Какво показа Русия на своето авиошоу МАКС

Увисналият, заострен нос и елегантният фюзелаж веднага разкриват, че това е свръхзвуков самолет. Но величественият летателен апарат, паркиран на обиколен път в руските предградия не е, както бихте очаквали, "Конкорд".

Това е “Туполев ТУ-144”, известен като "Съветския Конкорд", който дебютира през 1968 на пистата в Жуковски, и е изтеглен от обслужване на пътници през 1978 г.

Трудно е да се намери по-подходяща забележителност, която да посрещне хилядите авиационни професионалисти и ентусиасти от цял свят, които всяка втора година пристигат в Жуковски - руският град на около 50 км. от Москва, който изцяло диша и живее с авиацията.

От средата на XX век, Жуковски е в центъра на съветската, а впоследствие и на руската аерокосмическа индустрия. Всъщност след Втората световна война съвсем целенасочено той бива развит от малко градче до голям авиационен.

Наречен на името на Николай Жуковски, учен и специалист по аеродинамика, който традиционно бива считан за "бащата на руската авиация", сега градът продължава да е сърцето на летателния бранш на Русия.

Повечето руски научни институти по аеронавтика и поддържащите ги индустрии са базирани около летището му, което е дом на втората по дължина писта в света за обществена употреба. Извън летището, старите съветски самолети продължават да стоят паркирани край широките, богато озеленени булеварди.

Всичко това прави Жуковски естествено място за най-голямото руско авиошоу: МАКС.

То може и да не е толкова голямо като лондонското “Фарнбороу” или парижкото “Льо Бурже” и не привлича толкова много хора като EAA AirVenture Oshkosh в Уисконсин, но има нещо специално в МАКС.

Русия има една от малкото запазили се самостоятелни авиокосмически индустрии в света. Тя е пряк наследник на изследванията, изпратили първия човек в космоса, и в продължение на десетилетия се конкурира със Запада в проектирането и производството на самолети.

Въпреки че руската аерокосмическа индустрия никога не се е възстановила напълно от последиците от разпадането на Съветския съюз, особено когато става дума за производство на граждански самолети, в последните години тя се опитва да се утвърждава отново като независим играч, като лансира многобройни нови летателни апарати.

Тази година на МАКС, провело се от 27 август до 1 септември, дебютира нов авиолайнер със средни размери - Иркут MC-21, който си поставя за цел да се конкурира с два от най-големите бестселъри на бранша за всички времена - Boeing 737 и Airbus A320.

В стандартната си версия той може да побере между 163 и 211 пътници. След повече от две години изпитания, той най-сетне беше представен на МАКС.

Ограничен брой посетители също така бяха допуснати да се качат на борда и да усетят сами изживяването от самолета.

Но конкурирането на глобалните гиганти Boeing и Airbus на тяхна собствена територия не е лесна задача. Единственият друг комерсиален авиолайнер, дебютирал в Русия след разпада на Съветския съюз, е 100-местният “Сухой Суперджет”, който започна да прави пътнически полети през 2011 г., но и до днес страда от проблеми с надеждността.

После, в отделен инцидент, 41 души загинаха през май 2019, когато “Сухой Суперджет” на Aeroflot избухна в пламъци след аварийно кацане на московското летище “Шереметиево”. До този момент доста малко чуждестранни авиопревозвачи са поръчвали екземпляри от самолета.

Има ли по-голям шанс MC-21?

"Технически погледнато, MC-21 изглежда атрактивно, но доста неща зависят от приемането му на руския пазар, създаването на по-дружелюбна към Русия геополитическа арена и реализацията на успешна глобална мрежа за поддръжка", казва Крис Сиймур, директор по пазарните анализи в Ascend by Cirium, които следят глобалния авиационен пазар.

До този момент за MC-21 има 175 потвърдени поръчки, като най-голям дял от тях идват от руския държавен превозвач “Аерофлот”, който е поръчал 50 самолета.

2019 Cirium Fleet Forecast прогнозира малко под 800 поръчки за MC-21  през следващите 20 години, като над половината от тях ще дойдат от Русия и ОНД (Общността на независимите държави, сформирана от 10 бивши съветски държави).

