На един съд разстояние

В новия парламент всичко е въпрос на аритметика. Задачата е толкова забавна, че се свежда само до един депутатски мандат без неизвестно. Крехкият и самотен глас на Волен Сидеров пречупи политическото реми и направи възможен избора на кабинета "Орешарски".

Всички сметки обаче са направени без последната инстанция - Конституционният съд, който може с един удар да прекрои съотношението на силите в Народното събрание. И да принуди БСП, ДПС и "Атака" да превърнат потулената си управленска афера в официален брак по сметка.

И ножът, и хлябът са в ръцете на 12-те съдии, призвани да защитават основния закон, макар да изглеждат прекалено латентни и мними на фона на общественото забвение, стелещо се на тях. Магистратите с червени тоги допуснаха за разглеждане три казуса с огромна тежест - жалбата на ГЕРБ за касиране на предсрочните избори, каквато подаде и НФСБ чрез партията на Бойко Борисов, и на РЗС за отмяна на избора на трима депутата от ДПС в София. (Последното се случва за първи път, благодарение на гласовете от Турция.)

Въпреки първоначалните прогнози, че оспорването на целия вот е несъстоятелно, КС ще образува такова дело, което само по себе си е точка в актива на бившите управляващи. Макар и да нямат мнозинство в КС - "техни" там са двама от съдиите. Казусът ще се гледа при закрити врати - така реши КС, и в доста любопитен контекст - ГЕРБ, първата политическа сила след 12 май, иска отмяна на изборните резултати с мотива, че не са честни, а опозицията ревностно ги защитава, въпреки че плашеше народа именно с фалшификации по време на предизборната кампания.

Голиат на касирането

ГЕРБ събра три тома доказателства за нарушения на вота - от скандала с бюлетините от Костинброд в деня за размисъл до купуване на гласове, незаконно гласуване в чужбина, манипулация на нагласите на електората чрез социологически агенции. Прилича малко като стрелба напосоки, особено след като в папките е включен и сигнал за купуване на гласове във Варна, с което приоритетно би трябвало да се занимава прокуратурата, тъй като КС не е разследващ орган.

Редица юристи са скептични, че искането на бившите управляващи ще се увенчае с успех, тъй като би означавало нови избори в рамките на два месеца след решението на КС, политическа нестабилност, а вероятно и още по-скандална предизборна кампания.

Най-силният аргумент срещу жалбата на ГЕРБ е в приетия от самите тях Изборен кодекс, според чиито разпоредби агитация в деня за размисъл няма. Такава е официалната позиция на ЦИК, която на петия ден от скандала с печатница "Мултипринт" сколаса да изгледа телевизионните репортажи и никъде да не чуе директен призив върху избирателите като например: "Не гласувайте за ГЕРБ".

Давид на касирането

Дори искането на бившите управляващи за нови избори да не успее, шансове за успех имат РЗС, които оспориха трите депутатски мандата, дадени на ДПС в София, след като там бяха прибавени 62 000 гласа от Турция. 51 000 от тях са за ДПС, а 8200 за коалицията на Касим Дал.

Става дума за бюлетините от 86 секции, според партията - незаконни, както и за странно дописване на гласували с нередовни документи към избирателните списъци, двойно гласуване, непопълнени състави на СИК и прочее.

На предишните парламентарни избори партията на Яне Янев пусна аналогична жалба и успя - КС прецени, че провеждането на изборите в 21 секции в Турция не отговаря на закона, поради което ДПС се лиши от един депутатски мандат, който отиде при ГЕРБ. Сега Янев и компания оптимистично смятат, че могат да променят не три, а шест мандата в София, ако се стигне до ново преизчисляване.

Няма законов срок, в който КС да се произнесе по трите жалби. Според виртуалното деловодство на съда там отлежават 15 казуса, като най-старият е от март 2012 г. Приличният срок, в който може да се надяваме на развитие, би бил шест месеца. Забавянето на решението с година ще съвпадне с европейските избори в края на май 2013 г. Повече вече е прекалено съмнително, макар...и законно.

РЗС таи надежди, че и този път ще успее, тъй като на практика спорът ще се реши със същите аргументи, както през 2009 г. Просто цифрите са различни. Според Емил Василев няма как КС да загърби практиката си и да излезе с противоположно решение.

