Близо 10 месеца минаха от излизането на Великобритания от Европейския съюз (ЕС), а по всичко изглежда, че кралството тепърва ще усеща каква грешка е било това решение. Най-вече на фона на текущата криза с дефицит на храни и стоки от първа необходимост.
Очертава се сега подобен проблем да има и с горивата. При това толкова сериозен, че правителството постави армията в готовност да организира доставки на ключовия ресурс.
През последната седмица световните медии показаха кадри на километрични опашки от автомобили, които се оформят пред бензиностанциите из страната. По данни на браншовия съюз "Petrol Retailers Association", който представлява 5500 независими бензиностанции във Великобритания, две трети от неговите членове вече не разполагат с гориво, а според председателят на организацията Брайън Мадерсън търсенето се е повишило с близо 500%.
Огромният наплив на клиенти, които панически изкупуват гориво, води до пълно изчерпване на ресурса в някои вериги, а пък други вдигат цените, възползвайки се от огромното търсене. Реално една голяма част от бензиностанциите вече са празни, а ако ситуацията продължава по този начин, запасите ще бъдат изчерпани и при всички останали.
Големите притеснения са, че дефицитът може да засегне пряко болничните заведения и възможността за предоставяне на адекватна медицинска помощ в условията на коронавирус пандемия. Проблемът в момента се усеща най-вече при линейките на бързата помощ, които все по-трудно успяват да бъдат заредени с гориво.
Големите компании като Shell, ExxonMobil and Greenergy опитват да успокоят паниката, твърдейки, че гориво има. Според тях текущият недостиг е причинен от временен скок в търсенето, а не от остър дефицит в национален мащаб.
Същата е позицията и на управляващото правителство на премиера Борис Джонсън.
"Няма недостиг. Хората просто започнаха да купуват гориво повече от обикновено ", каза в понеделник министърът на околната среда Джордж Юстас, цитиран от BBC. По думите му ситуацията е щяла да бъде управляема, "ако медиите непрекъснато не наблягаха на факта, че има недостиг, провокирайки обществена реакция".
Каквото и да говорят от правителството обаче, липсата на гориво в бензиностанциите остава факт. И причината за всичко е в друг дефицит, с който Великобритания трябва да се справи в момента - този на професионални шофьори на тежкотоварни камиони.
В момента се смята, че има недостиг на около 100 000 шофьори в страната, което доведе и до празни рафтове в много супермаркети. След Брекзит кралството бе напуснато от около 20 000 източноевропейски работници, а като страна извън ЕС, Великобритания вече има нови изисквания към имигрантите, възпрепятстващи работата там. Ситуацията се утежни и от COVID-19 пандемията и допълнителните рестрикции покрай нея.
Така липсата на шофьори генерира остър проблем в цялата линия на доставки както за големите вериги супермаркети, така и за бензиностанциите, които просто не могат да зареждат ефективно обектите си.
Оттам нататък бе нужно съвсем малко, за да се стигне до паника сред гражданите. Това стана, след като през изминалата седмица британския енергиен гигант BP обяви, че ще се наложи да затвори някои от своите бензиностанции именно заради недостиг на шофьори.
Така в момента правителството се оказва пред много сериозна дилема за решаване.
В опит за излизане от кризата вече е въведен пакет от действия, който включва издаване на бързи визи за 5000 чуждестранни шофьори и още 5500 за работници в други браншове, както и улеснени процедури за полагането на повече шофьорски изпити. Правителството също така вече въведе удължаване на валидността на специалните шофьорски книжки, които позволяват на шофьори да возят опасни товари като горивата.
Като спешна мярка е поставянето в готовност и на 150 военни шофьори, които при нужда ще седнат зад воланите и ще се включат в доставките на горива.
"Докато бизнесът с горивата очаква търсенето да се върне обратно до нормални нива през следващите няколко дни, редно е да вземем предвид тази разумна предпазна мярка", коментира министърът на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия Куази Куартенг. Допълва, че ако е необходимо, разполагането на военни ще осигури на веригата за доставки допълнителен капацитет за справяне с кризата като временна мярка.
Това обаче като цяло са действия, които могат да бъдат ефективни в краткосрочен план и няма да решат дългосрочния проблем с липсата на специализирана работна ръка като тежкотоварните шофьори. В момента целта е да се закрепи положението до коледните празници, но дори и това не е сигурно.
Само супермаркетите се нуждаят от поне 15 000 шофьори, за да могат да бъдат осигурени доставките за супермаркетите, коментира Андрю Оупи от съюза на търговците British Retail Consortium.
А сезонът на коледното пазаруване вече наближава.