Сиймур коментира, че останалите вероятно ще отидат в Азиатско-Тихоокеанския регион, Африка, Латинска Америка и Близкия Изток, включително в страни, където Русия има известно политическо влияние.

На широкия международен пазар обаче доминацията на Airbus и Boeing ще е трудна за преодоляване. Дори и да имаше място за трети участник на пазара, Русия би била изпреварена от Китай, който скоро се очаква де представи свой собствен модел - Comac C919.

Сътрудничество с Китай

Авиошоуто също така даде представа за друга амбициозна авиопрограма, която в момента е в ранния си етап: бъдещият руско-китайски голямокорпусен авиолайнер, известен като CR929.

Специален павилион приютяваше макети на пилотската кабина и на пътническия салон в реални размери, които да демонстрират някои от концепциите, предвидени за този самолет. Всичко около този проект обаче все още е в твърде несигурна форма, тъй като окончателният дизайн и оборудване още не са избрани. Пътниците надали ще могат да летят с него по-рано от средата на следващото десетилетие.

МАКС обаче е и международно шоу, и сегашните геополитически напрежения не спряха водещи международни играчи като Airbus, Boeing и Embraer да участват.

Приносът на Airbus тази година беше A350-900 - версия на популярния им за полети на дълги разстояния авиолайнер A350, която “Аерофлот” въвеждат в авиофлота си от началото на следващата година.

Освен че е възможност да демонстрират флагманския им продукт преди появата му на руския пазар, самолетът също така показва концепцията на Airbus за "свързан кокпит" - комплексен пакет от технологии, който използва огромните количеснтва данни, генерирани на борда на самолета, за да подобрява ефективността на полет и изживяването на пътниците.

За тази дигитална платформа могат да се разработват приложения, които позволяват на авиокомпаниите да следят в реално време производителността на основни компоненти на самолета (и да откриват отрано евентуални проблеми).

Те могат също така да доближат авиокомпаниите до идеала за персонализирана услуга – например за разпределение на пространството за ръчен багаж (като откриват как е разпределено оставащото място) или да помагат на стюардесите да контролират запасите от храна и напитки на борда.

Изтребители: стари и нови

Не че пътническите самолети са основният акцент тук. Всички основни авиошоута имат и военен компонент, но на МАКС тази демонстрация на произведени в Русия оръжия и системи е в центъра на вниманието.

Петото поколение руски изтребител - СУ-57, привлече вниманието на турския президент Реджеп Тайип Ердоган, когато той разгледа авиошоуто тази година, придружаван от Владимир Путин.

МАКС се концентрира върху най-новите и усъвършенствани модели на изтребители, но има и място за други интересни концепции, като самолета-амфибия Бериев Бе-200, както и хеликоптери с всякакви размери и форми.

Статичната експозиция на авиошоуто - редици от самолети, около които посетителите да се разхождат и да разглеждат отблизо - включваше историческата колекция на Жуковски, както и съвременните изтребители. Сред тях беше и колекция от стари военни самолети от Студената война - някои от тях все още използвани, като бомбардировачите ТУ-95 и ТУ-160, които все още обикалят и търсят пролуки във въздушната отбрана на НАТО.

Също така имаше и серия от “Илюшин 76” товарни самолети, с прочутите им стъклени носове със системи, подпомагащи навигацията. Това е поливалентен товарен самолет, който може да се нагажда за различен вид мисии. Една от версиите му, показана на шоуто, е специално адаптирана за създаване на условия на "нулева гравитация" по време на полет, и се използва за подготовката на астронавти в центъра за обучение на космонавти “Гагарин”.

Към тази еклектична експозиция са добавени и някои от най-уникалните творения на съветската авиоиндустрия от миналото: още един ТУ-144 "Конкордски," и до него странно изглеждащият “Мясищев ВМ-T”, модифициран бомбардировач с огромен метален "мехур", стърчащ от горната част на фюзелажа.

Само два такива самолети са били произвеждани някога – проектирани за пренасяне на ракетни двигатели и съветски космически совалки между космодруми, преди космическите им полети.

МАКС е отлично място за преценка на сегашното състояние на руската авиоиндустрия и придобиване на представа за нейното бъдеще – но е и абсолютно задължително за тези, които се интересуват от нейното минало.

Новините

Най-четените