Три мандата - тройна коалиция

Какво би станало при този сценарий? Справка на сайта на ЦИК, където са поместени изчислителната методика за разпределение на мандатите и "цената" за спечелването им, тоест - нужният брой гласове, показва откъде са дошли трите мандата на ДПС - от ГЕРБ (2 мандата) и "Атака" (1 мандат).

Ако Конституционният съд реши, че те са извън закона, тогава ГЕРБ би имал 99 депутата, социалистите - 84, ДПС - 33 и "Атака" - 24.

Това ще промени конфигурацията в Народното събрание, тъй като БСП и ДПС ще имат три мандата по-малко - общо 117 (колкото ГЕРБ след изборите през 2009-а). За да управляват, патерицата на Волен Сидеров няма да им бъде достатъчна. Дори осигуряването на кворум ще е проблем, ако ГЕРБ продължи да бойкотира важните пленарни заседания.

Тогава логиката води към "узаконяване" на негласната тройна коалиция между БСП, ДПС и "Атака", чиито проявления вече видяхме театрално при кворума за избор на кабинета "Орешарски" и съвсем нескрито при преместването на ГДБОП от МВР и ДАНС. Въпреки яростното отричане на Сидеров, че има нещо общо с кабинета "Орешарски", като дори се самоизтъква като негов противник.

При една такава конфигурация цената на един "атакистки" глас на политическата борса ще поскъпне и новата власт ще стане още по-зависима от волята на националистите.

Явно новите управляващи искат да изтръгнат този проблем направо от корена - като забранят "парламентарното номадство" и лишат бъдещите независими депутати от възможността да формират нови парламентарни групи. Тоест, едни бъдещи отцепници от "Атака", каквито вече са обичайно явление, ще си бъдат просто безпартийни свободни електрони и вече няма да "пренасят" субсидията си в други партии, каквато практика имаше в 41-ото НС.

Дали това не е предварителна застраховка точно срещу такъв сценарий? Удържането на парламентарните групи ще е с ключово значение в 42-ото НС. За момента аритметиката измества политиката. Всичко обаче е на един съд разстояние.

#5 NannyOgg 05.06.2013 в 17:20:43

"решенията на конституционния съд нямат обратно действие-те няма да свалят избраното правителство.въобще ще се влезе в една юридическа каша, от която излизането ще е с преврат или революция." Формално, в частта "няма да свалят новото правителство" си прав. Но и това никой не иска от КС. Всъщност спори се по законноста на изборите, поради това се иска и тяхното касиране, в цялост. Т.е. жалбата, поне тази, която е интересна за мен, е за нарушения в изборния процес и то толкова сериозни, че са обезсмислили същия, опорочили са го в най-висока степен. И силно се надявам, че КС ще премине този тест. Да, ГЕРБ е партия с много ниска хигиена, във всеки аспект на съществуването си, но това не е важно. Важно е КС да се произнесе в смисъл, че е недопустимо подобно поведение в деня за размисъл. Важно е да се сложи край на това, изключително важно е да се даде сигнал, че такъв изборен процес, на какъвто бяхме свидетели, не бива никога повече да се повтаря. Значение има, че правилата бяха грубо нарушени, безпардонно, показно, с привидна благовидност на мотива - спираме и предотвратяваме закононарушение. И не, Бойчо, никаква юридическа каша няма тук. Касиране на избори - нов вот, просто е, разписано е. Дали е най-доброто? Не знам. Но е тест относно това как ще се развива обществото ни занапред. Иначе, ако сме формалисти - и аз, а сигурно и ти, пък и всеки юрист, ще намерим поне по 5 основания да кажем "не, тази жалба не издържа, всичко е ок.", ще ги и облечем във фразеология и така всичко ще е цветя и рози. Е, не е.

#8 NannyOgg 05.06.2013 в 19:50:04

@pepe И аз ще се опитам да съм кратка, не знам дали ще се получи. Първо, разликата между ПОТЕНЦИАЛНО грубо закононарушение, както си се изразил ти, и ДОКАЗАНО закононарушение е от тук до небето. Но на това в момента няма да се спирам, макар че има почва много да се пише точно тук. На следващо място, за медиите и мълчанието. Ти ме срази с мисълта, че опциите са две - мълчат и са съучастници или хвърлят бомба в деня за размисъл. Не, не са това опциите и не, няма да си траят медиите, ще се обърнат към съответните органи - прокуратура, например. Ще подадат сигнал, който да бъде разследван. Дали е в обществен интерес медиите да обявят публично, в регламентирания по закон ден за размисъл, че има данни за нарушение? По мое мнение, повече от кратко съобщение, че има данни и че е сезирана прокуратурата, не е нужно. Какво, кой и как не може, не бива и не трябва да се огласява в публичното пространство, особено така, сензационно и стихийно, без да са се произнесли съответните органи - май питах веднъж в този форум относно това, кой определя кога е налице закононарушение/престъпление - тогава по повод изказване на неуважавания от мен Цветан Цветанов. Иначе се нарушава закона и изборния процес, като се цели въздействие върху избирателите, а и е възможно /в изчистена ситуация, не в конкретния казус/ да се попречи по-сетне на разследването. Днес са БСП, ДПС и т.н., хвърлиха се доста тежки думи - "държавен преврат", утре ще е друг. Това не може да продължава така, това е ненормално.

