Опасни ли са смартфоните на борда на самолетите

Какво правите, когато се качвате на самолет? Изключвате ли мобилния си телефон или просто го слагате на "режим полет"? А наясно ли сте, че винаги има хора, които не правят нито едно от двете?

До какво води това и какви са ограниченията към мобилните технологии на борда - особено след случите със запалени смартфони от злополучния модел на Samsung - Galaxy Note 7?

BBC събира всички известни факти за пренасянето на мобилни устройства на борда.

И така: доколко смартфоните и клетъчните телефони представляват опасност на борда?

Според британската национална медия технологичните усложнения, свързани с развитието на мобилните технологии, все повече притесняват авиопревозвачите. Естествено, след случаите с "лесно запалимите" телефони на Samsung, притесненията са повече от основателни.

Миналата събота американският Департамент по транспорт официално забрани присъствието на модела Galaxy Note 7 в самолетите в САЩ. "Пътници, които се опитват да избегнат забраната, като слагат телефона си в ръчния багаж, увеличават риска от катастрофи", пише в новото упътване за безопасност, разпространено от Департамента.

Причините да се стигне дотук са известни: преди няколко седмици беше установено, че батериите на модела на южнокорейския гигант се самозапалват, особено при зареждане.

Около 2.5 млн. продадени смартфона трябваше да бъдат върнати. Дори след замяната на част от устройствата обаче се оказа, че проблемът продължава, затова Samsung замрази официално производството на Note 7.

Макар и това да е по-скоро инцидент, отколкото редовна заплаха за полетите, има още неща, които тревожат авиопревозвачите.

Сред големите тревоги явно е фактът, че смартфоните могат да бъдат използвани като терористични оръжия.

През 2014-та американската Администрация по транспортна безопасност - агенция, създадена през 2001-ва след атаките на 11 септември - въведе ново правило за носенето на мобилни телефони на борда, а именно: ако пътувате в страна извън САЩ, вашите мобилни устройства трябва да разполагат с достатъчно батерия, за да можете да ги пуснете по време на полет, ако за това ви помоли агент по сигурността.

Причината за това е вероятността терористите да заменят батериите на мобилните устройства с мънички бомби, които да пренесат на борда незабелязано и да активират.

Такива взривни устройства могат да минат дори през скенерите на летищата. За да се предотврати това, се налагат и тези засилени мерки за сигурност, част от които се прилагат на някои летища, включително и по време на директните полети между САЩ и Великобритания.

Но доколко реална е тази заплаха?

Явно опасенията са достатъчно сериозни, щом мерките на Администрацията по транспортна безопасност идват по искане на американския Департамент по национална сигурност (US Department of Homeland Security).

От Департамента обаче не желаят да обсъждат публично точно какви още мерки вземат за сигурността по летищата що се отнася до пренасянето на мобилни устройства. В отговор до BBC властите заявяват, че част от мерките трябва да останат секретни.

Дали заради мерките за сигурност или поради липса на реална опасност, все още не е имало инциденти с бомби, пренесени през мобилни устройства на борда на самолети.

Съществуват обаче притеснения и относно работата на мобилните телефони и устройства на борда.

Широко разпространено е мнението, че вълните, излъчвани от мобилните телефони, могат да попречат на комуникационните системи на самолета.

Именно тук идва мястото на любезния и до болка познат глас, който се чува, когато пътниците заемат местата си за полет: "Дами и господа, моля включете мобилните си устройства в "самолетен режим".

Но какво ще се случи, ако някой разсеян пътник забрави да пусне самолетния режим на телефона си? Какво е най-лошото, което може да стане?

Мобилните телефони излъчват радио-вълни, които биха могли евентуално да попречат на комуникациите на самолета - хипотетично да объркат радарните системи например или тези за безопасност. Предполага се, че тези вълни могат да попречат и на комуникацията на пилотите, осъществявана през слушалките.

Именно затова съществува и режим "полет" - той цели именно да заглуши всички радио-сигнали, които биха могли да попречат на полета или комуникацията в пилотската кабина.

И все пак истината е, че много от нас, дори и не нарочно, са оставяли телефоните си по време на полет включени и без да са на самолетен режим. Това все още не е довело да някакви катастрофи, поне доколкото е известно.

През 2013-та година беше проведено проучване сред пътниците, което установи, че 4 от 10 пътника в САЩ или не изключват мобилните си устройства по време на полет или не ги пускат на "самолетен" режим.

Според списък на НАСА обаче, който обобщава инциденти, случили се по време на полет и свързани с мобилните устройства, има поне пет случая на объркани комуникации, в следствие на сигнали, излъчвани от мобилните телефони.

В списъка, който за последно е ъпдейтван през януари тази година, може да се прочете: "Капитанът докладва, че е възможно интерференция от клетъчен телефон да е причината за някои аномалии при поведението на устройствата, които са забелязани по време на полет".

Затова, независимо, че все още не е докладван някакъв много сериозен инцидент по време на полет, свързан с излъчването от мобилните ни телефони, все пак по-добре да се съобразяваме с изискванията за безопасност, отколкото да рискуваме.

Но преди всичко: самите устройства трябва да са сигурни.

Нещата са се подобрили от 2013-та година насам. Преди това в самолетите имаше изискване електронните устройства да бъдат изключвани напълно, а не само да бъдат слагани на режим "полет". След това обаче големите агенции по безопасност на полетите премахнаха това изискване.

За сметка на това, сега е ред на ново изискване: абсолютно задължително е устройствата, особено смартфоните, които са захранвани от литиево-йонна батерия, да бъдат физически здрави и безопасни за използване.

Случава се батериите на телефоните да прегряват. Възможно е и да запалят телефона, или, не дай си Боже, да експлодират.

Затова, ако има телефони с проблемна батерия на борда, вече имаме причина за реално безпокойство.

Новините

Най-четените