Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ИДИЛ 3.0 - Силициевата долина помогна на следващото поколение терористи

"Тахрир" вече знае как да разпространява информация Снимка: Getty images
"Тахрир" вече знае как да разпространява информация

Във видео, което вече е изтрито от YouTube, камерата се плъзга през пустинен пейзаж преди да се спре на младеж с познатия за съвременния джихадист вид - камуфлажни панталони, кубинки, колан с муниции през гърдите и АК-47 на рамото. "Вървете с вашите оръжия и защитавайте фронтовете в Сирия и Ирак", казва той. Тембърът и позата му показват известна подготовка за работа с медии.

"Само с шепа наши войници постигаме изключителни резултати. Какво чакате още?!", допълва той като гледа право в камерата. Логото на екстремистката му групировка проблясва на екрана.

Това е призив, на който много разгневени млади мъже отговарят в последните години като заминават за Сирия, за да се сражават срещу какви ли не врагове - Башар ал Асад, Америка, руснаците и много други. Призивът обаче е станал по-технологично напреднал. Клипът на младия муджихидин, качен в началото на ноември, не е традиционното видео за вербуване.

Това е екстремистка версия на kickstarter кампания с цел привличане на нови бойци през анонимното приложение Telegram. Групата, стояща зад видеото, не е "Ал Кайда" или ИДИЛ, а обединяваща група, наречена "Комитет за освобождение на Леванта", на арабски известна като "Тахрир ал Шам".

Тя е създадена в резултат на сливане между свързания с "Ал Кайда" фронт - "Ал Нусра" и други бунтовнически групи в Сирия. Бойците са по-млади и не толкова религиозни. Те не са свързани с географски халифат като ИДИЛ и по-малко се интересуват от управлението на територии. С други думи - те са по-бързи и по-опасни.

Спокойно бихме могли да ги наречем "ИДИЛ 3.0"

Както споделят специалисти, изучаващи кръвопролитния екстремизъм, разпространението на посланието на "Тахрир ал Шам" предизвиква притеснение сред западните разузнавания заради степента, в която интернет технологиите са станали важни за терористичните групи. Освен това инфраструктурата ни е уязвима на кибер атаки. С ограничен брой предани бойци "Тахрир" биха могли да спрат местни, регионални и дори национални електрически мрежи.

Те са в състояние да нарушат мобилните, GPS и сателитните комуникации. В най-лошия случай могат да хакнат правителствени компютърни системи и да разгласят всякакъв тип засекретена военна или разузнавателна информация. Пощенските услуги и доставките на пратки вече са толкова зависими от сателитната навигация, че ако тя бъде компрометирана, това би блокирало тотално мащабната логистична мрежа на Америка.

В скрития си Telegram канал бойците от "Тахрир" се хвалят, че са адаптирали дронове да доставят експлозиви или биологично оръжие и дори веднъж са публикували криптирано видео на действията си.

Независимо дали групата ще просъществува дълго, тя вече знае как да оформя и разпространява информация в своя полза.

Наскоро след първоначална краудсорсинг кампания, продължила само шест часа, "Тахрир" казаха, че са вербували над дузина млади последователи, включително и петима гермаци.

Това на свой ред се използва в последващи постове, насочени към потенциални нови членове на групата. Този подход работи през изцяло криптирани канали на Telegram и е труден за откриване и почти невъзможен за цензуриране. Техните социални мрежи в "тъмния уеб" не могат да бъдат видени от сателит или унищожени с бомби, за разлика от териториите на ИДИЛ. Лидерите на "Тахрир" работят на принципа, че колкото по-ограничена е аудиторията, толкова по-голям е ефектът.

Това дигитално бойно поле все още е в зародиш и е сред най-слабо разбраните компоненти на продължаващата вече 16 години война с тероризма. Подобно на всеки стартъп, бойците от "Тахрир" се учат от успехите и провалите на ИДИЛ на бойното поле като използват многобройни платформи, за да засилват въздействието си.

Докато ИДИЛ разпраща послания чрез масмедийния модел, "Тахрир" експериментира с платформи като Sarahah ("Прямота" на арабски), които позволяват на потребителите да изпращат анонимни съобщения до един човек. Приложение позволява на "Тахрир" да прави тестове на различни послания, за да провери кои послания са по-ефективни. Правителствата все още се опитват да цензурират ИДИЛ в Twitter, а "Тахрир" вече експериментира с приложение, което достига до повече от 16 млн. младежи. То е сред най-изтегляните в над 25 държави, включително Египет, Йордания и Ливан.

