Проблем по веригата

Българинът обича да чака. И обича да чака, защото иначе не би могъл да живее в България. Той чака на опашки, чака вечно закъсняващия обществен транспорт, чака животът му да се оправи.
Има обаче едно малцинство от българи, които не чакат, а се оправят сами.

На Запад хората от въпросното малцинство се наричат предприемачи и на тях гледат с уважение, защото те създават просперитет и работни места. На Изток предприемачите се превръщат в олигарси.

Откъде идва разликата? От държавата.

Когато държавата реши да бъде част от пазара, тя създава олигарси. Прави го някак си неволно, изпълнявайки политическата воля на публично избраните, които държат властта. Държавата не иска да прави олигарси, тя иска да е добра, да се погрижи за хората, но както е казал Св. Бернар - "Адът е пълен с добри намерения".

В момента за пореден път българската държава иска да се намеси на пазара

Сега на прицел са големите вериги магазини, които според държавата не уважават достатъчно българските производители.

Нищо, че въпросните производители в мнозинството си са малки, технически изостанали и неконкурентоспособни, освен по отношение на ниските разходи за труд. Нищо, че държавата има немалка роля в насърчаването на такъв тип производства, раздавайки субсидии с щедра ръка и с грижа за избраните от нея предприятия. Нищо, че държавата потиска пазара като цяло, създавайки частни и публични монополисти, за които при това полага постоянни грижи да не фалират под натиска на пазарната реалност. Та въпросната държава сега е загрижена за конкуренцията на пазара.

Истината е, че повечето стоки, които пазаруваме в търговските вериги, са български или поне са произведени в България

По данни на Сдружението за модерна търговия, делът на продуктите от български производители в 10-те водещи вериги в сектора е близо 72% през последните 5 години. Друг е въпросът, че въпросните продукти често се произвеждат за чужди марки.

На този фон БСП иска да сложи в ред търговията като сложи ред в КЗК. Вицепремиерът Даниела Бобева иска да стигне дори по-далеч и да заобиколи "независимите" регулатори, прехвърляйки контрола върху "лошите" търговски вериги направо в ресорите на министерствата на икономиката и на земеделието. Може би обяснението за този подход се крие някъде в образователните практики на Висшия икономически институт "Карл Маркс"...

Защо държавата се нуждае от независими регулатори?

Защото политиците са по дефиниция зависими - най-малкото, от избирателите си. Ето защо за конкуренцията се грижи Комисията за защита на конкуренцията, а не Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.

Но вместо да потърси начин как да превърне КЗК в добре работеща институция, държавата иска да наложи контрола си, както върху комисията, така и върху пазара. Разбира се, с добри намерения...

Каква е фундаменталната разлика между комунизма и капитализма? Целта на капитализма е да даде свобода на хората да се реализират, като освободи контрола върху капитала. Разбира се хората са алчни и искат чисто инстинктивно да се наложат на другите. Ето защо са необходими правила и регулатори като КЗК, които да гарантират, че системата работи в полза на мнозинството, а не на малцинството. Резултатът е, че богатите стават по-богати, а бедните по-малко бедни, както отбелязва в една своя реч Уинстън Чърчил.

Планът на комунизма по същество е същият. Но при него най-добрият интерес на по-голямата част от обществото е заместен от най-добрия интерес на олигархията чрез максимален контрол върху капитала от страна на малцина държавни функционери.

Това е план, изтъкан от чист егоизъм и алчност, прикрити зад добри намерения. Той се базира на контрол над обществото чрез създаване на мегаструктури, ръководени от избрани. Той не изисква наличие на богатство, а огромна разлика в благосъстоянието на хората, защото свободата на бедните може да бъде отнета по-лесно.

Комунизмът използва медиите, манипулира с лъжливи обещания, налага практики на почти робски труд, с цел увеличаване на печалбата за власт имащите Абсолютно същото прави и безконтролният капитализъм, където контролът върху капитала е в ръцете на ограничен брой частни предприемачи.

Демокрацията и свободният пазар са някъде по средата между тези две толкова еднакви в последствията си крайности. Постигането на свободно общество и икономика е въпрос на поддържане на крехък баланс. Нещо, в което българската държава постоянно се проваля.

