"- 911, какъв е случаят?
- Дали можете да изпратите спешен екип в склада на Amazon? Един мой колега заплашва, че ще се самоубие..."
Оказва се, че подобен тип разговори далеч не са изключение. За последните пет години на спешния телефон 911 са получени един куп обаждания, които идват от складовете на Amazon из САЩ, и всички те съобщават за хора на ръба да отнемат живота си. През декември 2016-а е получен сигнал за бременна жена в Кентъки, която с действията си е започнала да заплашва здравето на плода.
През същия месец 22-годишна жена от Илинойс казва пред колегите си, че ще се наръга в стомаха. Година по-рано млад мъж в Честър, Виржиния, твърди, че не издържа и ще се хвърли от втория етаж на сградата.
Между октомври 2013-а и октомври 2018-а спешните екипи са викани в складовете на Amazon най-малко 190 пъти.
Сигналите са сходни и докладват за заплахи със самоубийство, демонстрация на намерения за самоубийство и други действия, които са доказателство за крайно влошено психично здраве. Регистрираните обаждания идват от общо 47 склада на компанията, разположени в 17 щата. Броят представлява една четвърт от всички обекти на онлайн гиганта в САЩ. Не става ясно дали в другите складове няма подобни случаи, или просто няма изтекла информация за такива.
Amazon може и да е собственост на най-богатия мъж в света, но често се сблъсква с критики към условията на труд - постоянен натиск върху служителите, нормирани паузи за ходене до тоалетната, извън които те нямат право да напускат работното си място, и непрекъснато видеонаблюдение, което допълнително ги стресира.
Обажданията до 911 не са доказателство, че служителите на Amazon са по-склонни към депресии и самоубийство от свои колеги в други американски фирми. За сметка на това регистрите на спешния телефон предлагат подробен поглед към това, което се случва зад вратите на Amazon и неговите служители на ръба на психически колапс.
Бивш служител на компанията я определя като "Колония на Ада", в която почти ежедневно някой получава нервен срив.
Да извършваш едно и също монотонно действие в продължение на 10 часа, пет дена седмично, е унищожително за мнозина. Някои споделят, че и преди да започнат работа в Amazon са страдали от психични проблеми, но дейността им там значително е влошила състоянието им. В някои случаи са принуждавани да вземат отпуск с надеждата състоянието им да се подобри, но в други директно биват уволнявани.
От Amazon отговарят, че здравето на служителите им е топ приоритет, а изнесените данни са "преекспонирани" и са "прекалена генерализация". Само че потокът от признания за случващото се в складовете на фирмата не спира. Част от тях е и историята на Ник Визли, чиято задача е да брои стоките в контейнери, които пристигат при него на поточна линия, и да сверява дали отговарят на вече въведения инвентар.
В момента, в който приключи с единия контейнер, пред него веднага се появява следващ и така - цяла нощ. Понякога 41-годишният мъж е принуден да се качи на ниско столче, за да види добре съдържанието на контейнера. Друг път му се налага да се навежда. Независимо от всичко, той трябва да брои бързо.
Над него има мениджър, който следи работата му и непрекъснато го кара да бъде по-бърз.
Визли рядко говори с колегите си, защото ще получи забележка за импровизираната си почивка. Затова и залата, в която се намира, е напълно тиха. Дейността е скучна и монотонна, затова Визли често мисли за други неща като неплатените сметки за ток и вода, наемите, с които закъснява, съпругата и дъщеря си, които изцяло разчитат на него...
Постепенно тези мисли биват изместени от друга идея - тази за самоубийството като изход от ситуацията. Мъжът споделя, че това не е първият път, в който обмисля подобно нещо, но този път е напълно убеден, че иска да излети с колата си от някоя скала. Когато споделя със своя пряк началник желанието си да отнеме живота си, веднага е откаран в болница.
Прекарва три дни в психиатричното отделение и е напълно убеден, че вината за тежката му депресия е на Amazon. От компанията отговарят уклончиво като казват, че случилото се с Визли е "голямо нещастие" и подчертават, че повечето служители "обичат работата си и я намират за удовлетворяваща".
"Дейли Бийст" разговаря с шестима настоящи и бивши служители на Amazon, които страдат от различни психични проблеми и кризи, които са изисквали спешна намеса на медицински екип. Те обясняват, че огромна част от стреса на работното им място идва от непосилните нормативи, които трябва да покриват. Работник от Етна, Охайо, казва, че понякога квотите са невъзможни за изпълнение, а мениджърите не приемат абсолютно никакви оправдания за неизпълнението им.
А ако събереш твърде много забележки за работата си, изхвърчаш и губиш прехраната си.
С това идват натрапчивите мисли дали се справяш добре, дали не се проваляш, дали няма всеки момент да бъдеш уволнен. Постепенно състоянието прераства в перманентна тревожност, а лошото отношение към работниците като към роботи води до мислите за самоубийство и викането на спешна помощ, която да предотврати трагедията.
Други посочват като причина и строгата политика за почивките. Мениджърите правят забележки за всяка прахосана минута. Някои работници на 12-часови смени имат две почивки от по 30 минути и една - от 15 минути, само че да обикаляш огромните складови помещения изяжда доста от това време. Дехуманизация в такава степен е трудна за преглъщане.
Детайлите за разговори с полиция и спешна помощ идват и след редица разкрития за условията на труд в Amazon, които могат да бъдат описани като "адски". Британски журналист, влязъл под прикритие в складовете, описва толкова жестоки ограничения, че някои работници предпочитат да уринират в бутилка, за да не губят време (и за да не загубят работата си).
Amazon снабдява с климатици склада си в Пенсилвания, чак след като в местния вестник излиза репортаж, според който температурата вътре е около 40 градуса, а по време на вълните от горещини пред сградата винаги има парамедици, готови да отреагират.
Има безброй доклади за служители, които са ранени на работното си място. През 2018 г. са хоспитализирани една дузина хора, след като избухва опаковка с репелент. Това е най-малко третият подобен инцидент за последните три години.
Да работиш в социална изолация също е пагубно. Хората имат нужда да общуват, за да се чувстват добре.
Колкото до Визли - неговата съдба има относително щастлива развръзка. Той в момента работи като готвач, но още не може да преглътне преживяното в Amazon.
Според него на пръв поглед компанията предлага страхотни условия - добро заплащане, бонуси, допълнителни придобивки, осигуровки. Но ако не прочетеш дребния шрифт в края на договора - се оказваш сериозно прецакан.