#10 NannyOgg 05.06.2013 в 21:18:42

"Ами добре, значи в такъв случай единственото, което КС може да направи е да чака прокуратирата да даде резултат от разследването - зада ДОКАЖЕ, кой как и защо се е опитал да го направи, ама това на първо четене му откривам няколко сериозни /юридически и не само/ проблема /започвайки от това, че отговора на въпроса "кой?" всъщност не решава проблема по същество, поставен за решаване пред КС - "дали?"/." Нищо подобно, КС няма защо да чака това. Ако определени лица са извършили престъпление /Костибродския случай/, то те ще бъдат осъдени с влязла в сила присъда. КС е сезиран с искане за касиране на изборите, поради множество нарушения, едно от които извършено в деня за размисъл. КС следва да се произнесе само относно законността на изборите, не дали е налице престъпление в Костинбродския случай. "Но преди това - ами то ако не е било ВЪЗПРЯНО, щеше да е ИЗВЪРШЕНО - може би ама никой не знае, по твоята логика дай да не се опитваме да възспрем тероризма, понеже може би може и да не стане /а? ама може ли и да стане а?/... и понеже терористичния акт още не е извършен и бла бла - глупости на търкалета - да си чувал/а за превенция???" Не съм изказала подобни твърдения. Превенция не е и не може да бъде изнасяне на непроверена информация в публичното пространство, тъй като манипулации са повече от възможни. "/ако ти ми пишеш с главни букви и аз ще ти пиша/" - Като подчертаване, не като викане, а и не съм целяла да те обидя или нещо подобно. Ако така си го приел, извини ме, приеми, че е грешка в комуникацията. "Ти сериозно ли твърдиш, че на медиите работата им е да се обръщат към прокуратурата, а не да бъдат медии??? Медиите са МЕДИИ, работата им е да изнасят получената информация в ПУБЛИЧНОТО ПРОСТРАНСТВО, не да сезират прокуратурата." - Съвсем сериозно го твърдя. Твърдя също, че е задължение на всеки от нас, не само на медиите. Работата на медиите не е да изнасят каква да е получена информация, а такава, която е достоверна, като при това се стремят да не нарушават законите и да не бъдат използвани като маши за въздействие. "Ненормалното е /и не само ненормално, но и дефинирано в закона като престъпление - самото наличие на тези бюлетини Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, ВЕЧЕ ИЗВЪРШЕНО, какво ти не било/ да съществъуват тези бюлетини - това е ненормалното." - какво е престъпление е разписано в съответните закони. Кога е извършено престъпление /и тук вече наистина викам/ ОПРЕДЕЛЯ ЕДИНСТВЕНО И САМО БЪЛГАРСКИЯТ СЪД, С ВЛЯЗЛА В СИЛА ПРИСЪДА, ПРЕМИНАЛА ПРЕЗ СЪОТВЕТЕН ИНСТАНЦИОНЕН КОНТРОЛ. Кога е извършено престъпление не определя Цветан Цветан, нито Мая Манолова, нито пък Николай Бареков. "При наличието на това престъпление някой да се суче около проблема имало ли нарушение на "свещения" ден като било огласено въпросното престъпление или не, хе хе, ще замазваме очите на хората като се хващаме за дребния проблем и скриваме зад него големия и се надяваме балъците да забравят за слона в стъкларския магазин - типично Бойково-ченгесарски похват." Няма дребен проблем в този казус. Извършеното престъпление /ако такова е извършено/ изобщо не изключва другото - изборите да не са проведени по закон. И по мое мнение те не бяха проведени по закон. Бойково-ченгесарски похват е да обявиш, че е налице престъпление, без да си наясно дали е така. Особено опасно е това, когато се извършва от хора неуравновесени, с цел популярност и нарочно въздействие върху изборния процес. Между думите на Цветан Цветанов "едни съдии обслужват мафията" и обвиненията към лекари, чрез нарочването им за престъпници /те бяха оправдани/, от една страна, и думите на Бареков - "ГЕРБ правят престъпление, пускат бюлетини и т.н.", подплатени с тежкото Местаново "беше извършен опит за държавен преврат" разлика няма никаква. Еднакво недопустими и вредни са.

