла тези суеверия да останат трайно, дори след като обществото като цяло ги е отхвърлило

Триста години след истерията в Салем, на някои места преследването на вещици все още е ужасяващо истинско.

Миналата седмица 200 души в индийския щат Асам измъкнаха 65-годишна жена от дома й, съблякоха я и я обезглавиха с мачете. Зад действията им стоят думите на самопровъзгласила се пророчица, която ги събира в местен храм и е обявила жената за вещица, която ще донесе лош късмет и болести в селото.

За съжаление, въпреки IT-специалистите и различните висши учебни заведения, подобни случаи не са рядкост в Индия. През последните шест години 90 души, предимно жени, са загубили живота си в Асам, защото са обявени за вещици. И това не е всичко - в периода между 2000 и 2012 година 2 097 души са убити заради обвинения, че практикуват магия.

Заради по-активните регионални медии, ужасяващите примери станаха известни на обществото. По-рано тази година жена в щата Одиша беше принудена да яде човешки екскременти като наказание за вещерство.

Миналия октомври в Асам стотици увиха атлетка в рибарски мрежи и я измъчваха, защото била вещица. Тя е представяла Асам в няколко национални състезация и е носител на златен медал за хвърляне на копие. През 2011 година майка и дъщеря са обвинени в магьосничество и наказани с изнасилване.

Дълбоко вкоренени вярвания

Суеверия като носенето на скъпоценни камъни и пръстени за добър късмет или да се ожениш на щастлива дата, са много популярни в Индия, а много от суеверията са насилствени и вредни. В Асам добрите вещици някога са били приемани заради способността им да лекуват болести. Дори и днес има много селища, които нямат достъп до медицинска услуга, затова хората ходят при вещици или при селския доктор, който с магия да ги излекува, разказва професорът по социология Чандан Кумар Шарма. Университетът Тазпур, в който той преподава, се намира именно в района, в който се случи обезглавяването.

„Съвременното общество не е монолитно. Въпреки че се съвременни, много сегменти от нашето общество все още са доста назадничави и в тях образованието и научната мисъл не са достигнали", казва Шрама, който изучава социалните и етични практики на индийския североизток. „Всички знаят, че прилагането на закона е много слабо и си играят с невежеството и суеверността на хората", каза той за „богинята". Някои от практикуващите „бяла магия" са известни не само със способността си да лекуват болести, но и да откриват вещици, които работят с черна магия.

Според Шрама ловът на вещици е характерен за икономически и социално маргинализирани „чаени" племена, наречени така, защото предците им са заселени там от британските колонизатори, за да се грижат за плантациите.

Поне още четири общности в Асам вярват във вещерството и тяхната изолираност в отдалечени планински райони е допринесла тези суеверия да останат трайно, дори след като обществото като цяло ги е отхвърлило.

Когато няма власт и Бог, има вещици

Заради неравния терен и тежките валежи в района, много от жителите са изцяло отделени от по-развитите части на страната. Здравната грижа и съдебните власти са на часове път, а образованието изисква изминаването на дори повече километри.

„Докато не направим тези местности по-достъпни, хората - по-образовани и съзнателни, тези неща ще продължат да се случват", казва Шрама.

Неправителствени организации, някои от които - създадени от жертви на лова на вещици, работят за повишаване на информираността и противопоставяне на тези явления.

Борба срещу убийствените вярвания

Организация, наречена „Братя" работи за развитието на Асам и предлага здравна помощ на пострадалите от лова на вещици. В последните години неправителствената организация е подела различни кампании за борба с вещерските вярвания.

Според организацията онези, които обвиняват във вещерство, знаят, че обектът на обвиненията не е „вещица", но хвърлят обвинението заради политическо съперничество, спорове за имоти или лични въпроси. Според суеверието вещицата е виновна за намаляване на реколтата, разпространение на болести или причиняване на смърт.

Правителството и полицията също се опитват да развенчаят мита за вещиците. Дори в района на последния инцидент полицията е започнала специална акция за повишаване на информираността за проблема.
И докато разпространяването на информацията е необходимо, НПО-тата, които работят в сферата, усещат нуждата и от закон, който да преследва ловците на вещици.

Закон, който забранява лова на вещици, може да звучи странно през 2015 година, но няколко индийски щата вече имат такива закони. Върховният съд в Асам призова държавата да създаде такъв закон и Законът за превенция и защита от лов на вещици се появи през 2015 година. Но той все още не е приет. Независимо дали причините се крият в мързел, недостатъчната работа на правителството по въпроса или друго, но ловът на вещици трудно може да се контролира, докато няма стриктни закони.

 

Най-четените