Демокрацията се нуждае от правила и тези правила трябва да са устойчиви на политическите промени и да важат за всички, независимо от материалния им статус. Вместо това в България традиционно някои са по-равни от други, а правилата се променят според удобството на всяка политическа сила, която дойде на власт.

Проблемът с търговските вериги има две съставни части

Едната е неконкурентоспособността на мнозинството български производители. Ако те действаха заедно, щяха да са равнопоставени на търговците. Вместо това, те остават малки и не могат да постигат икономии от мащаба, както и да имат достатъчен контрол върху капиталовите си потоци, за да са независими.

Разбира се, обединяването на производителите може да доведе до създаване на картели и точно тук е ролята на КЗК да се намеси като регулатор. Както виждате не става въпрос за създаване на някакво статукво, а за постоянно поддържане на динамичен баланс.

Другият проблем с търговските вериги е, че българите са бедни. Ето защо всички по веригата - от производителя до продавача, търсят начин да увеличат печалбата си в твърде ограничен маржин. От това страда най-много производителят, тъй като той обикновено е най-слабото звено във въпросната верига.

Как българите могат да станат по-богати?

Първо трябва да се промени системата на преразпределение на благосъстоянието. Да хвърлим поглед към САЩ. Една от причините за глобалната финансова криза беше масовото изтегляне на производствен капитал от най-голямата икономика в света и заместването му със спекулативен.

Този процес се дължеше в сериозна степен на високите корпоративни данъци в САЩ, съчетани с ниски ставки върху доходите на най-богатите. За известно време количествените улеснения на Фед създадоха известен баланс в системата, предлагайки изобилие от ликвидност, но сега всичко се връща отново там, където беше преди кризата, без почти никакви промени.

България има същия проблем. Ако прибавим към плоския данък от 10% разходите, свързани с разнообразни режими на регулации, такси и осигуровки, се оказва, че данъчното бреме за бизнеса съвсем не е малко. То е близо 28%, като по-голямата част от него идва от разходите за труд, по данни на PricewaterhouseCoopers. Високият дял на разходите за труд се дължи на данъчната политика на държавата, тъй като голяма част от производствата са с ниска добавена стойност и трудоемки.

БСП обещаваше прогресивно данъчно облагане върху доходите, което, съчетано с по-ниски данъци върху потреблението, можеше да даде тласък на инвестициите в производствения сектор.

Вместо това държавата бори крещящото социално разслоение с повишаване на минималната заплата и пенсиите с по няколко лева и премахване на "независимите" регулатори, които преди бяха зависими от ГЕРБ, а сега трябва да станат зависими от БСП.

Накрая от тези политики няма да спечели мнозинството от българите, а привилегированото малцинство от политици и техните приближени бизнесмени, които държат контрола върху капитала в България.

В същото време, след краткотрайно събуждане през миналото лято, предизвикано може би от горещините и глобалното затопляне, българските граждани отново заемат изчаквателна позиция, гледайки към светлината в тунела.

#1 Гризли 03.06.2014 в 09:20:26

"Накрая от тези политики няма да спечели мнозинството от българите, а привилегированото малцинство от политици и техните приближени бизнесмени, които държат контрола върху капитала в България." Този абзац казва всичко необходимо за положението в България! Нямаше нужда от толкова дълга публикация...

#2 Govedo13 03.06.2014 в 09:23:53

аФтора не знам какво друса но ето му малко факти> БВП 2013 България: 53,700 милиона. Neckarsulmer Schwarz-Gruppe ( Собствениците на Лидл и Кауфланд, да те са един и същ магазин) имат за 2013 Оборот от 67,600 милиона. Дори и мерките да не са пазарно-разумни държавата трябва по някакъв начин да ги регулира, просто защото те са по-големи от всички изнудвани български производители, както и от съвкупното производство на всички българи взети заедно.

#3 Govedo13 03.06.2014 в 09:38:48

Ето още един факт относно разходите за труд понеже тук няма едит> http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/graph.do?tab=graph&plugin=0&pcode=tsdec310&language=en&toolbox=data Как може производителността на труда в България да е ЧЕТИРИ пъти по-ниска от тази в ЕС и ти да пишеш глупости за високи данъци и подобни? Тъжната истина е, че българите не бачкат здраво, а тези който бачкат здраво не бачкат ефективно. Цялата статия е един съшит с бели конци неолибераристки пасквил.