#17 NannyOgg 06.06.2013 в 17:41:38

@ pepe Предвид цялостния тон на коментара ти, чудех се дали да се включвам отново, но какво пък, право на мнение, нали така ... "С други думи твърдиш, че медиите трябваше да помогнат случая да се "замете под килима" като скрият информацията за това и наместо да информират обществеността те трябваше да информират само отговорните държавни властови структури." Не, нищо подобно не твърдя. И никъде не съм го твърдяла. Твърдя, че когато има данни за извършване/извършено престъпление, медиите следва да сигнализират МВР/прокуратурата. В конкретиката на казуса, прокуратурата бе информирана. На официалния и сайт стоеше информация, че е образувано производство срещу неизвестен извършител. Точно това е допустимо и законосъобразно да изложат и медиите - има данни за нарушение, такова и такова, прокуратурата е сезирана, образувала е досъдебно производство. Всичко останало, съгласно законите на Република България, е недопустимо. В този смисъл е престъпление спрямо моето лично достойнство и спрямо свободата ми да формирам свободна воля изказването на Сергей Станишев, в деня за размисъл, че "толкова опорочени избори не е имало". Такова престъпление е и изказването на Лютви Местан - "беше направен опит за държавен преврат", цирковете на Николай Бареков и т.н. За Костинбродския случай - когато прокуратурата си свърши работата, а аз се надявам да я свърши, поради тежестта на обвинението, тогава можем да говорим налице ли или не, престъпление. Всичко останало са димки, политически, до момента. Разследването на това престъпление, изобщо не изключва другото. Напротив - и двете следва да се разнищят до дупка, със съответните мерки, разбира се. За свободата на изразяване - правото на свободно изразяване /правото да си информиран също/ следва да бъде в унисон с правото ми на свободен избор и с формиране на свободна воля, т.е. да не ги нарушава. Според личното ми вярване, не е необходимо изобщо да се регламентира кога е допустимо ограничаване на правото ти свободно да се изразяваш, понеже считам, че това е въпрос преди всичко на възпитание, както и на способността да изграждаш нормални отношения. Иначе казано, нужна е вътрешната спирачка. Очевидно, много хора не са на моето мнение, по-мъдри са явно от мен. И по тази причина българското и международно законодателство разписва кога е допустимо ограничаване на правото на свободно изразяване, когато то не е в баланс с други права. Чл. 57, ал. 2 от българската Конституция не допуска злоупотреба с права, както и тяхното упражняване, ако то накърнява правата и законните интереси на другите. Чл. 10, ал. 2 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи /тази Конвенция несъмнено е приета от недемократични, тоталитарни държави, може би поради носталгия по тоталитарното минало на България/ предвижда, че "ползването на тези свободи /свободата на изразяване - бел. моя/, доколкото е съпроводено със задължения и отговорности, може да бъде обусловено от процедури, условия, ограничения или санкции, които са предвидени от закона и са необходими в едно демократично общество в интерес на националната и обществената сигурност, териториалната цялост, за предотвратяване на безредици или на престъпления, за защитата на здравето и морала, както и на репутацията или на правата на другите, за предотвратяване на изтичането на секретна информация или за поддържане на авторитета и безпристрастността на правосъдието. Чл. 19, ал. 3 от Международния пакт за гражданските и политическите права е в същия смисъл. За демокрацията и нейните проявления - не знам много за демократичните процеси, уча се и сега. Но съм убедена, че демокрация, която не минава през върховенство на закона /а то не изключва упражняване на правата на отделния индивид/ е нещо друго, не демокрация. Иначе - благодаря ти. От теб научих, че правото да притежаваш оръжие е регламентирано, за да се защитиш от държавата и законите и. п.п. Ако беше предполагал по-малко и беше чел по-внимателно, щеше да разбереш, че няма как да изпитвам уклон към тоталитарното минало, нито към ГЕРБ, нито към коя да е от парламентарно представените партии.

Новините

Най-четените