Дукм някога е бил скучен аванпост по централното източно крайбрежие на Оман. Разположен е на 500 км южно от столицата Мускат и е бил роден дом на рибари и семействата им за много поколения.
Но нещата се променят бързо.
Според Виджай Ханда, клъстърен генерален директор в City Hotel в Дукм, градът много се е разраснал, особено в последната година. Той е начело на една от трите нови хотелски вериги, ориентирани към нишата на пристигащите бизнесмени. В следващите 4-5 години се очаква да пристигнат още повече хора, да се строи повече и възможностите да се множат.
Дукм е избран за място на огромен нов контейнерен терминал, рафинерия и индустриална зона, а надеждата е всичко това да спомогне на страната за откъсването й от зависимостта от петролни приходи.
Ново международно летище, туристически курорт, рибарско пристанище и жилищна зона с потенциално население от 111 000 души също са основни компоненти в плановете за бъдещето на Дукм, подготовката на които е започнала през 2011-а.
Статистики за населението на града не са достъпни, но Националният център на Оман за статитистика и информация съобщава, че населението на слабо заселената провинция Вилаят ад Дукм, в която е градът, се е удвоило от около 6000 души през 2011 г. до малко под 12 000 души през 2017 г.
Според Стивън Томас, изпълнителен директор на оманската фирма за мениджмънт на инфраструктури и съоръжения Renaissance Services - която наскоро е завършила жилищен проект на стойност $197 млн. в града, способен да приюти 16 900 работници - Дукм ще стане "отличен град."
Вече може да се забележи как градът набира скорост и какви мащабни планове има за него.
Южнокорейската фирма Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering поддържа сух док, където кораби и танкери могат да бъдат ремонтирани в Дукм от 2012 г. насам.
В съседен район, предвиден за индустриална зона, китайският консорциум Oman Wanfang възнамерява да инвестира $10.7 млрд., за да реализира поредица от проекти, включително електростанция и фабрика за производство на SUV автомобили.
През април т.г. беше направена и първата копка на петролна рафинерия, съвместно финансирана от Оман и Кувейт.
Говорител на Администрацията на специалната икономическа зона Дукм (SEZAD) коментира, че 230 компании са инвестирали в Дукм от 2012 г. с хиляди създадени нови работни места.
"Ако го построиш, те ще дойдат"
Оман традиционно не се приема за една от най-видните страни-петролопроизводителки в арабския свят. Американската агенция за енергийна информация (EIA) смята, че в страната има относително умерени резерви от 5.4 млрд. барела суров петрол.
Въпреки че това число бледнее в сравнение с 266-те милиарда барела в Саудитска Арабия и 158 млрд. барела в Иран, петролният сектор в Оман осигурява 46% от БВП на страната по данни на CIA World Factbook.
Управниците на Оман обаче възнамеряват да намалят този процент до 9% от БВП към 2020 г.
Производството, логистиката и туризмът са сред секторите, които Оман е идентифицирал като основни за своето пост-петролно бъдеще. Над 30 000 кв.км територия из цялата страна е предвидена за природни резервати, които да привличат еко-туристи.
Оман възприема географските си условия като ключово предимство за плановете си в Дукм.
Градът се рекламира пред света като удобна локация за основните транспортни маршрути, свързващи развиващите се икономики в Индия, Източна Африка и други страни.
С Оман, граничещ със Саудитска Арабия и ОАЕ на запад, авторите на проектите възприемат Дукм и като алтернативна входна и изходна точка за региона, ако морските маршрути по протока Хормуз бъдат застрашени.
Тесният воден коридор в началото на Персийския залив - през който по данни на EIA преминават 18.5% от световните доставки на суров петрол - в последните години изживя поредица от напрегнати инциденти между флотите на САЩ и Иран.
Всякаква ескалация на напрежението между Иран и регионалните му съперници - Саудитска Арабия и Израел, може също да се отрази на търговията.
Нов Дубай?
Въпреки тези географски преимущества, може да измине доста време, преди Дукм да достигне пълния си потенциал според оманските власти като се имат предвид огромните мащаби на планираните проекти.
Втората фаза на развитието на пристанището, която предвижда допълнителни контейнерни терминали, ще се реализира едва някъде през 2025-2030 г.
Междувременно са налице много предизвикателства.
Първоначалните планове за изграждане на железопътна линия, свързваща Дукм, Саудитска Арабия и ОАЕ, бяха отложени след срива на цените на петрола през 2014 г.
С наличието в Оман на по-малко петролно богатство, на което страната да разчита в сравнение със съседките си, голяма част от финансирането на общия проект за Дукм ще се наложи да се търси от международни инвеститори, макар че не изглежда това да представлява проблем до този момент.
Джорджо Кафиеро, изпълнителен директор и основател на вашингтонската консултантска компания Gulf State Analytics, казва, че Оман трябва да се стреми и към развиване на "техническите умения" за специализираните индустрии, които ще приютява Дукм.
Това ще изисква допълнителни инвестиции в образование и преквалификация за много оманци.
И все пак репутацията на страната като стабилна и мирна държава, която поддържа добри отношения със съседите си, я прави атрактивна входна точка към Арабския полуостров за търгуващите по море.
За Томас, чиято компания Renaissance Services вече е купила допълнително земя, така че да има варианти за разширяване на присъствието си в Дукм, потенциалът на града остава неограничен.
Той предрича, че Дукм ще е "преобразуващ фактор за Оман" и нещо, което ще позволи на страната да се конкурира в логистиката в глобални мащаби.
Запитан дали някога той би могъл да си съперничи с локации като Дубай, който разполага с огромното търговско пристанище Джебел Али и се е преобразил в оживен мегаполис в рамките на последните 40 години, Томас не отхвърля тази идея.
"Няма да се случи по мое време", допълва той. "Но ми харесва фактът, че амбицията е такава - да се изгради отличен град. Защо да не бъдем свръх-амбициозни и да се опитаме да постигнем нещо страхотно?"