#4 Blaber 03.06.2014 в 09:59:59

Ех, Говедо, няма да стане човек от теб Lidl е най-голямата верига за търговия на дребно в Европа, този оборот, дето си го цитирал, не го правят в България, а в ЕС. А Walmart е дори по-голям от българската икономика Да видиш ти Роснефт какви обороти правят, ще ти падне там каквото не ти е закрепено

#5 Govedo13 03.06.2014 в 12:36:02

Е да и аз това казвам. Толкова са големи че могат да си позволят да извиват ръцете на българските производители на хранителни стоки, да налагат монопол на пазара, да правят дъмпинг и още други приятни неща от който България,българите и българската икономика само губят докато Германия, немците и немската икономика печелят. За България тяхната големина няма значение, за нас е важно ние да имаме собствено производство и силна икономика, чиято добавена стойност да плаща пенсиите на българските а не на немските пенсионери. Ако смяташ че греша те съветвам да провериш какво значи бананова република в икономическия смисъл и да видиш. че единствените мерки за борба са протекционизъм и меркантилизъм. Т.е точно това което се мъчат да направят от правителството в силно регулирания ЕС. Този ход е може би единственият смислен за целият им мандат и е много тъпо да ги плюем за това.

#6 Xaoc 03.06.2014 в 12:38:47

http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2014-02-13&article=482005 Говедо, всъщност за никой няма данни. Не говори наизуст, като не знаеш!

#7 Govedo13 03.06.2014 в 13:12:30

Хаос проблема на България ,че повечето българи са прекалено ограничени, не знаят къде се намират и не могат да мислят глобално. За кое няма данни? БВП на БГ> http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F Оборота на Лидл/Кауфланд> http://de.wikipedia.org/wiki/Schwarz-Gruppe Ето ти данни и цифри, лесни за намиране от всеки за 30 секунди време. Да се върна на частта за ограничеността и основите на пазарната икономика. Явно ще обяснявам като на малки деца, дано разберете какво имам предвид. Въпросната групировка Шварц е толкова богата, че може да си позволи да работи без печалба с цел да монополизира пазара. Те са толкова големи че просто от Икономия от мащаба( http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%8F_%D0%BE%D1%82_%D0%BC%D0%B0%D1%89%D0%B0%D0%B1%D0%B0) реализират печалби докато работят на Брейк ивън. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Break-even_%28economics%29). Тази политика им позволява да използват способа наречен дъмпинг (http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%8A%D0%BC%D0%BF%D0%B8%D0%BD%D0%B3), който между другото е забранен в ЕС. Изкупуването на продукция от българските производители на храна на цени под пазарните е масова практика, и въпросните производители нямат много голям избор, защото въпросните вериги са техния пазар, който както споменах вече е монополизиран на картелен принцип от немските гиганти. Като краткосрочен резултат за потребителите се вижда намаление на цените във въпросните вериги, което обаче в дългосрочен план ще доведе до рязко увеличение на цените в момента когато слабата конкуренция от българските вериги е унищожена и немците владеят 100% от пазара. Тогава Хаос и другите неграмотници реват че ти е много скъпо и обвиняват правителството, както например с ЕРПтата и тока.

#8 JB 03.06.2014 в 13:12:40

Говедо13 Ви дава оборота за 2013 като цяло за Neckarsulmer Schwarz-Gruppe, който за 2014 дори е нараснал до 74 млрд. Или някой (Хаос) си мисли, че те имат оборот от 63 млрд. само в България?

#9 Борката 03.06.2014 в 13:14:47

Остави го ти тока...

#11 Xaoc 03.06.2014 в 13:36:36

Говедо, не знам кой е неграмотен, но ти си човека, който изнася данни за оборота на Карфур и Лидъл за цяла Европа и после прави гигантски заключения за един от най-малките пазари - българския. Освен това има куп други вериги (не магазини) - Карфур, Т-маркет, Метро, Фантастико, Била, 365 и много други. Немският монопол е само в празната ти глава. Ако цените се вдигнат до такава степен, потребителите сами ще пазаруват от производителите, както всъщност масово се случва в по-малките населени места. Аз лично имам откъде да си намеря зеленчуци, месо, брашно и млечни продукти без да се докосна до магазин, а предполагам много други също могат. В краен случай ще си пазаруваме от Сърбия, Гърция и Румъния. Изобщо теорията ти издиша от толкова много места, че трябва да те е срам да се смяташ за компетентен. И спри да четеш вестник "Дума". Вредно е за здравето.

