Има добри PR ходове, има лоши такива, а ги има и напълно безсмислените. Така през 2018 г. глобалната търговска компания Amazon стартира програма, с която да отвърне на все повечето трупащи се критики за условията на труд в своите складове.
Невероятният ръст на бизнеса налагаше на Amazon да наема десетки хиляди нови работници годишно, но с това дойдоха и информациите за твърде горещи работни места, твърде ниско заплащане и дори вече легендарните истории за това как на служители им се е налагало да се облекчават в бутилки от минерална вода, защото нямало как да се вредят за тоалетна във времето, дадено им за това.
Целта на стартираната от Amazon програма беше да противодейства на тези информации, но не като реши казусите, а като накара свои служители да хвалят условията на труд в складовете и компанията като цяло.
Сега "Файненшъл таймс" съобщава, че от търговския гигант тихичко са закрили програмата към края на 2021 г., защото някои представители на ръководството "не са били щастливи" от недостатъчния обхват на схемата. Според информацията Amazon също така е направило всичко възможно да заличи следите от онлайн съобщенията, чиято цел е била да подобрят публичния имидж на компанията.
Изданието Fast Company посочва и доста завоалирания отговор, който представител на Amazon дава, запитан каква е била съдбата на програмата: "Най-добрият начин хората да разберат какво се случва зад кулисите в Amazon е да го видят сами - ето защо сме фокусирани върху това да организираме ежедневно разходки из [складове в] САЩ и Европа".
Програмата може и да я няма, но споменът за нея остава - включително и подигравките от медиите, които получи скоро след старта си. Тя включваше специално подбрани от Amazon служители, някои на очевидно мениджърски позиции.
Изтекли документи, публикувани от The Intercept, показаха, че идеята е била чрез публикации в Twitter те да създадат обратна представа за това какво е да работиш в Amazon с отговори от рода на "Не, това не е вярно. Работя в Amazon FC от над четири години и никога не съм виждал някой да уринира в бутилка".
Според същите документи тези служители са били обучавани да отговарят "прямо", но все пак "учтиво" на злонамерени туитове и нападки срещу компанията.
За това, че коментарите не бяха инициатива на самите служители, говореше и че те идваха от акаунти в Twitter, започващи винаги с @AmazonFC. Пишещите подобни неща "посланици" въпреки всичко впоследствие твърдяха, че не им се плаща допълнително за новите им PR усилия, а че това е станало част от обичайните им задължения.
Разследващите журналисти от Bellingcat през 2019 г. показаха близо 53 активни акаунта, като отбелязаха, че те използват сходен език и пускат еднакви снимки.
Повечето от тези акаунти вече не съществуват. Някои туитове във все още активните профили намекват защо програмата е била изтрита. Единият акаунт например отговаря на очевиден трол, твърдящ, че дъщеря му "Хламидия" е доволна от работата си в Amazon. Друг пуска туит, в който пише, че се е научил как да ползва новия си телефон, благодарение на "чудесните му служители в Amazon".
И тъй като тази странна PR програма вече е в миналото, можем да завършим с една от многото шеги по темата, публикувани в Twitter - колко странно е, че някой на шефска позиция в Amazon e решил, че да принуди служители да пишат колко обичат работата си, ще направи така, че компанията да изглежда "нормална и добра, а не като зла корпорация в дистопичен роман".