Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Скритото многоженство на Балканите: Парадоксът, който отглежда домашно насилие

Има съпруги, за които правилата не важат Снимка: iStock
Има съпруги, за които правилата не важат

Когато Емине среща мъжа, с когото прекарва 36 години от живота си, той вече има три съпруги. Запознават ги общи приятели. Тогава тя е сирак от Косово, а той е от Македония - две територии, които са част от социалистическа Югославия.

Три години след смъртта на брачния ѝ партньор Емине продължава да изпива инстинктивен страх в следствие на физическото и психическо насилие, което е понесла като четвърта съпруга.

"Когато пиеше, не беше на себе си. Една вечер изгони мен и децата от къщата. Не ни беше позволено да влезем вътре, докато не заспа", разказва 56-годишната Емине пред BalkanInside.

Историята, в която мъжът до нея се напива, бие я, а на следващия ден случката се повтаря в същия ред, е константа в живота на мюсюлманката. Тя е и един от редките съвременни разкази в публичното пространство за продължаващата до днес полигамия на Балканите.

Традицията, известна като ортаклък, все още се практикува сред мюсюлманските общества на Балканския полуостров, макар че формално е забранена от закона.

В Северна Македония, Албания, Косово, Босна и Херцеговина могат да се открият полигамни семейства, оправдаващи се с Корана и онези сури от него, в които се казва, че Пророкът Мохамед е имал няколко съпруги.

Снимка: Getty Images

Официални данни за разпространението на многоженството в тези страни липсва след 2006 г., но се смята, че обичаят се насърчава в по-малките населени места и особено сред вдовиците и сираците, които имат най-силна нужда от финансова подкрепа.

"Тайната на полигамията предполага и злоупотреба с нея", информира професорът по социология Татяна Стояновска Иванова от македонския държавен университет "Св.Св. Кирил и Методий" в Скопие. "Това е форма на скрито домашно насилие, социален феномен, с който институциите се оказват неспособни да се борят", споделя още тя пред Balkan Inside.

Парадоксът, заради който преследването на насилието в полигамните бракове буксува, тръгва от факта, че формално многоженството е незаконно. Тъй като сключилите повече от един брак се предават на съдебните власти, жените жертви на домашно насилие в подобни семейства, страхувайки се от наказание, не съобщават за побоя вкъщи.

В същото време без достатъчно свидетелства и сигнали няма основания ситуацията с проблема да се промени.

"Полигамията съществува в пространство, където е едновременно нелегална и толерирана. Жените са поставени в икономически зависимо положение и е много, много трудно да излязат на светло, защото институцията, която трябва да ги защити, първо ще ги осъди", казва Иванова.

Нелогичната законова рамка беше забелязана и в Германия през 2013 г., когато "Дойче веле" описа случаи многоженство, системен тормоз от всякакъв род и брак с непълнолетни сред мюсюлманските общества в страната.

Много от регистрираните случаи бяха на мигранти, към чийто културни ценности и вярвания се проявяваше широка либералност, докато изданието не съобщи за 551 случая на булки под 18 години и 161 случая на многоженство сред бежанците в провинция Бавария.

Цифрите принудиха германският министър на правосъдието по това време Хайко Маас да предприеме мерки, с които тези бракове да бъдат невалидни пред закона, като заедно с това се подчерта, че ислямските брачни обичаи няма да срещат старата толерантност на правителството.

Снимка: Getty Images

На Балканите обаче притварянето на очи пред съществуващата традиция продължава. Церемониите се извършват в тесен семеен кръг, в присъствието на духовно лице и без издаване на брачно свидетелство.

А спасяването от потенциалното насилие зависи от семейството на булката и от неправителствените организации, които функционират в част от страните на Балканския полуостров, в това число и Северна Македония.

"Жените, които нямат майка и баща, при които да се върнат, са готови да изтърпят всичко. Стигмата на неписаните правила ги спира да говорят открито и повечето от тях не искат да докладват за насилието в институциите", разказва Нена Смилевска от Организацията за защита на жените в Скопие.

На същата фондация е разчитала и Емине, след като съпругът ѝ насилник умира, а наследството му отива само при първата съпруга, понеже останалите три формално не съществуват.

След всичко преживяно, тя е уверена, че ще успее да вземе в живота си в ръце и да се погрижи за децата си. А за тях и за млададите жени, които тепърва обмислят за кого да се омъжат има само един съвет.

"Не бъдете като мен. Използвайте мозъка в главите си и дръжте очите си отворени, за да взимате правилни решения, защото само от тях зависи колко хубав ще бъде животът ви", казва Емине.

 

Най-четените