"Тахрир" може да постигне неуспех, бързо да анализира какво дава отклик и да промени посланието си, преди изобщо действията му да бъдат открити от властите. Отново скоростта им дава сериозно предимство.

Групата също така се е поучила от кампанията на Москва през 2016-а за намеса в президентските избори в САЩ като е превърнала тактики като дезинформация и ботове с голям трафик във важна част от маркетинговата си стратегия. Проучвания показват, че представители на "Тахрир" са конфигурирали ботове, които могат да работят с хиляди или дори милиони потребителски акаунти на много ниска цена. Те функционират денонощно и реагират на събития почти незабавно, което позволява на "Тахрир" да надскача мащабите си.

Гигантите в бранша на социалните медии като YouTube и Facebook не успяват да наваксват. Към момента, в който те закрият подкрепящи "Тахрир" акаунти, съдържанието им вече е свързано или разпространено през криптирани платформи като Telegram или Riot.

Тези ботове са програмирани да реагират на определени събития и да създават медийно съдържание с машинна скорост, така че насочват общественото мнение почти мигновено. Това е от решаващо значение в информационна среда, където първата разпространена публикация може да се окаже единствената, която хората ще видят или запомнят.

ИДИЛ първи разчупиха клишето с умелото си боравене със социалните медии, но и станаха жертва на старомодно, традиционно мислене като залагаха на материални придобивки, които лесно могат да бъдат локализирани и унищожени. Създаването на халифат беше за тях мерило за успех, но парадоксално именно то ги обрече на провал.

Следващите групи, като "Тахрир", започват да осъзнават, че победата във физическата война е много по-маловажна от победата онлайн.

Точно както "Тахрир" демонстрира необичайно голямо влияние като се възползва от социалните медии, Западът и САЩ трябва да мислят по-бързо и в по-малки мащаби и да бъдат по-ефективни. Трябва да се откажем от тромавата бюрокрация и да използваме същите инструменти, които използват и терористите - социалните медии, атрактивните рекламни кампании и колоритните наративи.

Ако 1% от потребителите на социални мрежи са създатели на съдържание, 9% са куратори на съдържание, а 90% са потребители, трябва да намерим начини да направим потребителите по-ангажирани. Чрез най-добрите дигитални инструменти можем да направим всичко възможно правилното съдържание да достига до подходяща аудитория.

Също така можем и трябва да се учим от Силициевата долина и нейното възприемане на по-бърз цикъл на учене от грешките.

Дипломати и политици вече разбират по-добре как радикализмът се разпространява и набира популярност сред различни общности.

Като разберем начините, по които идеите придобиват вирусно разпространение и как може да им се противодейства, можем да ликвидираме затворения цикъл, от който се възползва "Тахрир". Например историята на загуба на илюзии от дезертьори може да разклати имиджа на единство.

Точно както всяка политика е локална, същото важи и за радикализацията, и локални трябва да са и усилията за борба с нея. Нужни са умели в дигиталното пространство специалисти, които да се заемат с "лечението" и възстановяването на тези, които са засегнати от пропаганда на терористични организации. Това, което върши работа за рускоговорящите, може да не е толкова сполучливо за арабска аудитория.

"Локалният подход" означава, че трябва да сегментираме и аудиториите, и средствата за комуникация.

Това е от решаващо значение за победата над екстремистите и тяхната стратегия на омраза, тъй като масовите послания не променят ничии убеждения.

Нужни са позитивни, алтернативни послания, които достигат до ключови групи от неутрално настроени хора, преки инфлуенсъри, и в дългосрочен план културни инфлуенсъри. "Тахрир" има собствени видеа, наподобяващи "Игра на тронове", както и комплексни приключенски и фентъзи уеб игри, но можем да постигнем и повече от това.

Миналата година саудитското телевизионно шоу Selfie беше програмата с най-висок рейтинг в Близкия изток и директно атакуваше ИДИЛ като дори се подиграваше на техния халифат. Всеки пазарен сегмент изисква собствена динамика на послания.

 

Най-четените