#13 Оня Дето Го Трият 03.06.2014 в 15:26:25

Нали имаше идея да се направи български МОЛ, т.е. нещо като конкурент на веригите, където да се продват само български стоки. Е нямам търпение това да стане, да видим тогава какви цени ще избацат вечно хленчещите ни производители и дали веригите са им криви за това, че бизнеса не върви

#15 Govedo13 03.06.2014 в 18:08:56

Ако ти кажа, че правят и трите в зависимост от групата продукти ще ми повярваш ли? Работят на брейк ивъна с тяхното затворено производство на основните им хранителни продукти, доставяни с дългосрочни договори. От мащаба печелят заради ребрандинга на популярни марки хранителни стоки ( Несле,Кока-Кола, Нутела етк.) предлагани на по-ниска от типичната за тях цена с друго име и опаковка, който попадат там заради свръхпроизводството. Дъмпинг се прилага спрямо местните конкуренти магазини базирани в различните държави, главно чрез извиване на ръцете на местните производители за изкупуване на продукцията цени под нормалните за пазара пак заради свръхпроизводство и свръх предлагане. Дискаунтърите са опасно икономическо явление, защото не само унищожават дребните и средните продавачи на хранителни стоки, но защото продават и много нетипични стоки, намесвайки се на други пазари, унищожавайки и тях. Без държавни регулации и сериозна намеса след 20 години всички потребителски стоки ще се продават от такъв тип магазини.

#16 ясминка 03.06.2014 в 18:30:57

Аз пък мискех, че комунизма има за цел безкласово общество. А капитализма има за цел печалбата на предприемача (капиталиста). Явно не съм разбрала. В теорията "трикъл даун", вярват автора, някои форумци, Радан и Кунева. Общо 5-6 човека, които също смятат, че веригите имат за цел нашето всеобщо благоденствие.

#17 Оня Дето Го Трият 03.06.2014 в 20:08:00

Ясмина А щом голямото мнозинство мъдри българи вярвате, че веригите имат за цел да ви смажат и унищожат, що не вземете да отвърнете на удара и да спрете да пазарувате от тях, та да ги изтребите вие, вместо те вас? Обаче мъдрия българин като стадо се бута все във веригите и пълни количката догоре (вероятно щото е по-изгодно там), а после реве, че веригите му били криви за всичко. Ми ето, спри да пазаруваш от тях. А аз ще ти кажа едно дребно магазинче на оня край на София да ходиш да си купуваш от там. Да подкрепяш малкия бизнес

#18 Borracho 03.06.2014 в 20:36:15

Грам не вдявам от икономика, но в някои държави все пак е постигнат някакъв баланс (поне към момента). Или поне на мен така ми изглежда. Говоря за Испания - има ги всичките вериги, има обаче и много магазинчета: плод-зеленчукови, доста месни, винарни и т.н.. И до сега не съм видял някое от тях да фалира, но пък съм виждал на места веригите да затварят супермаркети тук-таме. Явно и те са се изсилили в някакъв момент. На градския пазар в събота от години търговците са едни и същи, явно никой не си е купил ферари но и никой не е фалирал. Като искаш качество за повечко пари тичаш на пазара, като искаш пълна магазинска количка, вода за уста 2за1, прах за пране 2за1, белина2за1, консерви 2за1 тичаш на хипермаркета. Само че на супермаркета няма домати от вкусните 2за1, нито пък иберийски пържолки 2за1. Поне все още не съм виждал. Хората знаят, че хубавите неща струват скъпо и при тях няма "промоция". Въпрос на баланс и лична преценка в каква степен да пазаруваш от хипермаркета и какво. Те не са зло, но си трябва и култура на потребителя. Ако искате да накажете веригите - ами накажете ги с портфейлите си, както се казва. По-сигурен начин няма. ама не Ви се занимава, къде къде по-лесно е след цял ден "тежък труд" на бюрото да напълниш една количка боклук в "кауфланда"

Новините

Най-четените