Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Край на свободата за мотористите в Париж

Някога считани за значително по-екологичен и удобен вариант от автомобилите, днес моторите също са на път да изчезнат от градовете Снимка: Getty Images
Някога считани за значително по-екологичен и удобен вариант от автомобилите, днес моторите също са на път да изчезнат от градовете

В продължение на години шофьорите в Париж се оплакват от непрекъснатото нарастване на таксите за паркиране в града, докато в същото време около половин милион собственици на мотоциклети и мотопеди имат свободата да паркират където си искат безплатно.

Това вече не е така. От 1 септември всички мотоциклетисти във френската столица трябва да плащат до 3 евро на час за центъра на града и 2 евро за периферията. Живущите пък могат могат да се възползват от годишна карта за 22,50 евро, което значи, че дневната тарифа за тях ще бъде от 75 цента.

Според градската управа мярката е необходима, за да се намали замърсяването и да се сложи край на хаоса, който е резултат от произволното паркиране на мотори и мотопеди по улиците и тротоарите.  

"Пълна анархия е, когато става въпрос за паркиране. Освен това трябва да намалим смущаващите нива на шум, както и замърсяването", казва Давид Беяр, който е член на партия "Европейска екология - Зелените" и е част от изпълнителния екип на кмета Ан Идалго, отговарящ за обществените пространства, транспорта и мобилността.

Мярката се явява като част от изпълнението на някои от предизборните обещания на социалистката Идалго и трябваше да бъде въведена през януари, но бе отложена, тъй като градоначалничката участва в изборите за президент през пролетта.

През последните няколко години Идалго положи немалко усилия в посока Париж да придобие по-екологичен облик, включително изграждането на мрежа от нови велосипедни алеи и по-високи данъци за автомобилите, глоби за твърде шумните превозни средства, както и намаляване на максималната скорост за придвижване в града.

Всичко това е опит да се подобри безопасността на движението по пътищата, да се намали вредата от шума, но също така и парижани да бъдат насочени към използването на по-екологични възможности за транспорт.

Като например електрически скутери и мотори, които ще могат да паркират из града напълно безплатно.

Дали обаче мотористите са доволни от мярката? Не и ако се съди от техния протест срещу решението на градската управа.

Жан-Марк Белоти, координатор за региона на Париж на Френската федерация на мотоциклетистите, описва мярката като допълнителен данък и твърди, че е "антисоциална", като обвинява властите в "лицемерие".

"Това е истински финансов удар", каза Белоти, цитиран от "Гардиън" и добавя, че моторизираните двуколесни превозни средства са значително по-екологични в сравнение с автомобилите.

"Те са много по-чисти и по-компактни от кола и общественото пространство е много по-добре оптимизирано. Разходът на гориво е нисък и ви отнема по-малко време, за да изминете едно и също разстояние", смята Белоти.

Неговата федерация е внесла в кметството петиция, подписана от над 37 000 души. Един от тях е Ромен Лагрост, който живее на 45 километра от центъра на Париж, но работи в града и не може да си позволи електрически мотор.

"Купих моя мотоциклет за 8000 евро. Нов електрически е 20 000 евро", оплаква се Ромен, който не е против плащането за паркиране, но само при условие, че то е на разумна цена, тъй като шестчасовия престой може да достигне до 37 евро. "Това е само половината от цената за паркирането на една кола, а на едно паркомясто могат да се съберат четири мотора. Това е кражба!"

"Вярно е, че мярката е спорна и много хора не са доволни", каза от своя страна Беяр. "Но има и много хора, които я очакват. Постепенно ще изключваме превозни средства, които заемат място в общественото пространство, вдигат шум и замърсяват."

Някога считани за значително по-екологичен и удобен вариант от автомобилите, днес моторите вече също са на път да бъдат определени като вредни за околната среда на фона на усилията на Париж да се превърне във въглеродно неутрален град до 2050 г.

Това само отразява очакваният в следващите десетилетия достъпът до големите градове на Европа да бъде поетапно прекъснат за всякакви превозни средства с двигатели с вътрешно горене.

   

Най-четените