Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Перфектната буря", която съсипва глобалната търговия

Пандемията подчерта някои дълбоки уязвимости на глобализацията Снимка: Getty Images
Пандемията подчерта някои дълбоки уязвимости на глобализацията

Ваксинационните кампании в една голяма част от света вече действат с пълна сила и все повече общества малко по малко излизат от карантините и преминават постепенно към по-нормален ритъм на живот.

Така вече в немалко държави виждаме пълни стадиони и зали за спортни и културни събития.

Въпреки това обаче глобалната пандемия нанесе и продължава да нанася ужасни щети на икономиката и заплашва да остави през тази година много коледни елхи без подаръци под тях.

Причина за това е световната криза с доставките, която все повече се задълбочава, като се очаква пикът на недостиг на продукти и суровини да бъде точно преди Коледа и много вероятно тенденцията ще продължи и през цялата следваща година.

С влизането в режим на карантини преди 20 месеца стана така, че потреблението падна, тъй като повечето хора бяха затворени вкъщи. В същото време производството също се оказа засегнато, а на места цели индустрии почти спряха да работят. С вдигането на локдауните обаче търсенето отново се повиши, но нарушената цялостна система на доставки в глобален мащаб все още е изправена пред предизвикателството да се възстанови напълно. 

Като резултат имаме по-малко продукти, по-високи цени и по-ниски намаления, а желаният за Коледа нов Playstation 5 най-вероятно ще остане за догодина.

Само че проблемът е доста по-сериозен от разочарования поглед на тийнейджър и заплахата е съвсем реална за цялата световна икономика, която в голяма степен е зависима от глобална мрежа на взаимносвързани производства и доставки. Когато тя се разклати, се получава така наречения "стагфлационен вятър" - състояние на едновременен ръст на инфлацията и безработицата в съчетание с нисък икономически растеж."

"Проблемите с веригата на доставките е много по-тежка, отколкото политиците си мислеха, макар че бизнесът ги очакваше", обяснява д-р Мохамед ел-Ериан, президент на Queens College към Харвардския университет.

"Правителствата бързо трябва да намерят решение, тъй като кризите в трите основни компонента - доставки, транспорт, труд - се обединяват, за да образуват един стагфлационен вятър, който може да издуха световната икономика."

Всичко това приема формата на един дефицит.

След недостига на чипове, което се отрази на много отрасли, недостиг вече има и на основни суровини дървесина, стъкло, алуминий. За тях трябва да се чака с месеци заради затрудненията в мобилността и пътуванията в условията на пандемия - граничен контрол, ограничителни мерки, невъзможност за изкарване на ваксинационни сертификати, задръстени с кораби пристанища, които не могат да бъдат разтоварени.

В свой доклад за текущата ситуация международната рейтингова агенция Moody's определя положението като "перфектната буря, където световното производство е възпрепятствано, тъй като доставки не се извършват навреме, а разходите и цените се повишават и в резултат на това растежът на БВП ще бъде нестабилен."

Няколко са факторите, които биха могли да доведат до влошаване на кризата.

Един от тях е различният подход на водещите сили. От една страна е Китай и целта за достигане до 0 нови случаи на заразени с COVID-19, докато от друга е САЩ и готовността за приемане на вирусът като ендемично заболяване. Така се получава липса на хармонизация на правилата при пътуване през транспортни хъбове като пристанища, например.

Другият важен фактор, цитиран от Moody's, е липсата на координиран отговор и опити за общи усилия за осигуряване на гладка дейност по цялата верига.

Илюстрация за всичко е енергийната криза в Китай, която постави някои градове на режим и принуди цели фабрики да прекъснат производството си на стоки и материали. В момента най-големият производител в света е свил производството си до най-ниското ниво от началото на пандемията насам.

В същото време индексът Drewry за цената на транспортните контейнери показва, че техният наем се е увеличил 291% в сравнение със същото време през миналата година, което води до многократно увеличение на цената на превоза по някои от най-натоварените корабни линии от Азия към Европа.

И проблемите съвсем не свършат дотук. Дори и стоката бъде разтоварена на задръстеното от кораби пристанище, оттам следва липсата на шофьори, която в Европа засегна особено силно Великобритания и Германия.

Тяхната липса в Обединеното кралство достигна до такива нива, че страната изпадна в криза за горива, тъй като просто няма кой да зарежда бензиностанциите.

В Германия пък стагнацията вече се усеща във всички сектори, а 50% от местните компании обявиха, че са намалили производството си. Това бе потвърдено и от министъра на икономиката, който заяви, че страната изпитва "безпрецедентен недостиг на определени продукти."

Към всичко това може да се прибави и инцидентът с гигантския транспортен кораб "Ever Given", който преди няколко месеца заседна за цели шест дни в Суецкия канал и по този начин блокира една от ключовите пътни артерии в световен мащаб и причини задръствания по пристанищата в цял свят, наред с проблеми в цели индустрии заради прекъсване на снабдителните вериги.

В крайна сметка през последната година и половина пандемията, заедно с проблема с "Ever Given", подчертаха дълбоките слабости на цялата система и основна уязвимост на глобализацията.

Прекъсването на само едно звено по веригата в една част на света, би могло да окаже лавинообразен негативен ефект в другия край на планетата и да засегне всеки един по цялата верига - от производители, през доставчици и дистрибутори, чак до крайният потребител.

А най-лошото е, че сезонът на коледното пазаруване вече наближава.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените