Животът продължавал

Родителите въобще не са ме замисляли през 1979-а, нито пък родното ми място е Лондон, но музиката на The Clash от тая година ми е по-близка от издадената по време на тийнейджърството ми - средата на 90-те. Същото мога да кажа и за легенда от другата страна на желязната завеса - Виктор Цой, и за по-хлапашката и актуална за възрастта ми революция на Mano Negra.

Не че ви занимавам с част от клетия си музикален вкус, ами просто търся контра на аргумента, че младите са принудени да слушат това, което им се пробутва.

Бунтът на The Clash не е вдъхновен конкретно от моя свят, нито е звучал масово от радиата и заведенията. Стигнал е до мен по пътя на нуждата от универсален ритник, който да те събуди, когато си на ръба да се примириш със скуката, тъпата работа, зомбитата около теб, страха да не се преебеш. Пънкът от 70-те и 80-те можеше и да върви с джойнт под носа, но определено не те караше да забравяш какво става наоколо, за да потънеш в измислено самодоволство или компромиса "така стоят нещата".

Ако забравата не упояваше гадостите, които се случват, масово щяхме да полудяваме. Но какво става, ако се опреш на тая спасителна формула? Започваш да гледаш на генерални проблеми просто като на неясни неща, които са се случили между две напивания.

"Животът продължава..." Такъв беше един от ведрите коментари на студент от общежитието в Студентски град, в което при сбиване едно момче намери смъртта си. А друго се води за убиец, ако ще и да не заслужава клеймото, което ще му е доживот. В излъчения по bTV репортаж друга живуща в блока явно не намери точните думи и каза, че първоначалната тръпка след инцидента е отминала. Забравата може и да е леко цинична. Звучи като от оперативка в някоя медия - темата вече не е гореща.

Изстина и хъсът, с който преди три години, след смъртта на пребития пред дискотека "Амнезия" Стоян Балтов, студенти, родители и преподаватели протестираха срещу кръчмарската култура на място, където би трябвало да има поне една (голяма) библиотека с две липи отпред. Въпреки че е норма за студентско градче, идеята вероятно вече звучи смешно. Да я забравим и да се направим хубави за онова ново заведение.

Затова ми е писнало от удобната позиция какъв анархизъм е да мяташ гневни слюнки по чалгата. Наистина ли вече не ни пука, че вместо да си намери музика, която поне малко отваря съзнанието, голям процент от всяко ново поколение се кефи на най-приспиващия бунта жанр, появявал се някога оттук до Тринидад и Тобаго и въобще до края на света. И за да оправдаем слушаемостта му, превъзнасяме поп-фолка като чист поп, а скоро може и да го обявим за приличен рок (понеже изпълнителите ходят при алтернативни фризьори).

Чалга системата набива в главата такива клишета, че най-близкото до манифеста на пънка днес е безцелното мъжкареене ("женкареенето" няма да го коментирам). Циганиите в живота на българските студенти - на които им е забавно да гонят намазано с олио прасе в дискотека - явно са достатъчно атрактивни на фона на липсата на всякаква перспектива. И визията им за съпротива е на абсолютно междуличностно ниво - точно на каквото е й музиката на народа с всичките си тъпи припеви за открадната/намерена/ любов или там за каквито важни житейски неща настойчиво се пее.

Чалгата сигурно е невероятен саундтрак на младостта, когато става дума за просташко разпускане, но орязва възможността да показваш малко повече смелост от бицепси, постнати на снимка във Facebook. Излиза и че е новият идеологически магнит, защото често можеш да чуеш: "аз тая музика не мога да я понасям, но понеже колегите слушат само това..."

Все едно, ако си пуснеш някакъв рок, джаз или фънк, от Държавна сигурност ще започнат да слухтят в стаята ти. И се съгласяваш, че съседите отгоре имат право да си усилят ориенталското, което може да събуди някоя бабичка в кв. "Дървеница", но не и охраната на общежитието. Страшна свобода...

Двадесет и една-две години са достатъчно зряла възраст, за да можеш сам да си избереш стихията, а не тя теб. Факт е, че днес крайните изявления предизвикват повече прозявки, но ако заявиш открито, че ти пука какво става, може и да се намери кой да те чуе.

Защото ако животът продължава така, не ти остават много-много опции, освен да забравяш. С годините човек става все по-голям конформист и ако докато е млад не се противи, после свиква да си затваря очите и да си запушва ушите. Така Азис се промъква в историята като посланик на свободното поведение, а Джо Стръмър почва да звучи като име на някакъв там лондонски заварчик.

Прилагаме и конкретно доказателство...

#2 Оня Дето Го Трият 13.03.2012 в 10:22:23

Съгласен, съгласен

#5 Оня Дето Го Трият 13.03.2012 в 11:05:13

Мануелке А дали преди дежурно да се разбунтуваш не се замисли, че сме на това дередже, щото след всяка беля коментартите са обикновено: - Все на нас се случва - Господ този път не беше българин и..... - абе живота продължава.....кво толкова Двама-трима убити студенти за семестър кво са..... статистическа грешка

#7 Оня Дето Го Трият 13.03.2012 в 11:29:20

Е, така е. Ако погледнеш Пакистан (примерно) всеки ден гърми кола-бомба, отнася 100 маймуни и "Живота продължава" наистина. Ако погледнеш Германия (примерно), там също става някои нелеп инциден и също "Живота продължава"..... само дето се вземат мерки тоя тип инциден ако може вече да не става А ние приключваме само до философското "Живота продължава".......и бодряшките коментари тип Мануела...

#8 Оня Дето Го Трият 13.03.2012 в 11:30:15

инциденТ

#10 Bobby_gBG 13.03.2012 в 12:22:22

За разнообразие съм съгласен с Оня - в нормалните държави не е само "живота продължава", ами се мисли и как този проблем да се избегне в бъдеще, а не само да кажем "абе то мрат само там един 2-3 студента на година, какво толкова, сега за 2-3 студента ли сте"...

#11 Bobby_gBG 13.03.2012 в 12:24:10

Манеула разликата е в размера, и в проценти. Ако и тук и там се "млатят и убиват", и ако и тук и там се убива да кажем по 1 човек на ден, то разликата е че тук сме 7 милиона, а там са примерно 70 милиона, и тяхнота "млатене и убиване" всъщност е 10 пъти по-малко от нашето.

#12 lele male 13.03.2012 в 12:49:22

@11 Бобии... абе аз съм зле с математиката ама... май няма разлика в размера и процентите, съгласно твоят пример... Съгласна съм с Мануела... Животът продължава... единственото лошо нещо е, че хуманността ни е на изчезване. Не само на нас българите, а по цял свят...това е.

#13 lele male 13.03.2012 в 12:51:26

Поздрав за автора/ката.. http://www.youtube.com/watch?v=BlN6gXqZKbM

#14 Kipra Danailova 13.03.2012 в 12:54:33

Мануела, по мои лични наблюдения, тези които едно време слушаха The Clash се доближиха или станаха ядрени физици в ЦЕРН - някък си е музика за мислещи хора, а не за тираджии. А хвърлящите гюбеци на Азис могат да въртят геврека (мъже) да въртят други работи (жени)... е разбира се да станат Шефче на ЕТ Иначе, не мисля че убийствата се определят от това дали младежите са слушали чалга или не. Жалкото е, че чалгата така е промила мозъците на младите хора, че им пука като че ли - по-важни са следващия купон, кой каква кола кара и коя ще хване чичо с повече кинти/по-голямо шкембе.

#15 lele male 13.03.2012 в 13:59:08

Аз чак сега видях приложеното доказателство... уф... Анщайн беше казал: "Не можем да решим проблемите, като използваме същия начин на мислене, който сме използвали, когато сме ги създавали." Дано след 2-3 поколения се промени начинът на мислене...

#16 F__K86 13.03.2012 в 14:15:29

Знам ви аз какви сте 3 големи и къв клаш къв млаш върти по масите и яко салфетки.Такива сме точка!Който не му харесва терминал 2.

#17 thewhitelephant 13.03.2012 в 14:21:11

"Животът продължава" е максимата на човека-зеленчук. Чий живот продължава? Убит е човек. Или всички, които са го познавали трябва да продължат съществуването си спокойни и щастливи, че най-лошото се е случило на някой друг? Какъв смисъл има ако големите неща - и добри и лоши не те променят изобщо. Или животът изобщо продължава. Продължаваме да се раждаме, растем, размножаваме и умираме като чехълчета или зелени еуглени?

#18 Дракон с кисело зеле 13.03.2012 в 14:44:56

F__K86, това, че ти си идиот, не означава, че всички са такива. Една твърде голяма част от хората всъщност не са.

#19 fata morgana 13.03.2012 в 15:02:43

Кипра, аз познавам човек, който пишеше докторат за това как се проектират ракети и слушаше чалга.... Аз също слушах чалга на младини. Просто период от живота, когато всичко в нас кипеше и искахме да слушаме нещо дивашко. Чалгата е просто циганска музика. Забавлява и разтушава.

#20 Kipra Danailova 13.03.2012 в 15:27:21

fata, не е дивашко ами е просташко! И извинявай, ама не те позвавам, за да ми служиш за пример, че видиш ли и ти слушаш чалга - определено с това не ми се вдигаш в очите! По повод на The Clash се сетих за лафа: Пънко нема зайде! - не всичко е чалга и силикон!

Новините

Най-четените